همشهری‌آنلاین: نتایج تحقیقات دانشمندان آلمانی نشان می‌دهد که روباه‌ها نه تنها مکار هستند بلکه با نیروی مغناطیس زمین به خوبی آشنا هستند و برپایه آن از یک حس جهت یابی بسیار پیشرفته برخوردارند.

روباه

به گزارش مهر، نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه دویسبورگ- اسن در آلمان حاکی از آن است که این جانوران قادرند میدان مغناطیسی زمین را ردیابی کرده و از آن برای توسعه مهارت‌های جهت یابی و شکار موش‌ها، موش خرماها و خرگوش‌ها استفاده کنند.

این کارشناسان رفتارشناسی حیوانات کشف کردند که روباه در هر نقطه و زمانی از روز که باشد وقتی به روی شکار می‌پرد به جهت شمال شرقی گرایش دارد.

این محققان معتقدند که روباه با این حس جهت یابی شگفت‌انگیز خود می‌تواند جهش بسیار مطلوبی را به روی شکار انجام دهد.

به این ترتیب روباه نیز همانند جانواران مهاجر شامل کبوترها، لاک پشت‌ها و نهنگ‌ها از حس جهت یابی برخوردار است.

این دانشمندان با مطالعه بر روی رفتار 84 روباه قرمز وحشی در 65 منطقه در سراسر جمهوری چک به این نتایج دست یافتند. این بررسی‌ها نشان داد روباه‌ها برای به دام انداختن شکار خود از بالای سر شکار بر روی آن جست می‌زنند. این دانشمندان با بیش از دو سال رصد رفتار روباه‌ها موفق شدند 592 جهش برای شکار را ثبت کنند.

براساس گزارش دیلی میل، روباه‌ها حیوانات نسبتا کوچکی هستند و وزن آنها حدود 5/5 کیلوگرم است و تنها کمی از یک گربه سنگین‌ترند. این حیوانات به تنهایی شکار می‌کنند و از خوردن گیاهان، حشرات، پسماندهای غذا و پستانداران کوچک لذت می برد.

روباه‌ها به ندرت جانوری بزرگتر از یک خرگوش را می‌خورند.

کد خبر 125742
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز