گروه اجتماعی: شکایت عضو کمیسیون اصل 90 مجلس از سازمان تأمین اجتماعی در مورد عدم افزایش حقوق مستمری‌بگیران و اعلام تأمین اجتماعی مبنی بر اینکه افزایش حقوق مستمری‌بگیران را جزو تعهدات خود نمی‌داند کشمکش بین این دو نهاد را دامن زده است.

به دنبال انتشار گزارش همشهری از این ماجرا در روز یکشنبه اکنون تأمین اجتماعی اعلام کرده است افزایش سطح حقوق بازنشستگان و تأمین رضایت آنان را جزو اهداف خود می‌داند اما مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق بازنشستگان تنها شامل بازنشستگان کشوری و لشگری می‌شود و برای گسترش شمولیت آن به مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی دولت باید در قالب مساعدت به صندوق‌های بیمه‌ای اقدام می‌کرده است که علیرغم درخواست و پیگیری‌های تأمین اجتماعی تاکنون اقدامی‌ از سوی دولت در این زمینه انجام نشده‌است.

در جوابیه این سازمان آمده است در پی تخصیص 6200 میلیارد ریال از سوی مجلس شورای اسلامی‌به عنوان مساعدت اجتماعی، صرفا برای افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری، سازمان تامین اجتماعی به طور جدی و رسمی‌از مراجع تصمیم گیر ذیربط درخواست کرد که مستمری بگیران این سازمان هم، مشمول این مصوبه قرار گیرند، اما پیگیری‌های این سازمان تاکنون به نتیجه نرسیده‌است. سازمان تامین اجتماعی بر این باور است،

هرگونه اعتباری  که  در قالب مساعدت‌های اجتماعی دولت به مشمولان صندوق‌های بیمه‌ای تخصیص داده شود، به طور متناسب باید مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی را هم شامل شود، و در این مورد نیز  به طور مکرر و مکتوب پیگیری‌های لازم صورت گرفته است، لذا هر قانون و مصوبه‌ای که در این زمینه از سوی دولت و مجلس وضع شود سازمان تامین اجتماعی از آن استقبال کرده و مجری آن خواهد بود.

در ادامه جوابیه تأمین اجتماعی آمده است:مساعدت‌های اجتماعی همواره از امر بیمه‌های اجتماعی قابل تفکیک است. در سازمان تامین اجتماعی، بیمه شده بر اساس دستمزد تعیین شده در قانون به این سازمان حق بیمه پرداخت می‌کند و سازمان نیز مطابق با قانون مصوب، بر مبنای میانگین دو سال آخر پرداختی حق بیمه، حقوق بازنشستگی وی را محاسبه و پرداخت می‌کند.

در این راستا کلیه محاسبات علمی‌بیمه‌ای براین اساس و نرخ مصوب حق بیمه شکل می‌گیرد، لذا در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران باید متذکر شد، که این افزایش، در قالب مساعدت اجتماعی دولت، خارج از تعهدات بیمه‌ای سازمان است.

از سوی دیگر بر مبنای قانون تامین اجتماعی، هر ساله باید سطح مستمری‌های این سازمان، متناسب با افزایش نرخ تورم افزایش یابد، که در سال جاری حداقل مستمری‌های تامین اجتماعی نیز حدود 22درصد افزایش  یافته و افزایش سایر سطوح مستمری هم به نحوی بوده که قطعا بیش از نرخ تورم است.

با وجود این پاسخ تأمین اجتماعی، مجلس شورای اسلامی همچنان مصر به پیگیری دلیل عدم افزایش حقوق مستمری‌بگیران است و شکایت یکی از نمایندگان مجلس در این زمینه را در کمیسیون اصل 90 بررسی می‌کند.

کد خبر 12816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز