همشهری آنلاین: باستانشناسان در یک سال کاوش در «سوریه» موفق به کشف آثار ارزشمندی از چندین تمدن شدند..

syria

به گزارش ایسنا، در شرایطی که زمان کوتاهی از پایان سال ‌2010 گذشته، سایت خبری «گلوبال عرب نتورک» در گزارشی به بررسی یک سال کاوش باستانشناسان در کشور سوریه پرداخته که به شرح ذیل است:

در 7 ژانویه باستان‌شناسان فرانسوی در جریان کاوش‌های خود در شهر تاریخی «داریا» در جنوب سوریه، موفق به کشف آثار تاریخی ارزشمندی از دوره‌ بیزانس از جمله گردن‌بند‌های مسی و آهنی، یک قبرستان، یک حمام عمومی و چهار مقبره شدند.

در 29 فوریه باستان‌شناسان آلمانی موفق به کشف گورستانی باستانی و مناطقی دایره‌ای شکل و سنگی در بیابانی در سوریه شدند که در حدود 4000 سال قدیمی‌تر از بنای مشهور «استنهنج» کشور انگلیس است.

در 28 مارس باستان‌شناسان سوری موفق به کشف آثاری در محوطه‌ای تاریخی در منطقه‌ میانی رود فرات شدند که از دوره‌ نوسنگی باقی مانده‌اند.

در این محوطه که در 432 کیلومتری شمال شرقی دمشق واقع شده،‌ بقایای آثار چندهزار ساله از جمله 188 خانه کشف شده که براساس یافته‌های محققین، حدود 9500 سال پیش از میلاد مسیح (ع) ساخته شده‌اند.

در 17 آوریل باستاشناسان سوریه‌ای در جریان کاوش‌های خود در بقایای دژ شهر تاریخی «پالمیرا» در مرکز سوریه موفق به کشف بقایای مقبره‌های برجی شکل سنگی با قدمتی 1400 ساله شدند.

در 21 آوریل نیز باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود در منطقه‌ تاریخی مشهور «تل ال- آبار» در کرانه رود فرات در شمال سوریه که سه محوطه‌ تاریخی را در خود جای داده، موفق به کشف شواهدی درباره‌ کشاورزی ساکنان این منطقه در 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) شدند.

در 2 می باستان‌شناسان سوری در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ تاریخی «تل العشری» موفق به کشف 18 قبرستان با قدمتی چند هزار ساله شدند که از میان آنها پنج قبرستان به تمدن روم باستان تعلق داشته و مابقی نیز به سال‌های میانی عصر برنز تعلق دارند.

در 8 می نیز یکی از مقامات فرهنگی سوریه از کشف بقایای مقبره‌ای رومی در قبرستان رومی برجای مانده از قرن سوم پیش از میلاد مسیح (ع) در محوطه تاریخی دره «ال- ماسساسیا» در نزدیکی شهر «دارکوش» در شمال این کشور خبر داد.

در 25 می باستان‌شناسان سوری و اسپانیایی در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در شهر «دیر اززور» در شمال شرقی سوریه موفق به کشف آثاری از تمدن‌های روم و یونان باستان از جمله پایه ستون سنگی یونانی شدند که تا به ‌حال نمونه آن در این منطقه کشف نشده است.

در 1 ژوئن در جریان کاوش‌ها در محوطه تاریخی «ال-اشاری» در استان «داریا»، بقایای 21 قبرستان زیرزمینی با قدمتی چندهزارساله به همراه نزدیک به 3000 اثر تاریخی شامل ظرف‌های سفالی، خمره، چراغ، شمشیر، مدال و مجسمه کشف شدند.

در 8 ژوئن نیز باستان‌شناسان بلژیکی در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در نزدیکی شهر «آپامیا» در استان «هاما» در مرکز سوریه، موفق به کشف بقایای آثار تاریخی ارزشمند از دوره‌های «عباسی» و «‌اموی» شدند.

در 29 ژوئن نیز بقایای معبدی از دو دوره‌ تاریخی «هلنی» و «رومی» با قدمتی بیش از 2000 سال در محوطه‌ای تاریخی در غرب شهر «آپامیا» در استان «هاما» سوریه کشف شد.

در 7 جولای باستان‌شناسان کانادایی در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ تاریخی مشهور «تل- ال آشارنا» در استان «هاما» موفق به کشف آثاری از عصر برنز شامل یک ساختمان آجری، ظرف‌های سفالی و اجاق با قدمتی بیش از 3000 سال شدند.

در 12 جولای نیز با کشف موزاییک‌هایی زیبا و نادر از دوره بیزانسی با تصاویری از آهو، اسب، اردک، گرگ، گل رز و همچنین متونی تاریخی که تابه‌حال نمونه آنها کشف نشده، محققین به کشف شیوه زندگی مردمان این تمدن در هزاران سال قبل امیدوار شدند.

در 19 جولای در جریان کاوش‌های باستان‌شناسان سوری در محوطه‌ تاریخی تپه‌ «تل هاساکا»، بقایای کلیسای کاتولیک برجای مانده از قرن پنجم میلادی کشف شد.

در 7 آگوست بقایای قبرستان مذهبی «فینیقی‌ها» متعلق به قرون پنجم و ششم پیش از میلاد مسیح (ع) در شهر تاریخی «آمریت» در منطقه‌ «تارتوس» سوریه کشف شد.

در 15 آگوست ن باستان‌شناسان سوری در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ تاریخی «تل شامیا» در استان «لاتاکیا» موفق به کشف آثاری از دوره‌ هلنی و عصر برنز در مقبره‌ای با قدمتی 4600 ساله شدند.

در 29 آگوست باستان‌شناسان سوری در جریان کاوش‌های خود در منطقه‌ تاریخی «مارتاکلا» در استان دمشق سوریه موفق به کشف قبرستانی صخره‌ای و چندین اتاق از تمدن روم باستان و دوره‌ بیزانس با قدمتی در بین 2100 تا 2400 سال شدند.

در 7 سپتامبر باستان‌شناسان سوری در جریان کاوش‌های خود در محوطه تاریخی «تل شیر» در استان «هاساکا» موفق به کشف مقبره‌هایی از هزاره دوم پیش از میلاد مسیح به همراه آثاری از دوره اسلامی شدند.

در 14 سپتامبر نیز باستان‌شناسان فرانسوی و سوریه‌ای در جریان پروژه‌ مشترک کاوش در محوطه‌ای تاریخی در منطقه‌ «بلاس» استان «هاما» موفق به کشف قدیمی‌ترین مجسمه‌ کشف شده از یک شاهین در جهان از هزاره دهم پیش از میلاد مسیح (ع) شدند.

در 18 سپتامبر باستان‌شناسان سوری در کاوش‌های خود در منطقه ساحلی «تارتوس» این کشور موفق به کشف بقایای مجسمه‌ای غول پیکر متعلق به «ملکارت»، خدای آبادانی با ابعادی در حدود یک متر در دو متر و نیم برجای مانده از قرن چهارم پیش از میلاد مسیح (ع) شدند.

در 19 اکتبر باستان‌شناسان فرانسوی در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ تاریخی «پاریشا» در شمال سوریه موفق به کشف آثاری از عصر «بیزانس» شامل چندین ساختمان، 17 کوزه ویژه نگهداری زیتون، 50 دستبند طلا، دو جفت بازوبند طلا و دیگر آثار تاریخی شدند.

در 25 اکتبر باستان‌شناسان سوری و آلمانی در جریان کاوش‌های خود در محوطه تاریخی تال الشیر در استان‌ هاما موفق به کشف آثاری از سه دوره تاریخی «مملوک»، «بیزانس» و «عباسیان» شدند.

در 29 اکتبر نیز مقبره‌ای بر جای مانده از تمدن روم باستان به همراه صدها اثر تاریخی شامل سلاح، مجسمه، زیورآلات برنزی و ظرف‌های سفالی در شهر تاریخی «گسر ال- شوقو» در استان «ایدلب» سوریه کشف شد.

در 2 نوامبر در جریان پروژه آبرسانی به یکی از مناطق شهر «هومس» در مرکز «سوریه»، دو مقبره دست نخورده از تمدن روم باستان با قدمتی چند هزارساله کشف شد.

در 14 نوامبر باستان‌شناسان سوری در جریان کاوش‌های خود در منطقه‌ تاریخی تپه «دوبه بریکا» در استان «سوایدا» موفق به کشف سه مغازه شدند که قدمت آنها به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح (ع) باز می‌گردد.

در 21 نوامبر نیز باستان‌شناسان سوریه‌ای در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ تاریخی در منطقه‌ تاریخی «تل الکرخ» در شمال غرب سوریه موفق به کشف آثاری از «عصر حجر» شدند.

در 26 نوامبر باستان‌شناسان سوری در منطقه تاریخی «درا» موفق به کشف چندین محوطه تاریخی با قدمتی در حدود 7000 سال شدند.

در 4 دسامبر باستان‌شناسان سوری در جریان کاوش‌های خود در روستای «ال ـ قریا» در منطقه «سویدا» موفق به کشف آثاری از تمدن روم باستان و دوره بیزانس شامل 9 قبرستان با صدها قبر شدند که حداقل قدمت آن‌ها 2000 ساله است.

در نهایت در 16 دسامبر نیز در جریان کاوش‌های باستان‌شناسان سوری در منطقه «سویدا» موفق به کشف بقایای یک معبد با قدمتی بیش از 2000 سال شدند که به دوره پیش از هلنی‌ها تعلق دارد.

کد خبر 126206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز