گروه بورس: با پایان یافتن آخرین روز کاری بورس کالا، ارزش معاملات این بورس به 11‌هزارو 600 میلیارد تومان معادل 5/11‌میلیارد دلار رسید.

بورس کالا

به گزارش همشهری، اطلاعات جدید نشان می‌دهد: هرچند معاملات بورس کالا در روز‌های پایانی سال به‌دلیل مصوبات جدید دولتی و همچنین تصویب آیین‌نامه‌ای جدید با تنش‌های زیادی مواجه شد اما تمام معاملات این بورس در بخش‌های مختلف کشاورزی، پتروشیمی، فلزات، نفت، فرآورده‌های نفت و طلا همگی با افزایش مواجه شده است. بازگشت قیمت‌ها به سطح مرداد ماه پس از هدفمندشدن یارانه‌ها و تعیین قیمت‌های دستوری برای فولاد و اخیرا تصویب دستورالعمل جدید اتاق پایاپای، از مهم‌ترین تنش‌های بورس کالا در سال 89 بود، ضمن اینکه مدیران بورس کالا به‌ویژه مدیرعامل این بخش مهم اقتصادی با اعمال یک بایکوت خبری و همه‌جانبه اطلاعات چندان شفافی را در سال 89 منتشر نکردند؛ اپیدمی پاسخگو نبودن مدیران بورس کالا گریبان تمام مدیران این بورس کالا را فراگرفته است. اما به‌دنبال پایان یافتن معاملات بورس کالا در روز گذشته، اطلاعات جدیدی درباره میزان معاملات این بورس به دست آمد که نشان می‌دهد: ارزش معاملات بورس کالا در سال89 به میزان 37‌درصد افزایش یافته است.

به‌دلیل تصویب قانون و آیین‌نامه‌های جدید در این بورس به‌نظر می‌رسد که بورس کالا در سال 90 با پیچیدگی‌ها و اختلاف‌های زیادی روبه‌رو باشد.مدیر تحقیق و توسعه بورس کالا در گفت‌وگو با «همشهری» درباره آمار عملکرد بورس کالا در سال 89 گفت: حجم معاملات بورس کالا در سال 89 به 16 میلیون تن رسید که این میزان نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه ارزش جمع کل مبادلات به 116 هزار و448 میلیارد ریال رسید که این مقدار نیز نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش نشان می‌دهد. عباس بنازاده ادامه داد: حجم معاملات سکه طلا نیز در سال 89 با 44 درصد افزایش به 142میلیارد ریال رسید. ضمن اینکه ارزش معاملات بخش پتروشیمی در سال‌جاری 259درصد رشد نشان می‌دهد. وی به جهش معاملات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی ارزش معاملات بورس کالا 800درصد به لحاظ ریالی و 1069 درصد به‌لحاظ تناژ افزایش داشته است.

ورود محصولات 70 شرکت جدید

بر همین اساس پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، نیز از ورود محصولات 70 شرکت جدید به بورس کالا خبر داد و اعلام کرد: از ابتدای امسال تا روز پانزدهم اسفندماه جاری،70 شرکت در این بورس پذیرش شدند. در فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس کالا، نام6 شرکت خارجی جدید دیده می‌شود.شرکت دو و کره‌جنوبی، ریکورن مالزی، متالر سوئیس، چایناپلاستیک تایوان، شرکت هیوندای کره‌جنوبی و اینترنشنال متال شرکت‌های خارجی بودند که امسال محصولاتشان را در بورس کالای ایران عرضه کردند. براساس این گزارش، 25 شرکت فولادی، 16 شرکت سیمانی، نفت پاسارگاد، مجتمع آلومینیوم هرمزگان، دانا پاسارگاد خاوران، توسعه صنایع بهشهر زرین، پتروشیمی زاگرس، بام گستر زرین شرق، ذوب آهن ارومیه، کروس انرژی، مجتمع بین‌المللی پگاه زعفران و پتروشیمی ارومیه مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که امسال وارد بورس کالای ایران شدند.

کد خبر 130383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز