گروه بورس: بورس کالا در حال رایزنی و مذاکره با دولت برای بازگشت قیمت کالا‌ها به روال عادی سابق است.

بورس کالا

به گزارش همشهری، براساس طرحی که از سوی بورس کالا به دولت ارائه شده، مشکلات بازگشت قیمت‌ها در بورس کالا به مرداد ماه تشریح و پیشنهاد شده قیمت کالا‌ها در این بورس به روال عادی بازگردد.براساس این گزارش 2 هفته پیش، پس از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، براساس دستور معاون اول رئیس‌جمهوری عرضه‌کنندگان بورس کالا به‌ویژه شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند قیمت محصولات‌شان را به نرخ‌های مرداد ماه باز گردانند.

بر این اساس ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با ارسال نامه‌ای به بورس کالا اعلام کردند، قیمت عرضه محصولات باید به مردادماه امسال بازگردد و معاون اول رئیس‌جمهوری نیز طی نامه‌ای این موضوع را رسما به بورس کالا ابلاغ کرد. اجرای این رویه تلاطم‌هایی را ظرف 2‌هفته گذشته در بورس کالا ایجاد کرد و در طول این مدت عرضه‌کنندگان و مشتریان بورس کالا با مشکلات جدیدی روبه‌روشدند.

کارشناسان معتقدند که اجرای چنین تصمیماتی باعث افزایش تقاضا در بورس کالا می‌شود ضمن اینکه اتخاذ چنین رویه‌ای با روح واقعی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود منافات دارد و باعث به‌وجود آمدن یک نظام تثبیت قیمت‌ها و رانت‌های جدید می‌شود.

در پی ایجاد تغییرات جدید در روند قیمت‌های بورس کالا محمود غفاری، مدیر امور ناظرین و تالار‌های بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری، از آغاز مذاکرات با دولت برای اصلاح قیمت‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه با شروع قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شد به قیمت‌های مرداد ماه بازگشت و برخی مشکلات را به‌وجود آورد، بورس کالا بر همین اساس موضوع را مورد بررسی قرار داد و در قالب پیشنهاد جدیدی این موضوع را به دولت اعلام کرد.

وی با بیان اینکه رایزنی با دولت برای حل مشکلات بورس کالا ادامه دارد، گفت: در برابر همه این مسائل، بورس معتقد است که قیمت‌ها باید به حالت عادی و روال گذشته خود برگردد ولی با صحبت‌هایی که در جلسات مطرح شد، قرار شد تصمیم جدیدی برای قیمت‌های بورس کالا اعلام نشود.

مدیر امور ناظرین و تالار‌های بورس کالا با اشاره به اینکه همچنان قیمت‌ محصولات بورس کالا براساس مرداد ماه عرضه می‌شود، افزود: ما معتقدیم روال قبلی قیمت‌ها روال درستی بود و عرضه‌ها باید به حالت عادی برگردد، زیرا قطار اتصال به قیمت‌های جهانی در بخش فلزات بورس کالا از سال 81 اتفاق افتاد و 3سال پس از آن نیز محصولات پتروشیمی به این قطار متصل شد، بنابراین هدفمندی یارانه‌ها که همان کشف واقعی قیمت‌هاست در بورس کالا از سال‌های قبل شروع شده بود.

وی با اشاره به اینکه بورس، پیشنهاد کرد قیمت‌ها به روال گذشته و براساس عرضه و تقاضا کشف شود، اعلام کرد: مشخص نیست این مسئله که کالا‌ها براساس قیمت مرداد عرضه شود، تا چه زمانی ادامه داشته باشد ولی در یکی از صورت‌جلسات ذکر شد که پایان دی‌ماه تصمیمات جدید اتخاذ می‌شود.

کد خبر 124623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز