یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به مناسبت شروع فصل سرد و به منظور افزایش ضریب ایمنی و روان‌سازی ترافیک در شرایط نامساعد جوی مواردی را به رانندگان توصیه کرده است.

براساس این گزارش پلیس به رانندگان توصیه کرده در شرایط جوی نامساعد به ویژه در زمان بارش برف موارد زیر را رعایت کنند:

1 - اتومبیل خود را به تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، لاستیک یخ‌شکن و ضدیخ مجهز نموده و نسبت به بازدید سیستم گرمایش (بخاری)، برف پاک‌کن، باطری و تعویض لاستیک‌های فرسوده وسایل نقلیه اقدام نمایند.


2 - در صورت بارش برف و لغزنده‌بودن سطح معابر با توجه به شرایط جوی و موقعیت محل از زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن استفاده نمایند.


3 - برای ساکنان مناطق 1 ، 4،3،2 ،5 و رانندگانی که معمولا از بزرگراه‌های شمالی، شرقی و غربی استفاده می‌کنند، استفاده از لاستیک یخ‌‌شکن و زنجیر چرخ در این معابر و خیابان‌های فرعی اجتناب‌ناپذیر بوده و درخواست می‌شود چنانچه اتومبیل آنها فاقد تجهیزات کافی است تا عادی‌شدن شرایط جوی از حرکت در مناطق شمالی شهر جدا خودداری نمایند.


4 - به هنگام بارش نزولات آسمانی، سطح تصادفات افزایش چشمگیری دارد، لذا در صورت وقوع تصادفات خسارتی، اتومبیل خسارت دیده را به منتهی‌الیه سمت راست معبر منتقل و منتظر حضور کارشناس باشید.


5 - شماره تلفن‌های 110 و 66935577 مرکز فرماندهی و کنترل راهور تهران بزرگ در زمینه رسیدگی به تصادفات و سایر مشکلات ترافیکی به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به شهروندان است.


6 - در شرایط نامساعد جوی، حرکت با سرعت مطمئنه و اجتناب از سرعت و سبقت غیرمجاز و پرهیز از توقف‌های غیرمجاز به کلیه رانندگان توصیه می‌شود.


7 - موتورسیکلت به علت عدم اتکاء کافی و حرکت بر روی 2 چرخ در شرایط بارندگی هوا فاقد ایمنی لازم است لذا به موتورسواران تاکید می‌شود در شرایط بارش و یخبندان سطح معابر از این وسیله استفاده نکنند.


8 - در شرایط نامساعد جوی اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از طریق شبکه‌های مختلف صدا و سیما به ویژه رادیو پیام و تهران صورت می‌گیرد. لذا به رانندگان محترم توصیه می‌شود به پیام‌های ترافیکی عنایت نموده و مسیر حرکت خود را با اطلاعات اعلامی تطبیق دهند.


9 - به هنگام بارش برف یا باران، حرکت انبوه وسایل نقلیه بر مشکلات عادی ترافیک شهر تهران بار اضافه‌ای را تحمیل می‌کند. در چنین شرایطی، اجازه دهید  سطح مفید معابر در اختیار سفرهای ضروری قرار گیرد و انجام امور تفریحی و خریدها یا ملاقات‌های غیرضروری را به زمان مساعد‌شدن شرایط جوی موکول نمایید.


20 میلیارد تومان خسارت روزانه
درهمین حال  رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با بیان این‌که تصادفات روزانه 20 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کنند، افزود: سالانه بین 28 تا30 هزار نفر بر اثر رفتار غلط رانندگی کشته می‌شوند.


سردار رویانیان،  در همایش «ایمنی و ترافیک» با حضور مسئولان آموزش و پرورش تهران با تاکید بر نقش آموزش و پرورش به‌عنوان یک نهاد انسان‌ساز در جامعه گفت: تنها راه خلاصی از بی‌انضباطی اجتماعی، جلوداری و پرچمداری آموزش و پرورش برای نهادینه کردن اصلاحات و قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه است.


وی با بیان این‌که تصادفات روزانه20 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند، ادامه داد: از سوی دیگر سالانه بین 28 تا30 هزار نفر، بر اثر رفتار غلط رانندگی کشته می‌شوند؛ بنابراین اگر مسئولان یک‌دهم این رقم را برای آموزش و پرورش هزینه کنند، مملکت آباد می‌شود.


سردار رویانیان 70 درصد کشته‌های ناشی از تصادفات را به‌طور معمول نان‌آوران خانواده دانست و اظهار کرد: سالانه10 هزار نفر، به تعداد زندانیان دارای ناتوانی مالی، در پرداخت دیه ناشی از تصادفات افزوده می‌شود که این رقم، بسیار بالا بوده و به لحاظ افزایش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه فاجعه بزرگی است.


به گفته سردار رویانیان، تنها راه پیشروی پلیس برای برقراری نظم و امنیت اجتماعی توسل به آموزش و پرورش و استمداد از نیروهای این بخش، برای تعمیم قوانین و مقررات، به‌ویژه در بخش راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنهاست.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش80 درصدی کشته‌شدگان ناشی از تصادفات در ایران تا سال2020 اظهار کرد: باید پذیرفت چنین آمار و ارقامی که به‌واسطه واقعیات موجود در جامعه اعلام می‌شود، فاجعه وحشتناکی است که طی 14سال آینده به‌ناچار در کشور رخ خواهد داد.


سردار رویانیان ادامه داد: در حال حاضر وقوع تصادفات رانندگی، دومین عامل مرگ‌ومیر بعد از ایست قلبی است؛ به‌گونه‌ای که سالانه بین 28 تا30 هزار نفر بر اثر رفتار غلط در رانندگی کشته می‌شوند؛ به عبارتی دیگر هر 24 ساعت80 نفر بر اثر تصادفات کشته می‌شوند.


 افزایش روزافزون بی‌انضباطی‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه و به تبع آن، مرگ ناشی از رفتارهای ناامن، به‌عنوان یکی از مشکلات عظیم کشور است که باید توجه کرد این مشکل در کشورهای پیشرفته، از طریق آموزش و پرورش آنها حل شده است.

کد خبر 12762

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز