یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

محمد سرابی: آشفتگی میدان تحریر (آزادی‌بخش) قاهره وضعیت کشور مصر را نشان می‌داد. این کشور تا یک ماه قبل کاملاً آرام بود، ولی بعد از این‌که در تونس مردم توانستند رییس جمهور را بیرون کنند اردن، یمن و مصر هم نا آرام شدند که شرایط مصر متفاوت بود.

مصر که بعد از جنگ جهانی اول از امپراطوری عثمانی مستقل شد و در دوره‌های تاریخی مورد حمله و اشغال انگلیس و فرانسه قرار گرفته است در بین کشورهای عربی اهمیت زیادی دارد.

زمانی که رژیم صیهونیستی اعلام موجودیت کرد دشمن و رقیب اصلی آن مصر بود، ولی در چند جنگ نیروهای رژیم اشغالگر فلسطین، ارتش مصر را شکست دادند، با این حال مصر به عنوان یک قدرت منطقه‌ای باقی ماند. جمال عبدالناصر رئیس جمهور مشهور مصر اعتقاد زیادی به هویت عربی داشت. او از سال1954 تا 1970 حکومت کرد و وقتی بر اثر سکته قلبی درگذشت، معاونش انور سادات به قدرت رسید.

انور سادات با رژیم صیهونیستی که قبل از آن دشمن اعراب محسوب می شد، قرار داد صلح کمپ دیوید را امضا کرد و به همین دلیل با مخالفت بسیار زیادی مواجه شد. عاقبت خالد اسلامبولی که یک نظامی عضو گروه های اسلامی بود، در سال 1981 انور سادات را به گلوله بست. پس از او محمد حسنی مبارک رییس جمهور شد. البته حسنی مبارک چند وقت پیش انتخاباتی‌ نمایشی برگزار ‌کرد که خودش در آن برنده ‌شد و بعد به دنبال زمینه‌سازی برای جانشینی پسرش جمال مبارک بود.رییس جمهوری مادام العمر و جانشینی پسر به جای پدر در کشور های عربی اتفاق رایجی است.مصر از نظر نهضت های سیاسی در بین کشورهای اطرافش سابقه زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین گروه‌های آن «اخوان المسلمین» است که در سال 1928میلادی توسط حسن البنا تاسیس شد.

عقاید این گروه از آموزش‌های سید جمال الدین اسد آبادی و دیگر جریان‌های بیداری اسلامی گرفته شده است. به هرحال جنبش و انقلاب مردم مصر بالاخره عصر روز 22 بهمن امسال به بار نشست. مبارک از سمت خود کناره‌گیری کرد و مردم مصر و بسیاری از کشورهای عربی این رویداد را جشن گرفتند.

کد خبر 128741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز