همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه ما به مردم قول داده ایم در تریبون عمومی لب به گله باز نکنیم و بنای این کار را هم نداریم، گفت: تریبون عمومی جای امید دادن به مردم و جامعه است و اختلافها باید در جای دیگری رفع شود.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاح دو ایستگاه جدید از خط 4 مترو تهران گفت: اکنون ما در خطوط موجود مترو می توانیم به جای اعزام هر 5 دقیقه یک قطار، سرفاصله حرکتها را به دو دقیقه کاهش دهیم و ظرفیت مترو را به چهار میلیون مسافر در روز برسانیم اما به دلیل کمبود قطار میزان جابه جایی ها حدود یک میلیون و 700 هزار نفر است. این در حالی است که از دی ماه تا کنون 7 قطار جدید در گمرک معطل مانده است.

 وی تصریح کرد: امروز اگر ما عزت و بزرگی داریم، همه اینها را مدیون امام (ره) و شهدایی هستیم که برای کشور ما استقلال به ارمغان آوردند، ما دشمنان قسم خورده ای داریم که با اسلام و آزادی مخالفند و در این میان اگر بخواهیم شکر نعمت هایی را که جمهوری اسلامی برای ما به ارمغان آورده را به جای آوریم باید به آرمان های انقلاب و امام (ره)، شهدا و نظام جمهوری اسلامی پایبند باشیم.

 شهردار تهران افزود: در دهه اول انقلاب دشمنان این فرصت را به ما ندادند که بتوانیم به پیشرفت کشور آن طور که باید و شاید بپردازیم و مدام درگیر جنگ و درگیری های متعدد بودیم.

 قالیباف تصریح کرد: اما امروز همه سختیها را با کمک مردم و همکاری آنها پشت سر گذاشته ایم و در دهه چهارم انقلاب، دفاع از آرمانها یعنی خدمت درست به مردم. ما باید تمام آرمانهای انقلاب را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محقق کنیم.

 شهردار تهران تصریح کرد: اگر امروز نتوانیم آرمانهای انقلاب، شهدا و خواسته های مقام معظم رهبری را تحقق بخشیم و کارآمدی دین در اداره جامه را اثبات کنیم، راه درستی در پیش نگرفته ایم چون امروز نمی توانیم به جوانان اسلام را تنها با حدیث و درس اخلاق نشان دهیم اگرچه این کار لازم است اما کافی نیست و جوانان باید تاثیرگذاری مثبت اسلام را در همه شئون زندگی خود ببینند و باور کنند اقتصاد اسلامی را با تمام وجود درک کنند و اخلاق را در عملکرد همه مسئولان ببینند.

 وی افزود: در دهه چهارم انقلاب مردم باید هر روز خدمات بیشتری از نظام جمهوری اسلامی دریافت کنند و خود نیز در پیشرفت کشور همکاری نمایند تا با رابطه ای منطقی و هماهنگ بین نظام، مسئولان و مردم پیشرفت کشور تضمین شود. امروز کار و فعالیت بهترین مجاهدت برای کشور است.

قالیباف خاطر نشان کرد: من امروز خوشحالم که مدیریت شهری با برنامه ای مدون از ابتدای سال 85 توانسته با وجود همه مشکلات به ویژه در حوزه کمبود اعتبارات، توسعه حمل و نقل عمومی را با جدیت ادامه دهد.

 وی با بیان اینکه ما به مردم قول داده ایم که در تریبون عمومی لب به گله باز نکنیم و بنای این کار را هم نداریم، گفت: مردم و شورای اسلامی شهر من را به عنوان مدیر شهر قرار داده اند تا مشکلات را حل کنم . به اعتقاد من تریبون عمومی جای امید دادن به مردم و جامعه است و رفع اختلافها باید در جای دیگری صورت گیرد، اگر نقدی هم هست باید در جلسات کارشناسی گفته شود.

 شهردار تهران افزود: این افتخاری است برای شهرداری تهران که برنامه ای 5 ساله با تصویب شورای اسلامی شهر برای توسعه پایتخت را پیش رو گرفته و پای کار ایستاده، به ویژه در بحث توسعه حمل و نقل عمومی. در این میان اگر کمکهای لازم صورت گیرد می توانیم سرعت پیشرفت کارها و برنامه‌ها را افزایش دهیم و در مورد مترو نیز شاهد افزایش سرعت ساخت باشیم، در غیر این صورت نیز کارها ادامه می‌یابد و متوقف نمی‌شود اما طبیعی است که سرعت کمتری می‌یابد.

 قالیباف ادامه داد: البته هم اکنون نیز سرعت ساخت مترو با گذشته قابل قیاس نیست چنانچه از سال 85 تا امروز تعداد ایستگاه‌ها به تعداد 75 ایستگاه افزایش یافته و مجموعا ما خطوط مترو را از 78 به حدود 107 کیلومتر افزایش داده‌ایم.

 شهردار تهران افزود: اعداد و ارقام اگر مبنایش تغییر داده شود همه چیز تغییر می‌کند ، مثلا می‌توانیم به یک مینی بوس بگوییم اتوبوس، شاید اسم آن تغییر کند اما ظرفیتش همان است و این مبنی بر حل مشکل نیست.

 وی تصریح کرد: آماری که ما ارائه می‌دهیم برای مردم در گوشه و کنار شهر ملموس و کاملا قابل حس است، چنانچه تا چند سال پیش شهروندان در شرق تهران دسترسی مناسبی به حمل و نقل عمومی نداشتند اما امروز خط 2 و خط 4 مترو در اختیار شهروندان ساکن شرق تهران قرار دارد و خط 4 نیز در دهه فجر کاملا شرق تا غرب شهر را به یکدیگر متصل کرده است.

 قالیباف ادامه داد: هم اکنون ما توان ساخت 30 کیلومتر مترو در سال را داریم و اعلام می‌کنیم که ساخت مترو در کشور کاملا بومی شده که این قدرت انقلاب و استقلال نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد و نشان دهنده فرهنگ خودباوری است که ارمغان انقلاب اسلامی است و باید آن را پیش ببریم .

 وی با اشاره به انتخاب تهران به عنوان یکی از 5 شهر برتر دنیا در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی پایدار گفت: این به خاطر آن است که مجامع بین‌المللی بررسی کردند و تهران را با عدد و رقم و حجم و سرعت کاری که در این حوزه انجام شده انتخاب کردند .

 شهردار تهران تصریح کرد : دیگر بعضی چیزها قابل پذیرش نیست، ما هدفمندی یارانه‌ها را که امری بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است را اجرا می‌کنیم ، مردم هم همکاری لازم را به بهترین شکل برای اجرای طرح دارند و هرگونه سختی را تحمل می‌کنند چون قبول دارند که این کار برای خود و نسل آینده شان ضروری است .

 وی افزود: در این میان حمل و نقل عمومی در تهران دغدغه شهر است زیرا هنگامی که مردم از خانه خارج می‌شوند نمی‌توانند پیاده بروند و باید یا از خودروی شخصی استفاده و یا از حمل و نقل عمومی بهره‌مند شوند ، پس باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و سزاوار نیست که تونل‌های مترو ساخته شده ، ریل گذاری شده و ایستگاه‌ها آماده بهره برداری باشد ، اما امکان اعزام قطار با سرفاصله مناسب را نداشته باشیم و به جای هر دو دقیقه یک قطار هر 5 دقیقه یک قطار بفرستیم و یا در ساعاتی محدود بتوانیم در برخی ایستگاه‌ها به شهروندان خدمات رسانی کنیم .

 قالیباف تصریح کرد: متاسفانه از دی ماه تا کنون هفت قطار در گمرک مانده که این نابخشودنی است. به هر حال باید این قطارها از گمرک خارج شود و هزینه آن را یا از ردیف‌های مصوب مجلس پرداخت کنند یا از همانجا به حساب گمرک واریز کنند. ماندن در گمرک در بندر عباس و بندر را اشغال کردن و استهلاک پیدا کردن قطارها و ماندن مردم در صف ایستگاه‌ها غیر منطقی است و این از آن جاهایی است که ممکن است خدا هم به ما رحم نکند، وقتی ما خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم .

 شهردار تهران با بیان اینکه امیدواریم  بتوانیم روند توسعه حمل و نقل را در تهران و همچنان در حوزه خدمات شهری، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی با سرعت و به خوبی پیش ببریم ، گفت: فردا در شورای اسلامی شهر تهران در موضوع بودجه سال 90 مطرح خواهیم کرد که سیاستهای کلی شهرداری تهران چیست و خواهیم گفت که دغدغه‌های اصلی چیست و چگونه سیاست گذاری شده و به طور مشخص برنامه‌های سال آینده را به اطلاع مردم می‌رسانیم که امیدواریم رسانه‌ها نیز به عنوان نمایندگان افکار عمومی این موضوعات را با جدیت پیگیری کنند.

 وی افزود: امیدواریم ابتدای سال آینده خط 1 مترو را تا تجریش برسانیم و ادامه خط 4 نیز به سمت اکباتان و فیدر مربوط به فرودگاه مهر آباد هم با سرعت پیش برود.

 شهردار تهران ضمن تجلیل از تلاش کارگران و زحمتکشان توسعه خطوط مترو اظهار کرد: کارگرانی که در خطوط مترو زحمت می‌کشند و کار می‌کنند کسانی هستند که کسی آنها را نمی‌بیند البته ما هم در تحریم رسانه‌ای هستیم اما در هر صورت فعالیتهای شهرداری به گونه‌ای است که نمی‌توان خود فعالیت را مخفی کرد و مردم با تمام وجود خدمات را می‌بینند و می‌گیرند.

کد خبر 127628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز