سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: خبر اولیه تکان‌دهنده بود: «تخم‌‌مرغ‌های چینی در لرستان جمع‌‌آوری شد.

تخم مرغ

 به گزارش ایسنا در این راستا تاکنون 288 هزار و 544عدد تخم‌مرغ چینی در استان جمع‌آوری و از این تعداد 3‌هزار و600‌عدد معدوم شده است. مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: تخم‌مرغ‌های چینی از بازار لرستان جمع‌آوری شدند. دکترگودرزی افزود: از این تعداد تخم‌مرغ چینی، تعداد 22هزار و500‌عدد در بروجرد جمع‌آوری شده است. مدیرکل دامپزشکی لرستان از تمامی واحدهای تولید تخم‌مرغ استان خواست تاریخ تولید و نام شرکت خود را روی تخم‌مرغ‌ها درج کنند.»

برای آنها که از پشت صحنه ماجرای تخم‌مرغ‌های تقبلی یا مصنوعی چینی چیزی نشنیده بودند، هنوز بخش هولناک خبر روشن نشده بود. چرا که اصل مسئله واردات مواد غذایی از چین چیز عجیب و غریبی در ایران نیست کمااینکه الان هم به هر مغازه‌ای در هر کوی و برزن ایران که سر بزنید، می‌توانید انواع و اقسام کالاها و محصولات بنجل چینی را ببینید که در سال‌های اخیر موادغذایی مانند گردو و سیر نیز به این اقلام اضافه شده است.

چندی پیش نیز علی منتظمی، رئیس اتحادیه مرغداران مرغ‌تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به صادر‌شدن ۲۰‌درصد تخم‌مرغ تولیدی کشور، گفته بود: با کمال تأسف تخم‌مرغ از چین، هند، پاکستان و ترکیه وارد کشور می‌شود.

البته در پی انتشار خبر معدوم کردن تخم‌مرغ‌های چینی در لرستان، ظاهرا شایعاتی پیرامون این نوع تخم‌مرغ‌ها در آن منطقه مطرح شده است که خبرگزاری مهر در این باره طی تحقیقی، گزارش داده: انتشار خبری کوتاه در مورد جمع‌آوری تخم‌مرغ‌های چینی از بازار لرستان موجی از نگرانی‌های عمومی را ایجاد کرد، درحالی‌که پیگیری‌ها نشان می‌دهد لقب‌چینی از شایعات مردمی منشأ گرفته که مصداق کالای بی‌کیفیت و بی‌نام و نشان در باورهای مردم است.

ماجرای تخم‌مرغ‌های چینی در استان لرستان زمانی آغاز شد که تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای رنگ با ظاهر کوچک‌تری از تخم‌مرغ‌های معمولی وارد بازار لرستان شد که هیچ‌گونه شناسنامه‌ای روی آنها درج نشده بود و این امر زمینه شایعه‌سازی‌ها در مورد این تخم‌مرغ‌ها را فراهم کرد.

به هر روی اینکه این تخم‌مرغ‌ها از کشور چین وارد شده است یا خیر، موضوعی است که هنوز هیچ‌کدام از مسئولان به صحت آن دست پیدا نکرده‌اند و موضوع برای بررسی نهایی به سازمان دامپزشکی کشور ارجاع داده شده است ولی به‌نظر می‌رسد دادن لقب چینی به این تخم‌مرغ‌ها ریشه در گزارش‌های مردمی دارد.

این در حالی است که علاوه بر لقب چینی که دهان به دهان برای این تخم‌مرغ‌ها در استان لرستان چرخید و تبدیل به نامی برای تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای ریزنقش شد، شایعات دیگری از تولید این تخم‌مرغ‌ها در داخل کشور نیز به گوش می‌رسد که این موضوع نیز توسط مسئولان مرتبط در دامپزشکی لرستان هنوز تأیید نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در این رابطه اظهار داشت: دلیل جمع‌آوری تخم‌مرغ‌های رنگی از بازار لرستان شناسنامه‌دار نبودن این تخم‌مرغ‌هاست و ما نمی‌دانیم که این تخم‌مرغ‌ها از کجا آمده است.

گودرزی در مورد سلامت تخم‌مرغ‌های موسوم به چینی نیز گفت: در بررسی‌های انجام‌شده 3هزار مورد نتیجه آزمایش مثبت بوده یعنی تخم‌مرغ قابلیت مصرف نداشته است که این تخم‌مرغ‌ها توسط این اداره کل معدوم شد.

اما آن چیزی که در گزارش محتاطانه خبرگزاری‌ها به‌عنوان مشکوک بودن تخم‌مرغ‌ها نام برده شده یا از تعابیری مانند شایعات مردمی استفاده شده است چیزی نیست جز گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های جهان مبنی بر تولید نوعی از تخم‌مرغ مصنوعی و تقلبی با استفاده از مواد شیمیایی در چین. اگر در گوگل عبارت تخم‌مرغ تقلبی چینی را جست‌وجو کنید با 17‌هزار مطلب مواجه خواهید شد و اگر همین عبارت را به زبان انگلیسی جست‌وجو کنید بیش از 6‌میلیون صفحه اینترنتی به شما معرفی خواهد شد، بنابراین ماجرا کمی جدی‌تر از آن چیزی است که در نگاه اولیه به‌نظر می‌رسد.

برخی از منابع خبری از جمله شبکه بی‌بی‌سی جهانی در تاریخ 30 اکتبر‌2008 گزارشی درباره تولید نوعی از تخم‌مرغ در چین منتشر کرده که جزئیات آن بدین شرح است: سه مدل از تخم‌مرغ‌های تولید شده در چین توسط آزمایشگاهی در هنگ‌کنگ دارای آلودگی به مواد شیمیایی(ملامین) تشخیص داده شد. پیش‌تر نیز آلودگی برخی از محموله‌های شیر تولیدی در چین به ملامین که باعث کشته شدن 4‌نفر شده بود یک رسوایی برای این کشور به بار آورده بود و به همین جهت بسیاری از کشورهای آسیایی واردات این نوع محصولات به کشورشان را ممنوع اعلام کرده بودند. اما این‌بار مسئولان محلی چین سعی کردند بر این رسوایی جدید سرپوش بگذارند. یک روزنامه در پکن گزارش داد که مسئولان وزارت بهداشت در استان لیائونینگ در شمال شرق چین شروع به تحقیق در باره منشأ تولید این نوع تخم‌مرغ‌ها کرده‌اند. مقامات محلی گفته‌اند که قضیه از این قرار بوده که تولید‌کنندگان تخم‌مرغ برای افزایش پروتئین تخم‌مرغ اقدام به مخلوط کردن ملامین به غذای مرغ‌ها کرده‌اند.

البته باز هم گزارش‌هایی در باره تولید تخم‌مرغ با موادشیمیایی در رسانه‌ها منتشر شده که ادعا می‌کند اساسا تخم‌مرغ‌ها به وسیله مواد شیمیایی تولید شده و محصول نهایی کاملا شبیه تخم‌مرغ واقعی به‌نظر می‌رسند و هنگام پخت و پز نیز ظاهر زیباتری دارند. برای درست‌کردن پوسته تخم‌مرغ‌های مذکور از کربنات کلسیم و برای زرده و سفیده نیز از موادشیمیایی مانند سدیم ژلاتین، کلسیم کلراید، زاج‌سفید، سلولز، اسید آمینه، آلژینات سدیم، اسید بنزوئیک و مواد رنگی استفاده شده است.
یک سایت اینترنتی چینی روش تشخیص تخم‌مرغ‌های مصنوعی را این چنین توضیح داده است:

1- تخم‌مرغ‌های تقلبی بسیار شبیه تخم‌مرغ‌های واقعی است اما پوست آن کاملا مصنوعی به‌نظر می‌رسد.
2-‌ اگر تخم‌مرغ تقلبی را تکان بدهید لرزش بیشتری احساس خواهید کرد این به‌دلیل وجود مقدار بیشتر آب درون آن است.
3- تخم‌مرغ واقعی اندکی بوی گوشت طبیعی می‌دهد.
4- هنگام پختن، تخم‌مرغ تقلبی سر و صدای شبیه تخم‌مرغ واقعی را نمی‌دهد.
5- به محض شکسته‌شدن تخم‌مرغ تقلبی، سفیده و زرده آن طی زمان کوتاهی با هم مخلوط می‌شود.
6- هنگام پختن با روغن، به سرعت تمام تخم‌مرغ تقلبی زرد خواهد شد بدون اینکه آن را مخلوط کرده باشید.

مصرف این نوع تخم‌مرغ‌ها می‌تواند عوارض خطرناکی برای مغز، سلول‌های عصبی و توانایی تولید خون در انسان داشته باشد و موجب اختلالات متابولیک در انسان شود.

البته قابل ذکر است هنوز مشخص نیست تخم‌‌مرغ‌های کشف شده در لرستان از کدام نوع است و ضروری است سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و درمان نسبت به این موضوع به طور کامل اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 127713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز