همشهری آنلاین: نشست خبری نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران، امروز با حضور علی اکبر اشعری، رئیس شورای سیاستگذاری، محمود اسماعیلی، دبیر جشنواره، سید مسعود ناصری، مدیر اجرایی و مسعود شهرام نیا، عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره در ساختمان گنجینه اسناد ملی برگزار شد

کتابخانه ملی

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران، علی اکبر اشعری ضمن اشاره به پر کردن خلا کتاب‌های نفیس و تدوین شاخص‌ها و ملاک‌های تشخیص کتاب‌های نفیس به عنوان اهداف برگزاری این جشنواره گفت: با رسیدن به این اهداف، ناشرانی که در حوزه کتاب‌های نفیس فعالیت می‌کنند، می‌توانند بر اساس این معیارها به انتشار کتاب‌های نفیس بپردازند و از این پس شاهد انتشار کتاب‌هایی با ظاهر نفیس، اما غیر نفیس نخواهیم بود.

اشعری افزود: با توسعه چاپ کتاب‌های نفیس، این کتاب‌ها احیا می شوند و مردم می‌توانند با داشته‌های فرهنگی تمدنی کشور آشنا شوند. همچنین این جشنواره می‌تواند هنر کتاب آرایی ایران را که ما در آن سابقه طولانی داریم، به دنیا معرفی کند.

وی ضمن اشاره به این نکته که نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران، توسط کتابخانه ملی و موسسه فرانگر سبز برگزار می‌شود، از ارسال 540 اثر از 60 ناشر به دبیرخانه جشنواره خبر داد. این آثار توسط کارشناسان در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت و 39 اثر به مرحله دوم راه یافت.

رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره، ابراز امیدواری کرد که همان طور که جشنواره، آغاز خوبی داشته در سال‌های آینده نیز به کار خود ادامه بدهد.

وی همچنین از تدوین معیارهای کتاب‌های نفیس بلافاصله پس از پایان جشنواره خبر داد و گفت: این معیارها در اختیار ناشران و علاقه‌مندان این حوزه قرار می‌گیرد. نقدها یا پیشنهادات به این معیارها افزوده می‌شود و در سال‌های آینده به عنوان ملاک برگزاری جشنواره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیفیت محتوایی و ظاهری کتاب‌ها، ملاک است

مسعود اسماعیلی، دبیر جشنواره ضمن اشاره به ارتقاء کیفیت کتاب‌های نفیس به عنوان هدف جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران، گفت: ایران در زمینه کتاب آرایی، پیشینه قابل توجهی دارد. ما جزو سرآمدان این هنرها بودیم اما با رواج صنعت چاپ از مقوله کتاب‌آرایی به عنوان یک هنر غافل شدیم.

اسماعیلی، درباره ملاک‌های برگزارکنندگان این جشنواره درباره کتاب‌های نفیس نیز ابراز کرد: نفیس بودن کتاب، کهنگی، قدمت، داشتن رنگ و بوی کهنگی، لوکس و گران بودن، از نظر ما به عنوان تعریف نفیس بودن کتاب مطرح نیست، بلکه ما کیفیت محتوایی و ظاهری کتاب را ملاک قرار می‌دهیم.

کتاب‌های هنری، کتاب های مذهبی نفیس، کتاب‌های ایرانشناسی و کتاب‌های چاپ عکس یا نسخه برگردان، 4 بخشی هستند که وی با عنوان بخش‌های جشنواره از آن‌ها نام برد و ابراز امیدواری کرد که برگزاری نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران، بتواند چاپ نسخه برگردان کتاب‌ها را رواج بدهد تا نسخ خطی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

دبیر این جشنواره، از شروع به کار جشنواره دوم کتاب های نفیس و نسخ خطی ایران، بلافاصله پس از پایان جشنواره نخست خبر داد و درباره نمایشگاه این جشنواره گفت: برای نخستین بار در کشور، مجموعه‌ای از کتاب‌های نفیس از 23 بهمن در گالری ساختمان گنجینه اسناد در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

افزودن دیوان اشعار به سایر بخش‌ها

سید مسعود ناصری، مدیر اجرایی جشنواره، نیز ضمن اشاره به استقبال ناشران کتاب‌های نفیس از این جشنواره، گفت: فراخوان این جشنواره را به صورت مستقیم به همه ناشرانی که یک کتاب نفیس منتشر کرده بودند ارسال کردیم. 95 درصد این ناشران از جشنواره استقبال و حدود 60 ناشر، آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

ناصری، همچنین درباره بخش‌های مختلف این جشنواره ابراز کرد: قرار بود که در جشنواره، 4 بخش و 4 تندیس داشته باشیم، اما با توجه به کثرت کتاب‌های هنری و دیوان اشعار رسیده به جشنواره تصمیم گرفتیم، بخش دیوان اشعار را نیز به آن اضافه و جشنواره را در 5 بخش برگزار کنیم.

ضمنا در پایان این نشست خبری نیز از تندیس جشنواره رونمایی شد.

کد خبر 127520
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز