گروه محیط‌زیست- اسدافلاکی: با وجود اختصاص بودجه 2میلیارد تومانی برای انتقال مرجان‌های چابهار، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از تخریب 2هزار مترمربع از بهترین زیست‌بوم‌های مرجانی در چابهار خبر داد و افزود:

مجری طرح توسعه اسکله شهید بهشتی با وجود متوقف بودن عملیات انتقال مرجان‌ها، بدون هماهنگی با سازمان حفاظت محیط‌زیست، هفتم بهمن ماه جاری شبانه خاکریزی در مناطق مرجانی را از سرگرفته و بخش دیگری از زیست‌بوم‌های مرجانی را تخریب کرده است. این درحالی است که بنا به تفاهمنامه موجود میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان بنادر و دریانوردی، قرار بود زیست‌بوم‌های مرجانی به نقطه‌ای دیگر منتقل شود؛ طرحی که شهریورماه گذشته در نخستین گام اجرایی به‌دلیل رعایت نکردن ضوابط و مقررات و آسیب رساندن به مرجان‌ها با پیگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست متوقف شد.

دکتر محمد باقر نبوی در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: مسئولان محلی محیط‌زیست به محض اطلاع از خاکریزی در مناطق مرجانی، مراتب اعتراض خود را به مجری و کارفرمای طرح توسعه اسکله شهید بهشتی اعلام کردند اما آنها با این توجیه که مجری طرح انتقال مرجان‌ها پایان عملیات انتقال مرجان‌ها را اعلام کرده است، به عملیات خاکریزی ادامه دادند؛ درحالی‌که برخلاف این ادعا، مجری طرح انتقال حتی 10 درصد مرجان‌ها را منتقل نکرده و در انتقال همان 10 درصد نیز آسیب جدی به مرجان‌ها وارد شده است.

براین‌اساس، انتظار می‌رفت مجری طرح انتقال مرجان‌ها با رفع ایرادات و تجدید نظر در شیوه انتقال، با هماهنگی و نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست عملیات انتقال را از سر بگیرد نه اینکه پایان عملیات انتقال را اعلام کند؛ ضمن اینکه تنها مرجع ذیصلاح برای اظهارنظر در این زمینه سازمان حفاظت محیط‌زیست است نه مجری طرح انتقال. به گفته وی هم‌اکنون عملیات خاکریزی با رای مراجع قضایی متوقف شده است.

این گزارش می‌افزاید: شهریورماه گذشته مجری طرح انتقال مرجان‌ها بدون اعزام ناظر متخصص در منطقه، عملیات اجرایی را آغاز کرد و با وجود نامناسب بودن شرایط محیطی از جمله بالابودن دما و میزان کدورت آب، مرجان‌ها را مثل پاره آجر از بالا رها کرده و در نتیجه بخش عمده صخره‌های مرجانی خرد و شکسته شدند؛ به همین دلیل عملیات متوقف شد. این درحالی است که مسئول طرح انتقال مرجان‌ها در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود برای فاز مطالعاتی این طرح یک و نیم میلیارد تومان و برای اجرای طرح 500 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

کد خبر 127449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز