همشهری آنلاین: ناشران کتاب‏های نفیس، پیشکسوتان و کارشناسان صنعت چاپ و صحافی در جلسه هم اندیشی تدوین معیارهای داوری نخستین جشنواره کتاب نفیس در سالن کنفرانس ساختمان اسناد کتابخانه ملی گردهم آمدند تا قوانین و موازین مورد نظر را بررسی و چهارچوب‏های داوری این جشنواره را طراحی کنند

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران، در این نشست، معیارهای داوری در 3 بخش محتوا، چاپ، صحافی و جلد سازی تقسیم بندی و مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

موضوع دیگری که در این نشست به آن پرداخته شد، ضرورت توجه به انتخاب داوران مجرب بود و اینکه داوران به حوزه های مورد نظر، آگاهی و اشراف کامل داشته باشند.

ضوابطی چون ابتکاری بودن موضوع، مخاطب محوری، ماندگاری کتاب،چاپ داخل و با استفاده از امکانات و توانایی‏های ملی، نو آوری در شیوه‏ها و قیمت‌گذاری منطقی مواردی بود که کارشناسان به آن اشاره کردند.

درباره شیوه داوری نیز مقرر شد تا آثار در دو مرحله اولیه و نهایی مورد بررسی قرار گیرند که در مرحله اولیه، کلیه آثار رسیده در سه بخش، مورد داوری قرار گرفته و آثار قابل قبول برای بخش نهایی شناسایی شوند.

همچنین پیشنهاد شد تا به بهترین آثار منتخب، تندیس جشنواره و جوایز ارزنده تعلق گیرد. ضمنا به آثاری که حداقل امتیاز نفاست کتاب را اخذ کنند، گواهی نفاست اهدا خواهد شد.

محمود اسماعیلی دبیر جشنواره در این نشست گفت: در جشنواره کتاب نفیس، موضوع اصلی کتاب است بنابراین جوایز به ناشران تعلق می‌گیرد. علاوه براین برخی از معیارهای داوری این جشنواره برای اولین بار است که مورد توجه قرار می‏گیرد.

در این نشست افرادی چون استاد متین پیشکسوت صحافی، علی اصغر مریخی پیشکسوت جلد سازی هنری، محمد سلحشور چهره ماندگار و استاد خوشنویس و مدیران مسئول موسسات انتشاراتی چون نگار، زرین و سیمین، میردشتی، یساولی و کلهر حضور داشتند.

نخستین جشنواره کتاب نفیس از 23 تا 27 بهمن در ساختمان اسناد کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 125915
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز