سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان وظیفه عمومی با اعلام صدور کارت پایان خدمت هوشنمد از سال 90 گفت برای سفر زیارتی مشمولان از این پس به جای چک تعهدنامه محضری اخذ خواهد شد.

صدر‌اسادات رئیس سازمان نظام وظیفه

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان وظیفه عمومی گفت: با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح باید کارت‌های پایان خدمت به صورت هوشمند صادر شود که در حال حاضر از اوایل امسال کارت‌های معافیت به صورت هوشمند صادر می‌شود و بناست از اوایل سال آینده اعلام شود که کسانی که کارت‌ پایان خدمت گرفته‌اند برای تعویض این کارت‌ها با کارت‌های هوشمند پایان‌خدمت مراجعه کنند.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطر نشان کرد: فرایند تعویض این کارت‌ها یک پروسه طولانی در پی دارد که مقدمات مورد نیاز انجام شده است.

 صدرالسادات درباره رسیدگی به وضعیت مشمولان ایرانی خارج از کشور هم اظهار کرد: کارشناسان وظیفه عمومی ناجا در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور حضور دارند و به موضوعات مختلف این افراد پاسخ می‌دهند که بیشترین تماس‌های گرفته شده با کارشناسان در رابطه با رسیدگی به انواع معافیت‌ها است.

 وی درباره تردد مشمولان خارج از کشور هم اظهار کرد: کسانی که پیش از سال 82 از کشور خارج شده و دو سال پیش از سن مشمولیت در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند از خرید خدمت سربازی که قیمت‌های آن مشخص است، استفاده کنند.

 صدرالسادات ادامه داد: اگر فردی قبل از سال 85 به خارج از کشور رفته باشد به شرطی که مشغول تحصیل در دانشگاه‌های مورد قبول وزارت علوم باشد، می‌تواند سالی دو بار به کشور تردد کند.

 رئیس سازمان وظیفه‌عمومی ناجا در رابطه با سربازان نخبه هم اظهار کرد: اگر افرادی از سوی بنیاد ملی نخبگان مطابق با مقررات خود به عنوان نخبه تشخیص داده شوند، می‌توانند یک پروژه تحقیقاتی را مشخص کرده و ارائه این پروژه را به عنوان خدمت سربازی مد نظر قرار دهند.

 وی اضافه کرد: بخش دیگری از سربازان نخبه افرادی هستند که بخشی از خدمت خود را به صورت انجام پروژه‌های برای نیروهای مسلح پشت سر می‌گذارند.

 صدرالسادات درباره بخشودگی اضافه خدمت سربازان نیز گفت: آخرین ابلاغیه شورای هماهنگی مربوط به ماده 21 قانون وظیفه عمومی است که بر اساس آن در صورت دارا بودن 17 بند اعلام شده این افراد می‌توانند از بخشودگی اضافه خدمت استفاده کنند.

 به گفته صدر السادات از سال 86 هیچ‌گونه ابلاغیه جدیدی در رابطه با بخشودگی اضافه خدمت نداشته‌ایم.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، درباره افزایش یا کاهش مدت زمان سربازی هم گفت: در حال حاضر بنا نیست مدت زمان خدمت سربازی افزایش یا کاهش داشته باشد، اما بنا بر قانون مدت زمان دوره ضرورت 24 ماه است که با عنایات مقام معظم رهبری در حال حاضر 18 ماه است و بنا نیست فعلا افزایشی پیدا کند.

 وی درباره آخرین وضعیت قانون جدید وظیفه عمومی اعلام کرد: قانون جدید هنوز در شورای نگهبان بلاتکلیف مانده است، اما در صورت تصویب و با طی مسیر خود و در صورت ابلاغ هر گونه تغییراتی که این قانون با قانون فعلی دارد، اطلاع‌رسانی خواهد شد، چون بعضی از موارد ذکر شده در قانون جدید موارد قانونی فعلی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 صدرالسادات از ایجاد تسهیلات در ارائه خدمات به متقاضیان خبر داد و در این باره گفت: در تسهیلات ایجاد شده خدمات به صورت غیر حضوری انجام می‌شود که بر اساس آن افراد با مراجعه به پلیس +10 موضوعات خود را پیگیری می‌کنند.

 وی درباره معافیت کفالت اظهار کرد: اگر مشمولی تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و سالم خانواده‌ باشد و سن پدرش بالای 59 سال باشد، می‌تواند کفیل پدرش شده و از خدمت وظیفه عمومی معاف شود.

 صدرالسادات افزود: اگر سن پدر مشمولی که تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و سالم کمتر از 59 سال تمام باشد و به دلیل بیماری با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

 به گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، اگر مادر خانواده‌ای فاقد همسر باشد، در صورت فوت یا طلاق، تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و سالم وی می‌تواند کفیل مادر شده و از خدمت وظیفه عمومی معاف شود. همچنین اگر چنانچه مشمولی خواهر یا برادر صغیر داشته و پدرش هم فوت کرده باشد و برادر سالم بالای 18 سال دیگری نداشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

 وی اضافه کرد: چنانچه مشمولی برادر بالای 18 سال وی بیمار بوده و نیازمند مراقبت تشخیص داده شود و همسر ، پدر و فرزند هم نداشته باشد، در این شرایط نیز در صورتی که برادر سالم و بالای 18 سال نداشته باشد، می‌تواند کفیل برادر بیمار خود شود و از معافیت کفالت استفاده کند.

 صدرالسادات اضافه کرد: چنانچه مشمول دارای خواهری باشد که از سن 18 سالگی تا 24 سالگی ازدواج نکرده و مجرد باشد و پدر وی نیز در قید حیات نباشد، در صورت یگانه مراقب بودن می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

 رئیس سازمان وظیفه‌عمومی ناجا درباره استفاده از معافیت کفالت جد و جده، اظهار کرد: در صورتی که پدر بزرگ مشمول در شورای پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، مشروط بر آن که فاقد فرزند پسر بوده یا فرزندان پسر وی بنا به نظر شورای پزشکی قادر به مراقبت از پدر خود نبوده و مشمول نیز تنها پسر بالای 18 سال وی باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده‌ به هیات رسیدگی بلامانع خواهد بود.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: اگر شوهر و فرزندان ذکور مادربزرگ مشمول فوت کرده یا به علت بیماری بنابر نظریه پزشکی قادر به سرپرستی از مادربزرگ مشمول نباشند و مشمول نیز تنها پسر سالم بالای 18 سال باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده‌ به هیات رسیدگی بلامانع است.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطر نشان کرد: چنانچه پدر یگانه مراقب خانواده‌ در حبس بوده و حداقل یک سال از حبس قطعی وی باقی‌مانده باشد، می‌تواند از معافیت استفاده کند.

 صدرالسادات افزود: اگر مفقودیت پدر توسط رای دادگاه تایید شود، مشمول می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

 وی درباره کفالت مادر توسط مشمول هم اظهار کرد: در مورد رسیدگی به کفالت مادر فاقد شوهر چنانچه همسر مادر(ناپدری) با توجه به شورای پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، مشمول می‌تواند از کفالت استفاده کرده و برای معافیت اقدام کند.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرط اصلی برای استفاده از کلیه موارد مربوط به معافیت کفالت را یگانه مراقب‌بودن یعنی نداشتن برادر سالم و بالای 18 سال دیگر عنوان کرد.

 صدرالسادات درباره اینکه معافیت موارد خاص به چه موضوعاتی اطلاق می‌شود نیز اظهار کرد: برابر ماده شش قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده(هر دو یا یکی از آنان معلول باشد) یا حداقل دو نفر از فرزندان آنان معلول و ناتوان باشند، از انجام خدمت وظیفه معاف می‌شوند.

 وی اضافه کرد: در بخش معافیت معلولان با توجه به عنایت مقام معظم رهبری اگر در خانواده‌ای یک معلول (خواهر یا برادر) باشد و همچنین یک فرزند پسر بالای 18 سال نیز داشته باشند، نامبرده از خدمت معاف می‌شود.

 به گفته صدر السادات، کسانی که پدر یا مادرشان 25 درصد جانبازی یا 30 ماه سابقه جبهه یا 36 ماه سابقه آزادگی داشته باشد، از معافیت خدمت برخوردار خواهند شد.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطر نشان کرد: اگر با تلفیق موارد جانبازی و سابقه جبهه مدت مورد نظر منجر به 30 ماه شود، یک فرزند خانواده‌ از خدمت معاف خواهد شد.

 وی از جمله موارد خاص معافیت را مربوط به مادر فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: اگر مادری فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد باشد، در صورت دارا بودن دو فرزند پسر بالای 18 سال با توجه به عنایات مقام معظم رهبری یکی از فرزندانش از خدمت سربازی معاف می‌شود.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره شرایط خروج از کشور مشمولان هم گفت: مجوزها در این رابطه پیش از این در 16 استان صادر می‌شد، اما در حال حاضر صدور مجوز به تمام استان‌ها تسری پیدا کرده است.

  حذف اخذ چک از سفرهای زیارتی مشمولان

 صدرالسادات درباره سفرهای زیارتی و غیره نیز اظهار کرد: در سفرهای زیارتی اخذ یک چک حذف شده و ارائه تعهدنامه محضری جایگزین شده است، میزان وجه سفرهای نیمه‌علمی از 150 میلیون ریال به 80 میلیون ریال رسیده است، این در حالی است که ودیعه سفرهای زیارتی حج تمتع، عمره و عتبات عالیات 500 هزار تومان وجه نقد و ارائه تعهدنامه به مبلغ 50 میلیون ریال که از سوی دفاتر اسناد تایید شده باشد، است.

 وی اضافه کرد: ودیعه سفر زیارتی سوریه مبلغ 15 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی است.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ادامه داد: ودیعه سفرهای علمی که شامل ارائه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی و فرصت‌های مطالعاتی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است، نیز مبلغ پنج میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت بانکی است.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره ودیعه مورد نظر برای سفرهای نیمه‌علمی که شامل شرکت در آزمون‌های زبان، شرکت یا بازدید از نمایشگاه‌ها، شرکت در کارگاه‌های آموزشی حداکثر یک ماهه، ثبت یا نمایش اختراعات و سفرهای مرتبط با رشته‌های تحصیلی خاص (مانند دانشجویان رشته هنر برای بازدید از آثار معماری و هنری) است، نیز گفت: ودیعه مورد نظر در این رابطه هشت میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی است، این در حالی است که ودیعه سایر سفرها بنا به ضرورت مبلغ 15 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت بانکی است.

 صدرالسادات اضافه کرد: یکی از مشکلات مشمولانی که قصد ادامه تحصیل با مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی را دارند، ورود این افراد به مرحله غیبت است و بر اساس آن امکان ادامه تحصیل از این افراد سلب می‌شود این که در این راستا با توافقات انجام شده با وزارت آموزش و پرورش مقرر شد از سال آینده ثبت‌نام از مشمولان برای تحصیل به صورت داوطلب آزاد با ارائه برگه آماده به خدمت و در مدت اعتبار آن صورت گیرد تا این افراد ناخواسته غایب محسوب نشوند و بتوانند از امتیازات لحاظ شده در قانون بهره‌مند شوند.

 وی ادامه داد: صدور معافیت‌های تحصیلی به شهرستان‌ها داده شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز وظیفه عمومی محل دانشگاه تحصیلی مراجعه کرده و معافیت تحصیلی دریافت کنند.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطر نشان کرد: در صورتی که مشمولان دارای غیبت باشند، اعطای برخی از معافیت‌ها و استفاده از مزایا توسط آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و افرادی که دارای غیبت باشند، نمی‌توانند از معافیت ادامه تحصیل یا خروج از کشور استفاده کنند.

 صدرالسادات تاکید کرد: از مردم خواهشمندیم اطلاعات مربوط به موضوعات وظیفه‌عمومی را از طریق کتاب قانون وظیفه‌عمومی یا با مراجعه به سایت این سازمان دریافت کنند.

کد خبر 127740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز