دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

خواهر کوچولوی من امسال به آمادگی رفته و فکر می­‌کند علامه دهر شده! همه‌اش می­‌گوید: یَک، دو، سه...

به او می­‌گویم: «خواهرکم، یَک غلط است. ما عددی به نام یَک نداریم.» اما او پایش را روی زمین می­‌کوبد و می­‌گوید نخیر، درست است! آخر خانم معلم این‌طور می­‌گوید!

خانم معلم، آقای معلم و خانم مربی برای دانش‌آموزان،  مرجع و منبع معتبری هستند. این درحالی‌است که در کشورهای پیشرفته معلم و آموزگار نه تنها منبع به حساب نمی‌­آید، بلکه گاهی مجبور است با رجوع به یک منبع معتبر مانند دانش­‌نامه یا فرهنگ­‌واژه، ادعایش را برای دانش­‌آموزانش ثابت کند؛ دانش‌­آموزانی که با دیدن این عمل آن را یاد می­‌گیرند و در آینده ناچارند هر ادعایی را با ذکر منبع معتبر، ثابت کنند.

کتاب­‌های مرجع معتبر به وفور در مدارس و حتی خانه‌­ها در دسترس دانش­‌آموزان قرار دارند و معلم تنها نقش راهنما را برای آن­ها بازی می‌کند. کافی‌است معلم پژوهشی را از دانش‌‌آموزانش بخواهد؛ آن­ها با مراجعه به کتاب‌­های مرجع، منابع اینترنتی و یا سی‌دی‌ها و دی‌‌وی‌‌دی‌هایِ دانش‌نامه‌ای و آموزشی، باید پژوهش کاملی درباره موضوع خواسته شده ارائه دهند که کار خودشان و کاملاً بدون کمک پدر و مادر تهیه شده باشد.

 در موزه‌های کشورهای پیشرفته شاهد کودکان و نوجوانانی هستیم که با یک قلم و کاغذ مشغول یادداشت­‌برداری از مشاهداتشان هستند. این نه تنها زمینه آموزشی مناسبی برای یادگیری ایجاد می‌­کند، بلکه ذهنی کنجکاو و پرسشگر به وجود می‌­آورد تا فرد هر چیزی را بدون تحقیق و مطالعه نپذیرد. ارجاع به کتاب مرجع برای این است که کسی بدون مدرک و دلیل حرف نزند و کسی را فریب یا آموزش غلط ندهد.

این روش به دانش­‌آموز یاد می‌دهد تا اطلاعات قدیمی و بدون مأخذ معتبر را کنار بگذارد و همیشه سراغ اطلاعات معتبر و دست اول برود؛ کاری که می‌تواند به زندگی سالم و در نهایت به توسعه اجتماعی بینجامد. مثلاً دانش‌آموز با مراجعه به منابع معتبر درباره تغذیه، یاد می‌­گیرد که چه نوع تغذیه‌­ای برای بدنش خوب است و بهتر است از آن استفاده کند. با این دانش،  او آموزه­‌های غیرعلمی را درباره تغذیه دور می‌­ریزد و روش درستی برای خود انتخاب می­‌کند که سلامت و بهداشت فردی، خودش نوعی توسعه به حساب می‌­آید.

در کشورهای پیشرفته کتاب های مرجع عمومی و تخصصی برای رده‌های سنی گوناگون و تخصص‌های مختلف تولید، توزیع و استفاده می‌شود. در آموزش غیر رسمی هم که شامل آموزش در خانواده و همه رسانه­‌های کتبی، شفاهی، الکترونیکی، دیداری و شنیداری است، استفاده از منابع مرجع معتبر به طور مستقیم و غیر مستقیم آموزش داده می‌شود.این منابع می‌توانند به صورت کتاب،

 سی­‌دی، دی­‌وی­‌دی و پایگاه‌­های اینترنتی در دسترس باشند. بنابراین کتاب‌ها و موادی که از پیش‌فرض‌ها، ادعاهای ثابت‌­نشده، داستان­‌های تخیلی، آرزوها و امیدها، خرافات، عقاید شخصی، شبه علم و اطلاعات نادرست تشکیل شده باشند، کتاب مرجع محسوب نمی‌شوند. در بیشتر خانواده­‌ها هم حداقل یک کتاب مرجع وجود دارد و افراد خانواده از آن استفاده جدی می‌کنند. در تکالیف درسی هم از ابتدا به دانش آموزان یاد داده می‌شود که با مراجعه به کتاب‌ها و منابع مرجع درباره یک مسئله ساده چند جمله بنویسند. سپس در سال­‌های بعد از دانش‌­آموزان خواسته می‌­شود با مراجعه به کتاب­‌ها و منابع سطوح بالاتر درباره مسائلی پیچیده‌­تر چند پاراگراف بنویسند. همین روش تا بالاترین سطح آموزش عالی ادامه دارد و به تولید علم منجر می­‌شود.

کد خبر 128799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز