همشهری آنلاین: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیری یک مامور اف بی آی را تکذیب کرد و گفت: ‌اگر سپاه کسی از دشمنان را بگیرد خود اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمد علی جعفری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص راه اندازی شبکه‌های ضد کروز و مناطق تحت پوشش این شبکه‌ها گفت : در مناطق حساس و حیاتی این توانایی ایجاد شده است و با توجه به سرعت کم و امکان از بین بردن آنها در فضا قبل از رسیدن به هدف، در نقاط حساس و حیاتی از جمله تهران شبکه‌های ضد کروز راه اندازی شده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اسناد در شبکه‌های خارجی در مورد سپاه و دستگیری یکی از مامورین اف بی‌آی در زندان سپاه و موضع سپاه در این ارتباط گفت: دشمنان به دنبال بهانه جویی و پیدا کردن نقاط ضعف هستند و خبرهایی که در مورد سپاه منتشر می‌کند هم از جمله این موارد است و در خصوص دستگیری مامور اف بی‌آی نیز ما آن را تکذیب می‌کنیم و اگر سپاه کسی از دشمنان را بگیرد خود اعلام خواهد کرد.

حاکمان مستبد منطقه به خواست مردم توجه کنند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی سپاه در مورد تحولات خاورمیانه و قیام مردم مصر، تونس واحتمال تداوم آن در منطقه اظهارداشت: این اتفاق باید سال‌های پیش رخ می‌داد که به دلیل مراقبت‌هایی که استکبار جهانی و رژیم‌های دیکتاتوری منطقه کرده بودند این حرکت‌ها به تعویق افتاده است ولی حرکتی اجتناب ناپذیر بود.

وی ادامه داد: وقتی مردم کشورهای منطقه شعار آزادخواهی و رویکردهای انقلاب اسلامی را می بیند و از سوی دیگر رفتار حاکمان خود را مشاهد می‌کنند، طبیعی است این گونه حرکت‌ها شروع می‌شود . البته با تاخیر این اتفاقات رخ داد و بهتر است حاکمان مستبد این کشورها به خواسته‌های ملت‌ها توجه کند چرا که آنها چیزی جز آزادی، استقلال و خارج شدن از سلطه کشورها نمی‌خواهند و حاکمان کشورها باید به این خواسته‌ها پاسخ مثبت دهند و اگر این اتفاق نیفتد گرفتار تبعات منفی خشم ملت‌های خود خواهند شد.

ترور رفیق حریری کار اسرائیل با همکاری امریکا بود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی از ارزیابی خود دادگاه ترور رفیق حریری نیز گفت: این‌ها برنامه‌ریزی بسیار دقیقی بود که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در منطقه داشتندو توطئه بزرگی بود. اصل این ترور توسط عوامل جاسوسی رژیم صهیونیستی با اطلاع آمریکایی‌ها انجام شد و می‌خواستند این توطئه را به گردن حزب‌الله بیاندارند تا با آنها برخورد و خلع سلاح شوند ولی موفق نشده اند.

وی ادامه داد: در این مسیر ما شاهد موفقیت نیروهای انقلاب و حزب‌الله و هوشیاری مردم لبنان بودیم که سبب شد توطئه دشمنان خنثی شود و این ماجرا روشن شده است و بعید است که آنها بتوانند اهداف شوم خود را دنبال کنند.

جعفری در پاسخ به سوالی در خصوص بازنشسته شدن نسل اول سپاه پاسداران و اقدامات این نهاد برای احیای روحیه پاسداری گفت: با توجه به اینکه پیش از 30 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد تعداد قابل توجهی از نیروهای قدیمی سپاه بازنشسته شده‌اند ولی از آنجایی که زمانی برای پاسداری از انقلاب قائل نیستند این وظیفه خود را تمام تلقی شده نکرده و بیشتر پاسداران ما خواهان آن هستند که در ایفای نقش خود فعال بمانند.

وی ادامه داد: براین اساس سازمان‌هایی را پیش‌بینی کرده ایم و معاونتی را برای بازنشستگان سپاه ایجاد کرده ایم تا هم در راستای ارتباطات سازمانی آنها باشد و هم خدمات سپاه به آنها صورت گیرد تا ارتباط فرهنگی روحی و روانی را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: برای نسل جدید سپاه که امید به آینده سپاه به این نسل است برنامه‌های برای توجیه آنها و افزایش توانمندی و انتقال تجربیات در دستور کار است و طرح‌های مختلفی در دست اجراست که نسل جدید سپاه از تجربیات نسل قدیم استفاده کند.

ارتش سایبری سپاه نیاز امروز فضای مجازی است

جعفری در پاسخ به سوالی در خصوص ارتش سایبری سپاه نیز گفت: این ارتش صحنه‌ای است که نیاز امروز دفاعی، امنیتی، ‌سیاسی، ‌فرهنگی در فضای مجازی است که بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: سپاه با توجه به توانمندی‌های خود به ویژه متخصصین بسیجی در این صحنه حضور دارد و با توجه به اتصال ما به بسیج و نیروهای انقلاب هیچ محدودیتی در مورد تعداد نیروهای متخصص در جنگ سایبری نداریم و به طور گسترده از این نیروها استفاده می‌کنیم و علت موفقیت سپاه نیز استفاده از این نیروهاست.

تولید انبوه موشک‌های بالستیک هوشمند و مافوق صوت

سرلشکر محمد علی جعفری در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران، از دستیابی به توانمندی فوق‌العاده در برابر تهدیدات هوایی و دریایی دشمنان خبر داد و با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی جدید در عرصه دریایی و هوایی در سپاه گفت: موشک‌های بالستیک هوشمند با دقت بالا برای اهداف دریایی امروز به تولید انبوه رسیده است.

وی افزود : این موشک‌ها مافوق صوت بوده و قابلیت ردگیری و خنثی‌سازی آنهااز سوی دشمن وجود ندارد.

سردار جعفری در پاسخ به سوالی در خصوص تولید انبوه موشک‌های بالستیک افزود: این موشک‌ها از موشک‌های بالستیکی که سال گذشته اعلام شده بود،پیشرفته‌تر و دقیق‌تر هستند.

فرمانده سپاه همچنین تصریح کرد که این موشکها به تولید انبوه رسیده است.

فعالیت‌های اقتصادی سپاه کمک به دولت است

فرمانده کل سپاه ، فعالیتهای اقتصادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را گسترده دانست و گفت : فعالیتهای این قرارگاه با هدف کمک به دولت در امر سازندگی و مقابله با تحریم‌هایی که از سوی شرکت‌های خارجی که می‌تواند محدودیت‌هایی را برای کشور به وجود آورد ، صورت می‌گیرد.

سردار محمد علی جعفری در پاسخ به سوالی که به فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران اشاره داشت، این فعالیت‌ها را در دو بخش جداگانه دانست و گفت: قسمتی از فعالیت‌ها که در قالب بنیاد تعاون صورت می‌گیرد مختص سپاه نبوده و در سایر سازمان‌های امنیتی و نظامی نیز وجود دارد این طبیعی است که برای خدمات رسانی به کارکنان و پرسنل تحت امر چنین فعالیتی صورت گیرد.

وی افزود: اما فعالیت اقتصادی عمده و گسترده سپاه در بخش سازندگی است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صورت می‌گیرد ما اذعان داریم که فعالیت‌های این قرارگاه بسیار گسترده بوده و با هدف کمک به دولت در امر سازندگی و مقابله با تحریم‌هایی که از سوی شرکت‌های خارجی می‌تواند محدودیت‌هایی را برای کشور به وجود آورد،صورت می‌گیرد.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: امروز توانمندی‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله نیروگاه هسته‌ای، حفر چاه، لوله انتقال آب، گاز و نفت دست یافته ایم و این آمادگی را داریم که به دولت کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی سپاه در این رابطه کمک به امر سازندگی و دولت است اظهارکرد: امروز نیز که دولت به این موضوع اهتمام دارد انصافا اگر کمک و حضور سپاه در عرصه سازندگی و بویژه بخش گاز و نفت جنوب نبود شاید دولت نمی‌توانست در برابر برنامه‌های استکبار برای ضربه زدن به انقلاب و کشور موفق باشد.

جعفری در ادامه پاسخ به این سوال گفت: فعالیت اقتصادی سپاه همچنین شامل حضور در عرصه‌های دیگری که بخش‌های خصوصی و یا دولت به دلایلی قادر به انجام آن نیستند نیز می‌شود از جمله پروژه‌ها در مناطق ناامن و صعب العبور که بخش‌های خصوصی توان اجرای آن را ندارند اما متقابلا در هر کجا که شرکت‌های خصوصی توان حضور داشته باشند سپاه اجرای پروژه‌ها را به آنها و اگذار می‌کند.

وی در پاسخ به بخش دیگری از این سوال که آیا فعالیت‌های اقتصادی سپاه به اهداف این نهاد در حفاظت از انقلاب ضربه نمی‌زند، گفت: پاسخ منفی است، زیرا ساختارهایی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند کاملاً از ساختار‌های نظامی و امنیتی جدا هستند به نحوی که سلسله مراتب فرماندهی در بخش‌های نظامی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء جدا بوده و از این منظر مانعی برای فعالیت‌های نظامی و امنیتی سپاه ایجاد نمی‌شود.

سپاه بیش از نظامی بودن یک سازمان عقیدتی سیاسی است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به تهاجم شدید دشمنان علیه باورهای دینی مردم ما لازم است که همه نهادهای کشور برای مقابله این تهاجم دشمن اقدام کنند و سپاه با توجه به دریافت ماموریت برای مقابله با تهدیدات فرهنگی، به موازات مقابله با تهدیدات امنیتی و نظامی، چند سالی است که سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در زمینه‌های فرهنگی انجام می‌دهد و سازماندهی جدید سپاه و تغییرات صورت گرفته در ساختار سازمانی سپاه و بسیج با همین هدف و رویکرد است.

جعفری تصریح کرد: بیشترین تهدید موجود در زمینه مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و جزو رسالت‌های سپاه است که اگر می‌خواهد از انقلاب دفاع کند در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را پیش‌بینی کند. البته انجام فعالیت‌های فرهنگی به زمان نیاز دارد تا به ثمر بنشیند و ما در این زمینه‌ها فعال هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در بالا بردن توانمندی‌های سپاه، اظهار کرد: پویایی سپاه پاسداران به این است که در مقابل تهدیدات مختلف و تغییر ماهیت تهدید، خود را به‌روز نگه دارد. انقلاب ما در معرض همه نوع تهدیدات هست و سپاه نیز در همه این عرصه‌ها باید اقدام کند و به ویژه در صحنه تهدیدات نرم وظیفه پیشگیری از وقوع تهدید مهمتر از اقدامات مقابله‌ای است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: سپاه پیش از آنکه نظامی باشد یک سازمان عقیدتی و سیاسی است و بر این اساس بیش از اینکه به تجهیزات توجه کند باید به سرمایه‌های انسانی خود توجه داشته باشد. قدرت واقعی سپاه متکی به ایمان و معنویت نیروهاست و سپاه هیچگاه متکی به تجهیزات نبوده بلکه به بالا بردن توانمندی‌های تجهیزات خود توجه داشته است.

کد خبر 127618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز