پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا شنبه 9 بهمن (ساعت 18:30) با جدال ژاپن و استرالیا در ورزشگاه خلیفه دوحه به پایان می‌رسد.

فوتبال

برخلاف 4 سال قبل، این بار خبری از شگفتی نبود و دو تیمی به فینال رسیدند که از روز اول جزو مدعیان اصلی قهرمانی بودند. البته ژاپن برای رسیدن به این بازی مسیر سخت تری را پشت سر گذاشت. سخت‌ترین بازی این تیم قطعا در نیمه نهایی بود که پس از رقابت نفس‌گیر 120دقیقه‌ای مقابل کره‌جنوبی، در نهایت در ضربات پنالتی به پیروزی رسید.

استرالیا اما مقابل ازبکستان و دفاع شکننده‌اش کار آسان‌تری داشت و با زدن 6گل نخستین حضورش در فینال جام ملت‌های آسیا را جشن گرفت. هر دو تیم با صعود به فینال توانستند سهمیه حضور در دور بعد جام ملت‌های آسیا را به دست آورند ولی تیم برنده علاوه بر افتخار قهرمانی آسیا، در جام کنفدراسیون‌های 2013 در برزیل هم شرکت خواهد کرد. ژاپن که با 3 قهرمانی در کنار ایران و عربستان جزو پرافتخارترین تیم‌های این تورنمنت است، درصورت پیروزی در بازی امشب با 4قهرمانی تبدیل به پرافتخارترین تیم قاره می‌شود. ولی استرالیا تنها دومین حضورش در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند و به‌دنبال نخستین قهرمانی است.

آنچه می‌تواند به استرالیا در این فینال کمک کند، شناخت هولگر اوزیک از فوتبال ژاپن است. این مربی آلمانی پیش از این روی نیمکت اوراواردز می‌نشست و با شکست سپاهان توانست این باشگاه ژاپنی را به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برساند. دستیار فرانتس بکن باوئر در جام‌جهانی 90 در این‌باره گفت: «شناخت مهم است ولی باید بتوانیم از آن در عمل هم استفاده کنیم. ژاپن تیم قدرتمندی است. نسل جدید فوتبال این کشور تکنیک خیلی خوبی دارد. فکر می‌کنم بازی جذاب و نزدیکی باشد.»

اوزیک به ساختن تیم‌های سازماندهی شده با ساختار دفاعی منظم شهرت دارد و این ویژگی‌ها در تیم استرالیا هم که در 5 بازی قبلی تنها یک گل خورده، مشهود است. او احتمالا ترکیب تیمش در بازی نیمه نهایی را تغییر نخواهد داد و این به معنی نیمکت نشینی برت امرتون خواهد بود. او بازی یک‌چهارم نهایی مقابل عراق را به‌دلیل محرومیت از دست داد و مت مک کی، جانشین او به‌دلیل نمایش خوبش توانست در ترکیب اصلی ماندگار شود. اوزیک هم این احتمال را به‌طور غیرمستقیم تایید کرد و گفت: «نمایش بازیکنان برای من بسیار مهم است و من فقط اسم‌ها را در نظر نمی‌گیرم.»

غیبت کاگاوا

یوشیدا، مدافع میانی ژاپن که بازی مقابل کره‌جنوبی را به‌دلیل محرومیت از دست داد، به ترکیب اصلی برمی‌گردد. درعوض کاگاوا به‌دلیل مصدومیت در بازی نیمه نهایی نمی‌تواند بازی کند. ستاره دورتموند در بازی مقابل قطر در یک چهارم نهایی با زدن 2 گل و تاثیر‌ روی گل سوم عامل اصلی برد ژاپن بود. بازیکنان ژاپن اما معتقدند غیبت کاگاوا مشکل بزرگی برای آنها نیست. یوشیدا می‌گوید:« ما سبک بازی خودمان را داریم و به خاطر غیبت یک بازیکن آن را تغییر نخواهیم داد.

بازیکنان ذخیره ما هم به‌خوبی تمرین می‌کنند، انگیزه زیادی دارند و فکر می‌کنم جای خالی کاگاوا احساس نشود.» کاواشیما، دروازه‌بان ژاپن هم که در ضربات پنالتی مقابل کره با مهار 2ضربه ستاره تیمش بود، اضافه می‌کند: «او بازیکن بسیار مهمی برای ماست ولی در جام ملت‌ها نباید روی تنها 11بازیکن تکیه کرد.» زاکه رونی، سرمربی ایتالیایی ژاپن که در نخستین تورنمنتش با این تیم عملکرد خوبی داشته هم در این‌باره گفت: «کاگاوا نقش زیادی در صعود تیم به فینال داشته است ولی من به بازیکن جانشین او هم اعتماد کامل دارم.»

زاکه رونی نگران شناخت اوزیک از فوتبال ژاپن نیست و اضافه کرد: «ما هم درباره فوتبال استرالیا تحقیق کرده‌ایم و این تیم را خوب می‌شناسیم. استرالیا 13 گل زده و یک گل خورده است. آنها تیم بسیار خوبی هستند و فینال بازی بسیار سختی خواهد بود.» با توجه به نمایش درخشان ژاپن در این تورنمنت، کارشناسان شانس بیشتری برای پیروزی این تیم نسبت به استرالیا
در نظر گرفته‌اند. نقطه قوت ژاپن، خط میانی این تیم است که با مثلث هوندا، هاسبه و اندو حملات این تیم را هدایت می‌کند.

کد خبر 126830

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز