سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

مریم غفاری: با وجود موفقیت نسبی برنامه‌های کنترل جمعیت در سال‌های گذشته و دسترسی آسان عموم مردم به وسایل پیشگیری از بارداری، هنوز سالانه 400 تا 500هزار بارداری ناخواسته در ایران اتفاق می‌افتد که بی‌تردید، نه به علت شکست روش‌های ضدبارداری، که به خاطر استفاده نکردن زوجین از وسایل پیشگیری از حاملگی است.

به گفته کارشناسان، یک علت زمینه‌ساز مهم در ایجاد این مشکل، عدم مشارکت مردان در این مورد است، چرا که در سال‌های گذشته، عمده برنامه‌های کنترل جمعیت، بر زنان متمرکز شده، به‌طوری که طبق آمار وزارت بهداشت در سال 1376، میزان مشارکت مردان در استفاده از روش‌های تنظیم خانوادة مخصوص آنان فقط 3/7درصد از کل مردان واجد شرایط بود.

دکتر مجید طاهری، مربی ارشد کشوری وازکتومی در مرکز آموزشی، بهداشتی و تحقیقاتی شهید جعفری که مرکز مادر آموزش وازکتومی در ایران به حساب می‌آید، ضمن بیان این‌که یکی از عوامل مؤثر در موفقیت برنامه‌های تنظیم خانواده جلب مشارکت مردان است، می‌گوید: مشارکت مردان در برنامه‌های تنظیم خانواده به معنای استفادة آنها از روش‌های مخصوص مردان نیست؛ این مشارکت شامل درک درست مردان از محدودیت‌ها و نیازهایی است که با استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری برای همسرانشان پیش می‌آید.

دکتر طاهری ضمن تاکید بر این‌که تنوع وسایل پیشگیری از بارداری برای زنان، محدود بودن روش‌های مخصوص مردان و وجود برخی نگرش‌های نادرست که تنظیم خانواده را تنها وظیفة زنان می‌دانند، سبب شده تا مردان مشارکت کمتری در برنامه‌های تنظیم خانواده داشته باشند، مشارکت کم مردان در برنامه‌های تنظیم خانواده را ناشی از مسائل متعددی ذکر می‌کند: نگرش منفی افراد جامعه، برخورد منفی اعضای خانواده، ناآگاهی زنان از حقوقشان که باعث می‌شود تنها خود را مسئول پیشگیری از بارداری بدانند، کم‌رویی مردان برای مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و درخواست خدمات تنظیم خانواده، رواج فرهنگ شفاهی بین مردان، غرور مردانه و باورهای غلط فرهنگی و اعتقادی از جملة مشکلات مردان برای شرکت در برنامه‌های تنظیم خانواده هستند.

مردان، شریک سلامت مادران

شعار امسال روز جهانی جمعیت: «مردان به عنوان شریکی برای سلامت مادران» بر نقش اساسی مردان در حمایت از حقوق زنان، شامل حق بهداشت باروری و جنسی آنان تمرکز دارد.

دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی جمعیت، افزود: همسران غالبا در باره تنظیم خانواده و استفاده از منابع خانه تصمیم می‌گیرند که این بر بهبودی و دورنمای تمامی خانواده اثر دارد.

بان‌کی‌مون تصریح کرد: حمایت شوهر مطلع، نتایج حاملگی و تولد کودک را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به معنی مرگ و زندگی در موارد مشکلات بارداری و وضع حمل باشد؛ یعنی زمانی که زنان بیشترین مراقبتهای فوری پزشکی را نیاز دارند،‌ پدران حامی، می‌توانند نقش مهمی در عشق، مراقبت و پرورش کودکان خود ایفاء کنند.

به گفته وی تعداد زیادی از زنان به دلیل نادیده گرفتن حق بهداشت باروری و جنسی طی بارداری و زمان وضع حمل جان خود را از دست می‌دهند و از سویی دیگر، گسترش هشدار دهنده ویروس ایدز در میان زنان یادآور تلخ این واقعیت است که در بسیاری از مکانها زنان قادر نیستند مراقب سلامت خود باشند.

دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: هنگامی که زنی بتواند برای خانواده خود برنامه‌ریزی کند، خواهد توانست برای بقیه زندگی نیز برنامه‌ریزی داشته باشد. وقتی که او سالم باشد، می‌تواند مولدتر عمل کند و زمانی که حق باروری وی ارتقاء یابد و حمایت شود، آزادانه در جامعه مشارکت کامل و برابر خواهد داشت.

بان‌کی‌مون افزود: هنگامی که در چندین کشور زنان به برنامه تنظیم خانواده، ‌ماما و مراقبتهای اورژانسی زایمانی دسترسی پیدا کردند، با موفقیت و به گونه‌ای چشمگیر میزان مرگ و میر مادران را در یک دهه کاهش دادند.

به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد، اقدامات بیشتری برای دسترسی به این هدف توسعه هزاره، یعنی بهبود سلامت مادران در سراسر جهان تا سال 2015 باید انجام شود.

دبیرکل سازمان ملل در روز جهانی جمعیت، تمامی مردان را ترغیب کرده که شرکا و عاملانی برای حمایت حقوق بشر و حامی مادران باشند و از این‌رو به ایجاد جهانی با فرصتها و سلامت بیشتر برای همگان کمک کنند.

جراحی بدون خونریزی

سازمان بهداشت جهانی وازکتومی را به‌عنوان بهترین، مطمئن‌ترین و راحت‌ترین روش جراحی برای جلوگیری دائمی از باروری تأیید کرده است.

دکتر طاهری،‌ مربی ارشد کشوری وازکتومی در مرکز آموزشی، بهداشتی و تحقیقاتی شهید جعفری ضمن اشاره به این که وازکتومی را نخستین‌بار در ایران دکتر فریدون فروهری، مدیر پلی‌کلینیک شهید جعفری مرکز بهداشت شرق تهران، انجام داد و او که به همین دلیل به نام پدر وازکتومی ایران شناخته شده است، شاگردان متعددی تربیت کرد و برای ترویج این روش به تمام نقاط ایران فرستاد، می‌گوید: وازکتومی عبارت است از قطع لولة منی‌بر در مرد که با عمل جراحی ساده و مطمئنی در مدتی کوتاه انجام می‌شود. این روش آسان‌ترین و مؤثرترین روش پیشگیری از بارداری است.

طبق آمار رسمی، سالانه 7 هزار عمل وازکتومی بدون تیغ جراحی در کشور انجام می‌شود. این روش از سال 75 در کشور شروع شده است و در حال حاضر، حدود 380 مرکز NSV در کشور وجود دارد.

کد خبر 26224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز