سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان علوم پزشکی در آمریکا موفق شده‌اند در آزمایشی جدید و منحصر به فرد از سلول‌های میمون بابون، سرخرگ‌های خونی تازه به دست آورند.

 این متخصصان می‌گویند که سلولهای ماهیچه‌ای بدست آمده از بدن بابونها را می‌توان برای پرورش و تولید سرخرگ‌های خونی جدید انسانی مورد استفاده قرار داد.

به گزارش ایسنا، این سرخرگ‌های جدید برای درمان بیمارانی که عروق آنها بر اثر ابتلا به بیماریها آسیب دیده است قابل استفاده خواهد بود.

متخصصان دانشگاه پیترزبورگ تاکید کردند که این روش در حال حاضر روی حیوانات آزمایشگاهی کوچکتر مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. روش جدید بویژه برای بیماران مبتلا به امراض عروق کرونری و یا چاقی مفید خواهد بود.

این درحالی است که در حال حاضر بیماران مبتلا به آسیب دیدگی عروق، وابسته به پیوند سرخرگ‌های خونی از سایر قسمت‌های بدنشان هستند و به گفته دکتر یادونگ وانگ، استاد زیست مهندسی در دانشگاه پیترزبورگ، در حال حاضر تقاضا برای پیوند سرخرگی در جهان بسیار زیاد است.

با این روش جدید دانشمندان می‌توانند میلیونها سلول را برای انجام مطالعات آزمایشگاهی فقط از یک نمونه کوچک بافتی از بدن بابون بدست آورند و بنابراین نیازی به قربانی کردن بیشتر حیوانات آزمایشگاهی نخواهد بود.

کد خبر 128352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز