جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم جوآن هری نوشت: یک دیکتاتور پیر تلاش می‌کند با وقت کشی از طریق گاز اشگ آور و کتک زدن مردم 25 میلیارد دلار دارایی خانوادگی‌اش را به خارج از کشور قاچاق و جانشینی برای خود تعیین کند که در جهت منافع او کار می‌کند

egypt

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه ایندیپندنت در ادامه افزود: مردم مصر که نیمی از آنها کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند،مصمم هستند که مانع او شوند و نگذارند که این دیکتاتور تا ماه سپتامبر خون شان را بمکد.

در این مقاله آمده است، مالیات مردم در غرب صرف تجهیز، کمک مالی به این دیکتاتوری شده است. در واقع شما مردم غرب هستید که باعث تضعیف مردم مصر شده‌اید. گاز اشگ آوری که به سمت معترضان در مصر پرتاب می‌شود، در امریکا ساخته می‌شود و اسلحه و مهماتی نیز که در خیابان‌ها دیده می‌شود، ساخت انگلیس است.

ایندیپندنت نوشت، لورنا فیتسمون نماینده سابق حزب کار اسرائیل سال گذشته در کنفرانس رهبران این رژیم گفت، آنها نباید نگران مخالفت روزافزون مردم انگلیس با سیاست‌هایشان باشند، زیرا افکار عمومی در انگلیس منعکس کننده سیاست خارجی این کشور نیست. سیاست خارجی یک مسئله مختص طبقه برگزیده است و در جهت منافع اقتصادهای بزرگ و گروه‌های بانفوذ تدوین می‌شود.

ایندیپندنت در ادامه می‌افزاید دولت انگلیس و دول غربی علنی یا غیرعلنی سه دلیل برای حمایت خود از دیکتاتورها در منطقه دارند: دلیل اول نفت است. حدود شصت درصد نفت جهان در خاورمیانه قرار د ارد و دنیای غرب به آن وابسته است، از این رو دولتمردان غرب از مردان قدرتمند و جنایتکارانی که بی وقفه نفت عرضه می‌کنند ، حمایت می‌کنند . مصر نفت ندارد اما مسیر عبور نفت است و بخشی از زنجیره دیکتاتوری‌های منطقه است که غرب نمی‌خواهد فرو بریزد، زیرا اگر چنین شود خطوط لوله نفت نیز با آنها فرو می‌پاشد.

توضیح دوم اسرائیل و روند صلح است. در یک هفته گذشته بارها شنیده‌ایم که مبارک مهره کلیدی در روند صلح خاورمیانه است.اما عکس این درست است . مبارک در جبهه مقدم جنگ افروزی علیه فلسطینیان قرار داشته است . یک و نیم میلیون فلسطینی در نوار غزه محاصره هستند از دسترسی به کالاهای اساسی مانند غذا و تجهیزات پزشکی محروم هستند . آنها به "رای دادن اشتباه !" در یک انتخابات دمکراتیک متهم هستند. اسرائیل از یک طرف و مبارک از سوی دیگر غزه را محاصره کرده‌اند . مبارک در مرز غزه اجازه نمی دهند که مردمان در حال مرگ برای درمان از مرز عبور کنند . مبارک بابت همین ، سالانه یک و نیم میلیارد دلار از امریکا دریافت می‌کند .

توضیح سوم این است که این مردان دیکتاتور ، جهادی‌ها را سرکوب می کنند . دول غربی اغلب شکنجه را به رژیم مصر محول می کردند و مظنونان را برای شکنجه که در بیشتر دول غربی ظاهرا غیرقانونی است ، به دست مبارک می سپردند . رابرت بایر مقام سابق سیا می گوید که اگر می خواهید کسی را شکنجه کنید ، یا از شر کسی خلاص شوید ، او را به مصر بفرستید . دولتهای غربی ادعا می کنند که اینها به انها امنیت می دهد . اما عکس این درست است چون جهاد مدرن را سید قطب در حالیکه در زندان‌های مصر شوک برقی می‌شد ، اختراع کرد .

در پایان این مقاله آمده است ، وقتی ما بودجه سرکوب مردم را تامین می‌کنیم ، آنها از بیزار خواهند شد و در صدد انتقام بر می‌آیند . هیچیک از فاکتورهایی که باعث شده است دول غربی از دیکتاتوری مبارک در مصر حمایت کنند تغییر نکرده است.

به همین دلیل باید شک کنیم، زیرا آنها در انظار عموم از بحث شیرین دموکراسی صحبت می‌کنند ودر خفا از مبارک حمایت می‌کنند.

نویسنده می‌افزاید ، ما باید دولت‌های خود را اخلاق مدار کنیم و آنها را از پروردن دیکتاتورها بازداریم . به این منظور باید جوامع خود را دمکراتیزه کنیم و کنترل سیاست خارجی را خود به دست گیریم

کد خبر 127283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز