چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیران کابینه پاکستان در پی اقدام نخست وزیر این کشور برای کاهش هزینه‌های دولت در مواجهه با بحران اقتصادی، استعفای خود را اعلام کردند.

کابینه پاکستان استعفا داد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه‌، یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان روزچهارشنبه در نشستی با وزرای کابینه‌اش با ستایش عملکرد آنان در زمینه اقتصاد، اصلاحات اساسی و اقدام مناسب در مواجهه با سیل‌های ویرانگر پاکستان، به وزاری خود گفت:‌ نشست امروز آخرین نشست کابینه فعلی خواهد بود.

یک مقام بلند پایه دولت پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت که وزرای این کشور در جریان این نشست استعفای خود را به گیلانی تسلیم کردند.

این منبع اضافه کرد: اکنون نخست وزیر پاکستان این استعفاها را برای پذیرش نزد رئیس جمهور این کشور می‌فرستد.

وی بیان داشت:‌ در صورت پذیرش این استعفاها از سوی رئیس جمهور که توسط نخست وزیر به وی ارجاع داده می شود، کابینه پاکستان منحل می‌شود.

حزب مردم پاکستان که حزب حاکم در این کشور است هفته گذشته به گیلانی اجازه داد پس از درخواست‌ احزاب قدرتمند مخالف مبنی بر کوچک کردن دولت در تلاش برای مقابله با بحران اقتصادی کابینه را منحل کند.

کوچک کردن کابینه پاکستان یکی از مقتضیات متمم 18 قانون اساسی این کشور است که تصریح کرده است دولت نباید بزرگتر از 11 درصد از پارلمان پاکستان باشد.

فوزیه وهاب سخنگوی حزب مردم پاکستان گفت: مجموع اندازه پارلمان برابر است با 442 عضو و مطابق آن اندازه کابینه باید برابر با 49 عضو باشد.

وی افزود‌: ما افرادی را در کابینه می خواهیم که مفید و شایسته باشند و صداقت‌شان ثابت شده باشد.

دولت کنونی پاکستان تحت فشار است تا به منظور مقابله با هرگونه درخواستی از سوی رهبران مخالف دولت و همین طور نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور مبنی بر برگزاری زود هنگام انتخابات، اقدام به انجام اصلاحات کند.

نواز شریف در ماه ژانویه 45 روز به دولت پاکستان وقت داد تا 11 اصلاحات اساسی از جمله کاهش هزینه‌ها را انجام دهد یا این خطر را بپذیرد که حزب مردم پاکستان در استان پنجاب از دولت خارج شود.

یکی از درخواست‌های آنها مبنی بر لغو افزایش قیمت سوخت و برگرداندن آن به قیمت سابق توسط گیلانی انجام شد. تحلیلگران می گویند که این استعفاها بیشتر ظاهر سازی است که باعث ترمیم اقتصاد نمی‌شود.

کد خبر 127837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز