مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: شهر تهران به عنوان پایتخت کشور همواره دارای جذابیت‌های بسیاری برای ساکنان مختلف کشور است.

این شهر با داشتن امکانات صنعتی و رفاهی در میان سایر شهرهای کشور همواره مورد توجه مهاجران مختلف بوده است.

رشد روزافزون این شهر بزرگ و گسترش جمعیت آن موجب شده است تا بسیاری‌از امکانات در این شهر تمرکز یافته و موجب بروز مشکلات متعدد شود.

این شهر در کنار مشکلات مختلف مانند ترافیک و  آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش مداوم جمعیت به لحاظ شهری مشکلات دیگری را موجب می‌شود که از جمله آن تولید اعجاب‌انگیز زباله است.

باور این‌که در شهر هشت میلیون نفری تهران روزانه در حدود 6 هزار و 852 تن زباله تولید می‌شود بسیار سخت است، اما از قرار معلوم همه چیز این شهر باید به اندازه یک کلانشهر بزرگ باشد و در این مورد هم گذشته از آسیب‌های زیست محیطی تولید زباله که موجب زیان‌های جبران‌ناپذیری به زیست‌بوم و اقلیم طبیعی مراکز دفن این مواد می‌شود نگرانی‌های گسترده‌ای نیز پیرامون اثرات تخریبی این مواد وجود دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد در طول هفت ماه اول سال جاری تولید زباله در پایتخت به رقم عجیب و حیرت‌آور یک میلیون و 480 هزار تن رسیده است.

اگرچه شهرداری تهران با ایجاد سیستم مکانیزاسیون در جمع‌آوری زباله باعث ساماندهی هرچه بیشتر این امر در سطح شهر شده است اما با توجه به عدم آگاهی شهروندان از رویکردهای سازمان مربوطه در امر جداسازی زباله و بی‌توجهی آنان مشکلات فراوانی را فراروی مدیران این حوزه قرار داده است.

با نگاهی به آمار می‌توان به این نتیجه رسید که میزان تولید زباله در شهر تهران در طول یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

در سال گذشته تولید زباله در پایتخت چیزی در حدود دو میلیون و 947 هزار تن بود. اما اگر تولید این مواد زائد در ماههای باقی‌مانده از سال به همین شیوه ادامه داشته باشد بی‌تردید با رشد قابل توجهی در پایان سال مواجه خواهیم شد. بنا به آمار منتشر شده تولید روزانه زباله در تهران در هفت ماه نخست سال، روزانه در حدود 6 هزار و 852 تن و ماهانه در حدود 211 هزار تن است.

این رقم در سال گذشته کمتر بوده و متوسط تولید روزانه و ماهانه زباله در تهران به ترتیب عبارت بود از: 6 هزار و 539 تن و 198 هزار تن.

شاید این نگرانی همچنان باقی باشد که شهر تهران در کنار بسیاری از مشکلات متعدد خود با رشد روزافزون جمعیت روبه‌روست و ناگزیر مشکلات محیطی و اجتماعی این شهر بزرگ افزایش می‌یابد که یکی از این مشکلات تولید روزافزون زباله‌های شهری و صنعتی است که راه را برای زندگی و داشتن محیطی پاک برای شهروندان می‌بندد.

کد خبر 12868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز