استرالیا با پیروزی خردکننده 6 بر صفر مقابل ازبکستان برای نخستین‌بار به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

فوتبال

برخلاف نیمه‌نهایی اول بین ژاپن و کره‌جنوبی که سرنوشت تیم برنده در ضربات پنالتی تعیین شد، این بار حتی قبل از پایان نیمه اول مشخص بود که ازبکستان حریف استرالیا نمی‌شود. هری کیول که در یک‌چهارم نهایی هم گل صعود استرالیا را زده بود، در دقیقه پنجم دروازه ازبکستان را باز کرد.

در دقیقه 35 اگننوفسکی، مدافع پیش تاخته استرالیا برتری تیمش را با زدن گل دوم نشان داد. این نخستین گل بازیکن سال 2011 آسیا در تیم ملی است. کارنی در دقیقه 66 گل سوم زردپوشان را زد تا ازبک‌ها کاملا ناامید شوند. اخراج باکائف - ستاره ازبکستان در بازی یک‌چهارم نهایی مقابل اردن - موجب شد این تیم کاملا از هم بپاشد و در دقایق کوتاه باقیمانده هر حمله استرالیا به یک موقعیت گل تبدیل می‌شد.

امرتون، والری و کروس3 گل بعدی استرالیا را زدند تا نیمه نهایی دوم با نتیجه‌ای باورنکردنی به پایان برسد. استرالیا پس از صعود به فینال حالا قدر سرگروهی را بیشتر می‌داند. به لطف سرگروهی بود که استرالیا در مسیر آسان‌تری قرار گرفت و با شکست عراق و ازبکستان به فینال رسید. اما کره‌جنوبی که در گروه سوم تنها به‌دلیل تفاضل گل کمتر در رده دوم قرار گرفت، مجبور شد
2 بازی سخت مقابل ایران و ژاپن برگزار کند و در نهایت با شکست در ضربات پنالتی از رسیدن به فینال باز ماند.

هولگر اوزیک، سرمربی استرالیا در مورد بازی گفت: «امروز بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم. بازیکنان نمایش خوبی داشتند. من امروز می‌خواهم نهایت قدردانی را از بازیکنانم انجام دهم، کار امروزشان عالی بود. انتظار چنین نتیجه‌ای را نداشتم، از آنها خواسته بودم تا برنده این بازی باشند اما فکر نمی‌کردم با این نتیجه پیروز شویم. راز موفقیت ما تلاش و کوششمان در راه رسیدن به این جایگاه است. ما ساختار خوبی داشتیم و در سطح بالایی بازی کردیم. موقعیت‌های خوبی برای خودمان ایجاد کردیم. هری کیول در این بازی و این دوره از بازی‌ها عالی بود، نه تنها او بلکه همه بازیکنان.»

استرالیا با دریافت یک گل در 5 بازی، بهترین آمار دفاعی را داشته است. اوزیک در این باره گفت: «این نتیجه ساختار تیمی ماست. کل تیم خیلی خوب کار می‌کند. ما خیلی فشرده و منسجم بازی می‌کنیم و خط دفاعی هماهنگی خوبی با مهاجمان دارد. هنگامی که تیم در حمله است، دفاع ما هم هوشیار عمل می‌کند. این به‌نظر ساده است اما وقت زیادی برده تا ما این ساختار را در تیم ایجاد کرده‌ایم. هرچه بیشتر بازی کنیم، بهتر می‌شویم.» اوزیک اما در کنفرانس پس از بازی حاضر نشد درباره فینال صحبت کند و گفت: «هنوز زمان صحبت در مورد بازی فینال نرسیده است. فعلا ما یک بازی خیلی عالی انجام داده‌ایم، به فینال رسیده‌ایم و از فردا باید برای آن بازی آماده شویم.»

اما برای آبراموف که تیمش با بازی‌های خوب توانسته بود به نیمه نهایی برسد، نمایش ضعیف و شکست 6 بر صفر یک شوک بزرگ بود و نشان داد که این تیم هنوز در سطح اول فوتبال آسیا نیست. سرمربی ازبکستان در پایان بازی نتوانست ناراحتی‌اش را از عملکرد بازیکنانش پنهان کند و گفت: «از هوادارانی که به ورزشگاه آمدند و کسانی که این تیم را در ازبکستان مورد حمایت قرار دادند، معذرت می‌خواهم. نمی‌توانم بازی بدمان را توصیف کنم. ما خوب تمرین کرده بودیم اما خیلی بد بازی کردیم.

این مشکل خیلی بزرگی است، ما اشتباهات زیادی داشتیم. قبل از بازی فکر می‌کردم که ما می‌توانیم استرالیا را شکست دهیم و قهرمان شویم. نمی‌دانم که چه اتفاقی افتاد. بعد از گل دوم ما می‌خواستیم حمله کنیم اما در خط دفاعی خیلی اشتباه داشتیم. حتی بعد از دریافت کارت قرمز هم اشتباهاتمان را تکرار کردیم. بعد از نتیجه 3 بر صفر ما باید حمله می‌کردیم و این برای ما مشکل‌ساز شد.» ازبکستان فردا در بازی رده‌بندی با کره جنوبی روبه‌رو می‌شود.

کد خبر 126776

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز