همشهری آنلاین : معاون آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش از انتقال 20 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه به مدارس عادی خبر داد و گفت: این اقدام به منظور گسترش طرح تلفیقی ـ فراگیر و انعطاف سازی مدارس عادی برای حضور دانش آموزان استثنایی در این مدارس انجام شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سوسن کشاورز  در حاشیه مراسم رونمایی از کتابهای جدید التالیف در حوزه آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به این سوال که وظایف آموزش و پرورش استثنایی در سند برنامه پنجم توسعه چگونه تعریف شده است، افزود: یکی از بندهای اساسی این سند انعطاف سازی مدارس عادی و گسترش طرح تلفیقی و فراگیر است که طی آن دانش آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در همین راستا 20 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در سال جاری به مدارس عادی انتقال داده شده اند و همچنین در هفت استان طرح فراگیر به شکل آزمایشی دنبال می شود.

وی توجه جدی به تامین نیروی انسانی و تناسب سازی فضاهای آموزشی در مدارس عادی را لازمه اجرای طرح فراگیر دانست.

کشاورز توسعه سنجش نوآموزان آماده ورود به مدرسه و پاسخگویی به نیاز کودکان خاص را از دیگر بندهای ارائه شده در برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و افزود: همچنین آموزش خانواده و گسترش مشاوره در مدارس و توسعه توانبخشی دانش آموزان استثنایی از دیگر محورهای ارائه شده در سند برنامه پنجم توسعه است.

استخدام فارغ التحصیلان با مدرک آموزش استثنایی

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از دو هزار نفر از طریق آزمون استخدامی در آموزش و پرورش استثنایی جذب شده اند، افزود: بیش از یکصد نفر از این نیروها در واحد توانبخشی به کار گرفته شده اند.

معاون آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش افزود: هم اکنون میانگین دانش آموز به معلم در بخش استثنایی هفت بر یک است که آمار خوبی است. ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش قول مساعد بکارگیری فارغ التحصیلان تربیت معلم که مدرک آموزش استثنایی را دارند داده اند تا بتوانیم به طور کامل در این زمینه کمبودهایمان را جبران کنیم.

افزایش هزینه سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی

کشاورز درباره سرانه دانش آموزان در مدارس استثنایی نیز گفت: سرانه دانش آموزان در این بخش باید پنج برابر مدارس عادی باشد ولی هم اکنون حدود دو تا سه برابر است.

وی با اشاره به هزینه های جا به جایی دانش آموزان و افزایش قیمت حاملهای انرژی گفت: از آنجا که هزینه سرویس دانش آموزان بر عهده آموزش و پرورش استثنایی است از معاونت مالی خواسته ایم درباره افزایش سرانه این بخش اقدامات لازم را انجام دهند.

مشارکت پایین بخش غیردولتی در اداره مدارس استثنایی

کشاورز در پاسخ به سئوال دیگر مهر درباره روند مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: به علت بالا بودن هزینه ها در آموزش و پرورش استثنایی، بخش غیردولتی تمایل زیادی برای راه اندازی مدرسه استثنایی ندارد و به همین علت تعداد این مدارس در کل کشور به کمتر از 20 مورد می رسد.

معاون آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز در بخش توسعه مدارس و تجهیزات آموزشی و توانبخشی فعال هستند، افزود: همچنین انجمن حامیان کودکان استثنایی توسط خیرین ایجاد شده که کمک های مالی را به کودکان و خانواده آنان ارائه می دهند.

وی همچنین از تدوین سند توسعه پنج ساله آموزش و پرورش استثنایی در راستای سند تحول بنیادین خبر داد و افزود: در این سند نقشه راه و برنامه ها ارائه شده است.

کد خبر 127630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز