گروه بورس: با صدور مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، نخستین شرکت کارگزاری متعلق به صنف طلا و جواهر رسما فعالیت خود را در بورس کالا آغاز کرد.

بورس کالا

به گزارش همشهری، بورس کالا که همزمان با آغاز معاملات سکه و شمش 10‌اونسی طلا ارتباط نزدیکی با اتحادیه طلا و جواهر برقرار کرده بود با شروع معاملات سکه طلا و معاملات آتی شمش 10 اونسی رونق دوباره‌ای گرفت. براین اساس مسئولان سازمان بورس و بورس کالا تصمیم گرفتند برای جلب اعتماد بیشتر فعالان این صنف مجوز یک شرکت کارگزاری را به نام فعالان این صنف صادر کنند تا فروشندگان طلا و جواهر بتوانند از طریق این شرکت کارگزاری حضور فعال‌تری در بورس کالا داشته باشند.
بر همین اساس به تازگی مجوز نخستین کارگزار فعال در صنف طلا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد و این شرکت کارگزاری ظرف روز‌های گذشته فعالیت خود را به‌صورت رسمی در بورس کالا آغاز کرد.

کارشناسان امیدوارند با این اقدام حجم معاملات بورس کالا افزایش یابد و این بورس به یکی از مراجع قیمت‌گذاری سکه و طلا در آینده تبدیل شود. در همین رابطه محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با همشهری، در باره راه‌اندازی این شرکت کارگزاری گفت: اتحادیه طلا و جواهر از مدت‌ها پیش همکاری نزدیکی با بورس کالا برای عرضه سکه طلا و شمش 10اونسی و معاملات آتی طلا در این بورس داشت که این موضوع زمینه‌ای برای تاسیس نخستین شرکت کارگزاری تخصصی طلا و جواهر شد.

وی افزود: به‌دلیل مسائل صنفی مسئولان بازار سرمایه تاکید داشتند این مجوز به یکی از فعالان همین صنف واگذار شود تا بتواند حلقه واسطی باشد میان بورس کالا و فعالان صنف طلا و جواهر. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالان صنف طلا و جواهر ازانجام معاملات سکه و طلا در بورس کالا استقبال خواهند کرد؟ گفت: این موضوع به زمان نیاز دارد اما در همین مدت کوتاه هم استقبال خوبی از انجام معاملات سکه و شمش طلا در بورس کالا صورت گرفته است.

کشتی آرای همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بورس کالا می‌تواند در آینده به مرجع اصلی تعیین نرخ طلا تبدیل شود، گفت: این موضوع بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد چرا که هم‌اکنون بانک مرکزی که وظیفه نظارت بر این حوزه را بر عهده دارد نرخ‌گذاری محصول را انجام می‌دهد اما بورس کالا می‌تواند یکی از مراجع تعیین قیمت طلا باشد.

وی تاکید کرد: ایجاد این کارگزاری به این منظور است که فعالان صنفی اگر بخواهند در زمینه بورس فعالیت کنند به این نهاد معرفی شوند و نسبت به معامله در این زمینه اقدام کنند. کشتی آرای تصریح کرد: بی‌شک با این اقدام، فعالیت فعالان صنف طلا و جواهر در بورس، در طولانی مدت گسترده‌تر می‌شود و می‌توان شاهد استقبال از این بازار بود.

کد خبر 125851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز