همشهری آنلاین: نمایشگاهی از آخرین آثار پرویز کلانتری در گالری نیکولا فلامل پاریس از 6 فوریه (16 بهمن ماه) افتتاح شده که تا 5 مارچ (16اسفندماه) امسال برپا خواهد بود.

پرویز کلانتری

 به گزارش ایلنا، پرویز کلانتری در مراسم افتتاحیه نمایشگاهش در پاریس از گفتگو و داد و ستد فرهنگی سخن گفته است و اینکه زبان هنر شایسته‌ترین زبان برای گفتگوی فرهنگی است.

این نقاش گفته است: این نمایشگاه شامل 17 اثر از کارهای جدیدم است که تعدادی از این آثار در ابعاد بزرگ بودند. این نمایشگاه توسط مدیر گالری شمس برپا شد که به اتفاق جمشیدی، مدیر گالری شمس در افتتاحیه نمایشگاه حضور داشتم.

وی که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سخنرانی کرده بود، با اشاره به بخش‌هایی از سخنانش گفت: سخنانم را با این عبارت شروع کردم که من قطاری دیدم که سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت‏؛ به نسبت همین شعر من آدم سیاسی نیستم.

این هنرمند گفت: من هم مثل بسیاری از همکارانم بر این باورم که ما مردم در جهان زیر یک آسمان زندگی می‌کنیم و برای شناختن همدیگر احتیاج به گفتگو و داد و ستد فرهنگی داریم که شایسته‌ترین زبان برای این گفتگو زبان هنر است.

وی در ادامه سخنانش با ابراز خوشنودی از برگزاری نمایشگاهش در پاریس گفت: همیشه رؤیای من این بود که نمایشگاهی در پاریس داشته باشم و خوشبختانه امروز این نمایشگاه برگزار شده اما چرا پاریس رؤیای من بوده برای اینکه نقاشی معاصر ایران امروز 70 ساله شد و این میراث با شکوه از پاریس شروع شد.

پرویز کلانتری افزود: پیشگامان نقاشی معاصر ایران مثل جلیل ضیاءپور و حسین کاظمی آموخته‌هایشان را در نوآوری به ایران آوردند و تجربه‌های مدرن در نقاشی از پاریس آغاز شد.

این میراث هفتاد ساله خط زنجیری است که هر کدام از نقاشان معاصر ما یکی از این حلقه‌های زنجیر هستند که همچنان ادامه دارد و تکرار جوانی من امروز در ایران فراتر از نسل من می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه در گالری برپا شد که در نزدیکی موزه پومپیدو، موزه مدرن هنر فرانسه است، قرار دارد، گفت: گالری نیکولا فلامل پاریس در خیابان سانتره پومپیدو محله آرتیست‌ها و گالری‌ها قرار دارد.

دیوارهای این گالری به رنگ قهوه‌ای بوردو است که مناسبترین دیواری بود برای نقاشی‌‌های کاهگلی من. نقاشی‌هایم روی این دیوار مثل طلا می‌درخشد.

این نقاش پیشکسوت در خاتمه اظهار امیدواری کرد که این حرکت تداوم داشته باشد تا هنر ایران بیش از پیش به کشورهای دیگر معرفی شود.

نمایشگاه کلانتری در پاریس با همکاری دانشنامه ایرانیکا و گالری شمس برپا شده است.

پرویز هنرمندی است که با استفاده از عناصر سنتی نهفته در معماری ایرانی، مفهوم ساده‌ای از فرهنگ و تمدن این کشور را در آثارش روایت می‌کند.

کاهگل، یکی از عناصر اصلی در آثار کلانتری است که بیانگر شناخت او از معماری ایرانی‌ است و به مخاطب در عین سادگی، حس غرور و عظمت فرهنگ پارسی را القاء می‌کند.

کد خبر 128644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز