گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز پذیره‌نویسی بورس انرژی در شهریور ماه سال‌جاری خبر داد.

به گزارش همشهری، مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید بورس کالای ایران که با حضور مسئولان وزارت اقتصاد و بازار سرمایه همراه بود، بهانه‌ای شد تا مسئولان بازار سرمایه تازه‌ترین اخبار بازار سرمایه را اعلام کنند. علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس در این مراسم گفت: پذیره‌نویسی بورس انرژی در شهریورماه انجام خواهد شد و متقاضیان می‌توانند در پذیره‌نویسی سهام این بورس شرکت کنند. به گفته صالح‌آبادی آیین‌نامه اوراق اختیار معامله نیز به‌عنوان یک ابزار جدید تا چند روز آینده به بورس کالا اعلام خواهد شد.

تأسیس صندوق‌های ارزی

رئیس سازمان بورس درباره تشکیل صندوق‌های ارزی تصریح کرد: مقررات تشکیل صندوق‌های ارزی تصویب شده و هر زمان که مستندات لازم تکمیل شود، مجوز لازم صادر خواهد شد. همچنین در حال حاضر 3 درخواست برای راه‌اندازی صندوق ارزی وجود دارد.

راه‌اندازی بورس در تاجیکستان

علی صالح‌آبادی همچنین درباره آمادگی ایران برای کمک به تأسیس تالار بورس در تاجیکستان گفت:‌ این مسئله فقط در حد اعلام آمادگی به وزارت امور خارجه بوده تا درصورتی که این کشور قصد راه‌اندازی بورس را داشته باشد، بورس ایران در زمینه زیرساخت‌ها و راه‌اندازی به آنها کمک کند اما هنوز خبری از طرف تاجیکستان نشده است. وی افزود: آمادگی کمک به دیگر کشورها برای راه‌اندازی بورس را داریم که در این مسیر همکاری با کشورهای فارسی‌زبان در اولویت است.

مذاکره با دولت

مدیرعامل سابق بورس کالای ایران هم با اشاره به اینکه زمانی که بورس کالا کار خود را شروع کرد 25سال از یک نظام 100درصد دولتی حاکم بر بازار کالا می‌گذشت، گفت: مهم‌ترین استراتژی بورس کالا در آن زمان ایجاد بازار رقابتی و فیزیکی کامل در بازار کالا بود. بنابراین هیأت‌مدیره جدید برای رفع کنترل قیمتی در بورس کالا باید با دولت مذاکره کند.وی ادامه داد: ‌امروز تمامی کالاهای پایه که بیش از 250قلم است، در بورس کالا معامله می‌شود و به جرأت می‌توانم بگویم تا آبان‌ سال گذشته قیمت‌های بورس کالا نرخ مرجع بوده است.

موضع مدیرعامل جدید

حسین پناهیان، مدیرعامل جدید بورس کالا نیز با بیان اینکه جایگاهی که بورس کالا در حال حاضر دارد، ناشی از حمایت سازمان بورس و ایجاد زمینه‌ رشد و فعالیت بوده، گفت: حضور آقای هاشمیان به‌عنوان مدیرعامل بورس کالا که 8 سال در این سمت فعالیت داشتند، یکی دیگر از دلایل رشد و توسعه بورس کالا در این مدت است.

کد خبر 142242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز