درحالی‌که حدود 2 ماه از عملیات خاکریزی برای احداث فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی در زیباترین ساحل خلیج‌فارس می‌گذرد گزارش‌های دریافتی حاکی است هنوز گزارش ارزیابی این پروژه که حدود 10 روز قبل به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه شده تایید نشده است.

persian gulf

 از سوی دیگر شکایت سازمان حفاظت محیط‌زیست به دستگاه قضایی برای توقف پروژه تاکنون نتیجه‌ای نداده است.
این گزارش می‌افزاید: احداث فاز‌های 22 تا 24 پارس‌جنوبی در منطقه اختر استان بوشهر از حدود 2 ماه قبل برای برداشت از حوضه مشترک گازی ایران و قطر آغاز شده و قرار است ظرف 35 ماه این پروژه به بهره‌برداری برسد. این در حالی است که عملیات خاکریزی در دریا و خشک کردن دریا با شدت ادامه داشته، به شکلی که روزانه حدود 148 هزار مترمکعب خاک در دریا ریخته می‌شود.

علی‌محمد نوریان، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی از ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی این پروژه خبر داد ولی زمان ارائه این گزارش را اعلام نکرد.نوریان در حالی وعده اعلام جزئیات این پروژه را به چند دقیقه بعد و رسیدن به دفترش موکول کرد که به‌رغم تماس خبرنگار ایسنا پاسخ رئیس دفترش این بود؛«آقای دکتر فرمودند که با بالا چک کرده‌اند و گفته‌اند که مصاحبه نکنید.»

در عین حال به‌رغم بازدید معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست از عملیات اجرایی این پروژه و گذشت 2 ماه از عملیات خاکریزی در دریا تنها مدیرکل محیط‌زیست بوشهر حاضر به انجام مصاحبه شد. اتابک زاده، مدیرکل محیط‌زیست بوشهر با اشاره به اینکه اداره کل محیط‌زیست در پی آلودگی خلیج «نایبند» در عسلویه و خاکریزی برای احداث فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی به دادگاه‌های عسلویه و کنگان شکایت کرده است، به ایسنا گفت: طبق اصل 50 قانون اساسی و مواد 107 و 127 قانون برنامه سوم که در برنامه چهارم نیز جاری است، اقدام صورت‌گرفته در تخریب محیط‌زیست و خشک کردن دریا خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه مجری پروژه قصد دارد 80 هکتار دریا را خشک کند، افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیش از 50 درصد عملیات خشک کردن دریا تاکنون انجام شده است، به شکلی که بیش از یک‌‌هزار و 500 لودر، گریدر، بلدوزر و غلتک و 14 هزار و 800 دستگاه کامیون در 3 شیفت فعالیت، روزانه بیش از 148 هزار متر مکعب خاک را در دریا خالی می‌کنند.

مدیرکل محیط‌زیست بوشهر با اشاره به اینکه تاکنون یک کوه از منطقه برداشته شده و سنگ‌های آن داخل دریا ریخته شده، گفت: متأسفانه منطقه خاکریزی شده یکی از زیباترین سواحل کل خلیج‌فارس است و بخشی از آن را منطقه مرجانی تشکیل می‌دهد.

 

کد خبر 122954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز