دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

محمد سرابی: «دزد دریایی» در زبان انگلیسی یعنی کسی که در دریا خوش شانس است، ولی دزدان دریایی زمان ما همیشه خوش شانس نیستند.

آنها ممکن است شکست بخورند و دست خالی برگردند یا این‌که تصادفاً با مقابله ملوانان روبه‌رو شوند. این دفعه دزدان دریایی سرنوشت دیگری پیدا کردند و محاکمه می‌شوند.

سومالی کشوری جنگ زده است که مدت‌ها قبل تحت حکومت نظامیان به فرماندهی محمد زیاد باره بود. جنگ داخلی این کشور و همین‌طور دخالت خارجیان باعث شد که دچار آشوب شود. امریکایی‌ها با عنوان نیروهای سازمان ملل وارد این کشور شدند، ولی نه جنگ در آن تمام شد و نه امنیت و ثبات برقرار شد. جوانان فقیر سومالی هم از چند سال قبل منطقه رفت و آمد کشتی‌ها را تحت کنترل خود گرفته و تبدیل به دزد دریایی شده‌اند.

سومالی در شرق افریقا قرار دارد و کشتی‌هایی که از آسیا و اقیانوسیه به سمت اروپا می‌روند باید از کانال سوئز عبور کنند و در این راه از جلوی ساحل سومالی بگذرند. در این نقطه است که دزدان سوار برقایق‌های کوچک و با اسلحه‌های انفرادی به کشتی نزدیک می‌شوند و از بدنه آن بالا می‌روند. چون حرکت کشتی‌های تجاری کند و حرکت قایق‌ها سریع است و معمولاً در کشتی‌های تجاری اسلحه وجود ندارد،  دزدان موفق می‌شوند کشتی را تصرف کنند و آن را به ساحل بکشانند. اجناس موجود در کشتی به درد دزدان نمی‌خورد، ولی برای پس‌دادن آنها و آزاد کردن خدمه پول می‌گیرند.

چند هفته قبل دزدان دریایی یک کشتی باری کره جنوبی با 21 خدمه را تصرف کردند، ولی کماندو‌های کره ای به دزدان حمله کردند و نه تنها کشتی را پس گرفتند، بلکه هشت نفر از آنها را کشتند و پنج نفر را اسیر کردند و به کره بردند تا محاکمه شوند.در این عملیات فقط کاپیتان کره ای زخمی شده است.بر اساس قوانین کره جنوبی، می توان دزدان دریایی اهل کشورهای دیگر را به خاطر انجام جرم علیه شهروندان کره جنوبی محاکمه کرد و مجازات آن هم سنگین است.

کد خبر 128821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز