همشهری آنلاین: تجمع یک میلیونی معترضین در میدان التحریر قاهره و نیز تظاهرات گسترده مردم درسایر شهرهای مصر و جزئیات توافق گفتگوی نمایندگان مخالفان دولت با معاون رئیس جمهور مصر از آخرین تحولات مربوط به سیزدهمین روز قیام مردم این کشور به شمار می‌رود

ادامه اعتراض ها در مصر

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی الجزیره با پخش تصاویر مستقیم از میدان التحریر قاهره اعلام کرد که هم اکنون حدود یک میلیون معترض در این میدان تجمع کرده اند.

معترضین روز یکشنبه در چارچوب برپایی تظاهرات میلیونی، نماز ظهر را در میدان التحریر به صورت جماعت اقامه کردند. حاضران در میدان همچنین برای شهدای قیام مردمی مصر نماز برپا کردند و یادشان را گرامی داشتند. معترضین پس از پایان نماز فریاد می کشیدند که "تا آخرین قطره خونمان از آرمانهای شهدا دفاع خواهیم کرد".

تظاهرات کنندگان همچنین در سیزدهمین روز متوالی شعار "دیکتاتور برو" را سر می دهند و خواهان کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند.

"احمد عبدالعلیم" خبرنگار مصری از قاهره نیز اعلام کرد که نیروهای ارتش مصر مانع از ورود خبرنگاران و عکاسان به میدان التحریر می شوند.

از سوی دیگر جمعیت میلیونی حاضر در میدان التحریر همچنان بر خواسته های مهم خود که کناره گیری مبارک یکی از آنهاست و ادامه تحصن در این مکان تا تحقق این خواسته ها، پافشاری می کنند.

کشیش فوزی خلیل به شبکه الجزیره گفت : به تظاهرات کنندگان می گوییم ما 30 سال صبر کردیم و می توانیم تا 30 روز دیگر هم صبر کنیم تا مبارک مجبور شود برود.

احمد ماهر هماهنگ کننده جنبش 6 آوریل هم بر موضع ثابت این جنبش که همان کناره گیری مبارک است، تاکید کرد.

همزمان با تظاهرات میلیونی مردم در شهر قاهره بر ضد رژیم حسنی مبارک، هزاران نفر در شهر المنصوره با برگزاری تظاهرات پرشور خواستار کناره گیری دیکتاتور مصر از قدرت شدند.

هزاران نفر در شهر المنصوره هم اکنون در حال شعار دادن بر ضد مبارک هستند و کناره گیری وی از قدرت را درخواست می کنند.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز گزارش داد: عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر امروز با نمایندگان بعضی گروه های مخالف همچون اخوان المسلمین و نماینده محمد البرادعی از سران اصلی اپوزیسیون گفتگو کرد.

طرف های گفتگو کننده درباره پایان بخشیدن به حالت فوق العاده و تهدیدهای امنیتی علیه شهروندان مصری توافق کردند.

نمایندگان مخالفان و عمر سلیمان همچنین توافق کردند که کمیته ای برای فراهم کردن مقدمات اصلاح قانون اساسی طی یک ماه توافق کردند.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کرد،‌ در بیانیه‌ صادره پس از مذاکرات میان عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر و گروه‌های مخالف از جمله اخوان المسلمین آمده است: به مذاکره کنندگان بر سر احترام به جنبش 25 ژانویه که خواستار سرنگونی نظام حاکم مصر شدند، توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: مذاکره کنندگان بر ضرورت همکاری جدی و فوری جهت گذر از بحران کنونی و اجرای خواسته‌های قانونی جوانان 25 ژانویه و گروه‌های سیاسی جامعه توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: گروهای مذاکره کننده برای مقابله با چالش‌ها و خطرهایی که مصر براثر بحران‌ کنونی با آن روبرو است از جمله کمبود امنیت برای شهروندان و به تعلیق در آمدن منافع آنها و فلج شدن خدمات و همچنین تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس و سختی در دستیابی به نیازهای ضروری ملت مصر و همچنین ضررها و زیان‌های اقتصادی بر پایبندی به قانون اساسی تاکید کردند.

مذاکره کنندگان همچنین بر سر اقداماتی جهت مقابله با وضعیت کنونی توافق کردند.

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داد که سلیمان با نمایندگان جوانان معترض در میدان التحریر نیز دیدار کرده و از آنها خواسته که به زندگی عادی خود برگردند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مجدی راضی، سخنگوی دولت مصر اعلام کرد که جلسه میان سلیمان و گروهی از مخالفان و شخصیت‌های عمومی مصر به توافق بر سر تشکیل کمیته‌ای جهت آماده سازی اصلاحات قانونی طی چند ماه منجر شده است.

راضی افزود:‌ هیچ کدام از نمایندگان جوانان معترض در گفت وگو‌های امروز شرکت نکرده و همچنین توافق انجام شده شامل آنها نمی‌شود.

راضی با تاکید بر اینکه گروه‌های مذاکره کننده به توافق رسیده‌اند بیانیه‌ای از سوی مذاکره کنندگان خواند که طی آن بر تشکیل کمیته‌ای شامل نمایندگان قوه قضاییه و برخی شخصیت‌های سیاسی جهت بررسی و پیشنهاد اصلاحات قانون اساسی تا مهلت معین یعنی هفته اول ماه مارس تاکید شده بود.

از سوی دیگر شبکه العربیه گزارش داد که در جلسه امروز رفعت السعید، رییس حزب التجمع، السید البدوی، رییس حزب الوفد، منیر فخری‌، دبیرکل حزب الوفد، موسی مصطفی، رییس حزب الغد (شاخه وابسته به دولت) یحیی الجمل‌، کارشناس حقوقی، منصور حسن‌، وزیر سابق اطلاع رسانی، محمود اباظه و مصطفی بکری و همچنین شش تن از نمایندگان جوانان معترض میدان التحریر حضور داشتند.

به گزارش العربیه مذاکره کنندگان بر سر آزاد سازی وسایل ارتباط رسانی و همچنین ارتباط جمعی و مخابراتی تاکید کردند.

همچنین مذاکره کنندگان برای پایان دادن به وضعیت فوق العاده و تهدیدهای امنیتی در جامعه مصر توافق کردند.

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که ریس حزب العربی الناصری در اعتراض به تاکید سلیمان بر عدم کناره‌گیری مبارک جلسه را ترک کرد.

از سوی دیگر مجلس الشعب مصر هرگونه خشونت و خرابکاری جهت برهم زدن امنیت مصر را محکوم کرد و از دولت خواست که هر چه زودتر تحقیقات خود را در خصوص عوامل ایجاد ناامنی در کشور آغاز کند.

کد خبر 127541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز