چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

سروش خسروی: بورس کالای ایران حالا دیگر به‌قدری بزرگ شده که، پارسال ارزش مبادلات آن از 21 میلیارد دلار گذشت

bourse

نکته جالب توجه آنکه در 4 ماه سپری شده از امسال هم روند رو به رشد این بازار ادامه یافته، به‌طوری که ارزش دادوستدها در بورس کالا تا پایان تیر ماه، نسبت به دوره مشابه پارسال، 95درصد رشد داشته و به مرز 7 میلیارد دلار رسیده است.

اما ویژگی‌های بورس کالای ایران به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا تهران،یگانه مرکز بورس کالا، در منطقه خلیج‌فارس و بخش بزرگی از خاورمیانه است. از سوی دیگر عرضه فلزات آهنی نظیر: میلگرد و تیرآهن این بورس را در دنیا صاحب سبک کرده است.

زمانی که بورس کالای ایران از ادغام2 بورس کوچک فلزات و کشاورزی تاسیس شد، کمتر کسی از بورس کالا انتظار بلندپروازی داشت، بسیاری از مدیران کارخانه‌های دولتی تولید آهن و فولاد و برخی مدیران بخش‌های کشاورزی ابتدا به آن به چشم مزاحم می‌نگریستند و در مرحله بعد حداکثر شأنی که برای بورس کالا قائل بودند، فارغ شدن آنها از دردسر قیمت‌گذاری و انجام مزایده‌های پرتشریفات دولتی بود.

اما بورس کالا برخلاف همه این تصورها رشد کرد و حالا 3 رینگ صنعتی، کشاورزی و نفتی این بورس پذیرای ده‌ها محصول پرمتقاضی هستند. هرچند انتقادهایی به برخی عملکردها ، نظیر؛ کند بودن روند توسعه این بورس وارد است، اما به هر حال باید عزم و همتی را که در به‌وجود آوردن این بازار صرف شد، ستود. به یاد بیاوریم وقتی 4 سال پیش سکان مدیریت بورس کالا به علی‌اکبر هاشمیان سپرده شد، رسیدن به بورس کالای بیست و چند میلیارد دلاری، یک ‌رؤیا بود و حالا این‌ رؤیا محقق شده است.

کد خبر 142160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز