دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که معترضان مصری خود را برای شرکت در دور جدید تظاهرات در قاهره و دیگر شهرهای بزرگ کشور آماده می‌کنند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های عمر سلیمان معاون جدید حسنی مبارک به‌منظور کاستن از فشارها علیه مبارک و ایجاد شکاف میان گروه‌های سیاسی مخالف دولت به نتیجه نرسیده‌است.

احزاب -مصر

به گزارش شبکه خبری الجزیره، درحالی‌که تلویزیون دولتی مصر از برگزاری نشست مقامات دولتی با مخالفان دولت و تشکیل کمیته‌ای به‌منظور تعدیل برخی از مواد قانون اساسی برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان خبر داد، گروه‌های مخالف دولت تاکید کردند که این نشست نتایج ملموسی در‌پی نداشته است.

جماعت اخوان‌المسلمین یکی از محوری‌ترین گروه‌های مخالف دولت در مصر، با تاکید بر خواسته‌های معترضان و با اشاره به اینکه نشست یادشده هیچ نتیجه ملموسی به‌دنبال نداشته است، ادامه این گفت‌وگوها را به پاسخگویی نظام مبارک به خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان منوط کرد.

عصام العریان سخنگوی رسمی اخوان‌المسلمین با اشاره به مذاکرات 2 روز گذشته با دولت، راه حل‌های این گروه برای برون رفت از بحران جاری در مصر را انتقال قدرت به رئیس دادگاه عالی قانون اساسی، تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات پارلمانی سالم و آزاد براساس قانون اساسی کنونی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پس از این انتخابات اعلام کرد. مخالفان، استعفای مبارک، انحلال پارلمان و آزادی زندانیان را شروط خود برای ادامه مذاکره با دولت اعلام کرده‌اند.

در همین حال، زیاد العلیمی عضو ائتلاف جدید جوانان میدان التحریر موسوم به ائتلاف انقلاب خشم تاکید کرد که فردی به نمایندگی از این ائتلاف در نشست یاد شده شرکت نکرده و تا زمان خروج مبارک از قدرت، در هیچ گفت‌وگویی شرکت نخواهند کرد.
از سوی دیگر، ایمن نور رهبر حزب الغد(مخالف دولت) با اشاره به اینکه حزب متبوعش در گفت‌وگو با سلیمان شرکت نکرده است، تاکید کرد که هیچ‌کس حق ندارد به نیابت از جوانان انقلابی، تصمیمی اتخاذ کند.

این در حالی است که محمد البرادعی رئیس جمعیت ملی تغییر با اشاره به اینکه وی برای شرکت در این گفت‌وگو دعوت نشده است، تاکید کرد که گفت‌وگوی یاد شده را افرادی مدیریت می‌کنند که 30 سال در قدرت بوده‌اند و هیچ‌گونه صداقتی در عمل ندارند.

دولت مصر همچنان با خواسته معترضان درباره خروج مبارک از قدرت مخالفت کرده و بقای وی برای نظارت بر روند تغییرات را ضروری توصیف می‌کند. به‌نظر می‌رسد این اصلی‌ترین دلیل شکست مذاکرات میان احزاب مخالف و دولت مصر بوده‌است.
در این میان و در ادامه امتیازدادن‌های دولت مصر به مخالفان، دستگاه قضایی وعده داد که 3 وزیر سابق و یک نفر از اعضای حزب حاکم را به اتهام فساد مالی و اداری به‌زودی محاکمه خواهد کرد.

این درحالی است که دولت جدید به رهبری احمد شفیق روز گذشته برای نخستین بار در روزهای اخیر، تشکیل جلسه داد.
اما در عرصه بین‌المللی، باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده با رد پیش‌بینی زمان کناره‌گیری مبارک از قدرت، گفت: فقط مبارک است که می‌داند در شرایط حاضر چه اقدامی صورت دهد.

اوباما با ابراز امیدواری درباره اینکه دولت جدید مصر بتواند نماینده واقعی ملت مصر باشد، گفت که دولت جدید مصر هم شریک آمریکا خواهد بود. او درباره اخوان‌المسلمین گفت: این گروه یکی از گروه‌های سیاسی فعال در مصر است و باید بخشی از روند انتقال قدرت باشد. اوباما گفت که ایدئولوژی اخوان‌المسلمین با آمریکا ضدیت دارد اما جای نگرانی نیست.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز دیروز گفت که فشار برای استعفای مبارک می‌تواند اوضاع پیچیده مصر را دشوارتر کند و حضور مبارک در جریان روند انتقال قدرت در مصر بهتر از خروج فوری او از قدرت است. این درحالی است که احمد زویل دانشمند و برنده جایزه نوبل مصری پس از دیدار با گروه‌های مختلف سیاسی مصر، ابتکار عملی با 5 محور را به‌منظور پایان دادن به بحران جاری ارائه داد.

براساس این محورهای پنج‌گانه، عمر سلیمان مسئولیت نظارت بر روند اصلاح سیاسی در مصر را به‌دست خواهد گرفت و شورایی مرکب از حقوقدانان به‌منظور تعدیل برخی از مواد قانون اساسی از جمله مواد مربوط به انتخابات تشکیل می‌شود.

کد خبر 127661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز