دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

محمد البرادعی،یکی از چهره‌های مخالف حسنی مبارک در مصر است.

البرادعی

او بعد از پایان دوره ریاستش بر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به فعالیت علیه حکومت مبارک مشغول بوده‌است. نشریه آلمانی اشپیگل با او گفت‌وگویی انجام داده‌ که می‌خوانید.

  • آیا مصر در معرض خطر جنگ داخلی قرار دارد؟

بله، من این خطر را می‌بینم. اکنون ما شاهد فروپاشی کامل نظم عمومی و حملات خونین و مرگبار هستیم. عامل این وضعیت هم دستگاه اطلاعاتی و پلیس است. آنها اگر چه لباسشان را تغییر داده‌اند اما هنوز کارت‌های شناسایی‌شان را همراه دارند. من به میدان تحریر رفتم تا اوضاع را آرام کنم اما باید احتیاط کرد چون عده‌ای قصد جان من را دارند. مبارک باید برود. همین حالا.

  • شما به مبارک ضرب‌الاجلی اعلام کرده‌اید.

حالا هم می‌گویم که او باید برود. مطمئنم بعضی کشورهای عربی هستند که از او استقبال کنند و او را بپذیرند. شنیدم که بحرین این پیشنهاد را داده‌است.

  • شما شخصا مبارک را می‌شناسید. او الان به چه فکر می‌کند؟

من چند باری با او ملاقات کرده‌ام و درباره سیاست خارجی مصر صحبت کرده‌ایم. فکر می‌کنم او به بلای دیکتاتورها دچار شده‌است. هیچ کس از نزدیکان او جرأت مخالفت با او را ندارد و نمی‌تواند واقعیت را به او بگوید. فکر می‌کنم او بسیار تنهاست.

  • خوب چه کسی باید او را برای رفتن متقاعد کند؟

مردم مصر. حالا دیگر فرهنگ وحشت در مصر از بین رفته و مردم می‌دانند که می‌توانند به خواسته‌هایشان برسند. من به شهروندان کشورم افتخار می‌کنم. چند ماه قبل به برادرم گفتم که از این شرایط سرخورده‌شده‌ام و گویی مردم مصر به مردگان شبیه شده‌اند اما اکنون خروش این جوانان، حس اعتماد به نفس و خوش‌بینی را در من زنده کرده‌است. من انتظار چنین وضعیتی را نداشتم و دست‌کم چنین شتابی را پیش‌بینی نمی‌کردم.

  • درباره گروه شما با نام «اتحاد ملی برای تغییر» تا‌کنون حرف‌های کمی گفته شده. شما در مذاکره با دولت، نماینده این گروه هستید؟

بله، من دیروز یک بار دیگر با نمایندگان دولت گفت‌وگو کردم اما تغییر واقعی وقتی حاصل می‌شود که شرط اصلی یعنی رفتن مبارک محقق شود. البته مهم‌ترین نیروها در میان مخالفان همین تظاهرات‌کنندگان حاضر در خیابان و البته اخوان‌المسلمین هستند که بسیار سازمان‌یافته عمل می‌کنند. ترجیح می‌دهم به‌زودی با ارتش وارد مذاکره شوم.

  • اسرائیلی‌ها اکنون بیش از هر کس دیگر نگران این وضعیت هستند.

درباره مبارک و نقش او افسانه‌هایی وجود دارد که درست نیست. اول اینکه گفته می‌شود اگر او سقوط کند هرج و مرج فراگیر خواهد شد. دوم اینکه اگر مصر به سمت دمکراسی برود، پیمان صلح میان قاهره و اسرائیل ملغی می‌شود و خاورمیانه وارد جنگ جدیدی خواهد شد.

اینها درست نیست. اسرائیلی‌ها با مبارک پیمان صلح داشتند نه‌با مردم مصر. در ارتباط با اسرائیل ملاحظات جدی وجود دارد؛ اول اینکه شرایط مردم غزه باید تغییر کند و تحریم‌ و محاصره به سرعت لغو شود. فلسطینی‌ها باید به حقوق خود برسند و نباید تحقیر شوند.

  • سؤال آخر اینکه فکر می‌کنید رئیس‌جمهوری بعدی مصر خواهید بود؟

این هدفی نیست که اکنون برای رسیدن به آن تلاش کنم. اما اگر مردم چنین انتظاری از من داشته‌باشند آنها را ناامید نخواهم کرد. البته این را هم بگویم که من فرد مستقلی هستم و تلاش می‌کنم فاصله‌ام را هم از اخوان‌المسلمین و هم از آمریکا حفظ کنم.

کد خبر 127658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز