همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از تشکیل پرونده‌ای در خصوص مباحث تنش‌زا در کشور از جمله اظهارت مشایی خبر داد و گفت: اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور قطعاً‌ دغدغه جدی برای ما ایجاد کرده که امیدواریم این سوء ظن که شاید برخی تحرکات ناخواسته ریشه در مسایل خارجی دارد درست نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در نشست خبری صبح دیروز خود با خبرنگاران گزارشی از عملکرد این کمیسیون و پرونده‌های در حال بررسی آن ارایه کرد.

وی سپس به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

تشکیل پرونده سقوط هواپیمای بوئینگ 727

نکونام در آغاز سخنان خود با ابراز تاسف از حادثه سقوط هواپیمای مسیر تهران- ارومیه در روز گذشته و ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه از تشکیل پرونده‌ای برای بررسی علل این سانحه خبر داد و گفت:‌این پرونده از امروز در کمیسیون اصل 90 باز شده است و پیگیری و استعلام‌های لازم در خصوص علت سقوط را آغاز کرده‌ایم.

هشدار کمیسیون اصل 90 به مسئولان درباره ترور دانشمندان هسته‌ای

رئیس کمیسیون اصل 90 با اعلام این خبر که احتمالاً امروز وزارت اطلاعات گزارشی از چگونگی عملیات‌های تروریستی در خصوص دانشمندان هسته‌ای و دستگیری عوامل آن به مردم خواهد داد گفت: نقش صهیونیسم و اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای به خصوص شهید علیمحمدی محرز است.

وی گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس اواسط سال 87 به صورت مکتوب این خطر را به مقامات عالی کشور از جمله رئیس جمهور، شورای عالی امنیت ملی، سپاه و وزارت اطلاعات اعلام کرد و هشدار داد که احتمال ترور دانشمندان هسته‌ای وجود دارد و این خطر ضرورت حفاظت از آنها را می طلبد. اما متاسفانه نامه‌های ما درگیر و دار سیستم اداری از این وزارتخانه به وزارتخانه دیگر و از شورایی به شورایی دیگر فرستاده شد و متاسفانه شاهد این چنین جنایات بودیم.

نکونام ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات وزارت اطلاعات در شناسایی و دستگیری عناصر فاسد ابراز امیدواری کرد: دستگا‌ه‌های امنیتی نسبت به هشدارهایی که نهادهای مسئول به خصوص سازمانهای نظارتی می‌دهند توجه بیشتری داشته باشند.

مرز های امنیتی خود را داخل کشورهای سرمنشاء تروریست ببریم

نماینده گلپایگان با اشاره به تلاش سازمانهای جاسوسی کشورهای دیگر نسبت به ایران و تلاش برای توطئه اظهار داشت: هم اکنون که ارتش ناتو در افغانستان حضور دارد و در پاکستان تردد می کند طبیعی است که آمریکا مرزهای امنیتی خود را در افغانستان قرار داده و ما نیز نباید به مرزهای خاکی بسنده کنیم.

وی ادامه داد: ما هم باید مرزهای امنیتی خود را به داخل کشورهایی که سرمنشا تروریسم هستند ببریم زیرا تروریست‌ها آنجام لانه کردند اگر چنین کنیم موفق شده‌ایم اما اگر تروریست‌ها از صفر مرزی عبور کنند دیگر امکان مقابله با آنها نیست.

دستگاه‌های نظارتی باید نظارت استصوابی داشته باشند

نکونام با اشاره به عملکرد کمیسیون اصل 90 مجلس و نظارت آن بر عملکرد سه قوه گفت: گاهی متاسفانه نظارت بر کار قضات صرفاًٌ جنبه استطلاعی دارد و دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند نسبت به آن اقدامی انجام دهند بلکه صرفاً‌ باید موارد مورد نظر را به دیگر دستگاه‌ها ارایه دهند به عنوان مثال سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر حسن اجرای امور است و نظارتش در حد پیشنهاد باقی می ماند و خود مستقیماً نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

وی گفت:‌معتقدم باید بینش و نگرش خود در اینگونه نظارت را به سمت نظارت استصوابی ببریم تا جایی که دستگاه‌های نظارتی در نظارت میدانی اگر با تخلف و فرد فاسدی مواجه شدند بتوانند آن فرد را اخراج یا معلق کنند این سلامت نظام اداری را تضمین می‌کند.

نکونام گفت: متاسفانه سیستم اداری ما ناسالم است و سیستمی نیست که نیازمندی‌های جامعه را به طرق سالم برآورده کند.

نکونام از تلاش کمیسیون اصل 90 و برگزاری جلسات با معاونان رئیس جمهور و وزیران برای ارتقاء سلامت نظام اداری خبر داد و ابراز امیدواری کرد: سلامت نظام اداری در کشور محقق شود.

وی با بیان اینکه عمده همکاری که کمیسیون اصل 90 داشته با دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است، گفت: اخیراً ریاست دیوان عدالت اداری از افرایش شکایت‌ها از دستگاه‌های اداری خبر داده و نسبت به آن اظهار نگرانی و گلایه کرده است که البته جای دغدغه است و باید حساسیست دولتمردان جهت روند صحیح و راه‌اندازی کار باشد.

ارایه خدمات غیرقانونی به مردم در دراز مدت به آنارشیسم اداری تبدیل می‌شود

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اهتمام به قانون را از دغدغه‌های جدی این کمیسیون خواند و گفت:‌قانون محک جامعه است. طبیعی است قانون‌گریزی در درازمدت تبدیل به قانون ستیزی خواهد شد. وظیفه ذاتی همه مسئولان این است که خدمتشان به مرد در چارچوب قانون باشد حتی اگر به صورت غیرقانونی خدمتی ارایه شود شاید در کوتاه مدت دارای ثمراتی باشد و منفعتی به یک فرد یا سیستم برساند اما در درازمدت به آنارشیسم اداری تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: توصیه ما در کمیسیون اصل 90 در جلسات محرمانه‌ای که با دولت و سایر قوا داشتیم این بوده که به قانون به طور کامل توجه داشته باشند.

نکونام گفت: برخی از مسایل یکه در کمیسیون اصل 90 در جهت عدم اجرای قانون و تجاوز از قانون مورد بررسی قرار گرفته از تریبون مجلس خوانده شده و آنها که بنابر مصالح خوانده نشده در کمیسیون باقی می‌ماند زیرا یک روز به کار خواهد آمد. به این معنی که اگر روزی قرار باشد وزیری استیضاح شود به سوابق و مدارک آن وزیر در کمیسیون اصل 90 مراجعه می‌شود که می توان مقدمه‌ای برای سئوال و استیضاح وزیران باشد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اینکه توصیه مقام معظم رهبری این است که اجرای قانون باید فرهنگ شود، گفت: اجرای قانون زمانی فرهنگ می‌شود که از دولتها و حاکمیت آغاز شود و سپس به مردم تسری یابد. لذا توصیه ما به دولتها و قوای حاکم که مشمول نظارت کمیسیون اصل 90 هستند اجرای قانون است.

ایجاد پرونده برای مباحث تنش‌زا در کشور از جمله اظهارات و اقدامات مشایی

نکونام از تشکیل پرونده‌ای در کمیسیون اصل 90 در خصوص مباحث تنش‌زا در کشور خبر داد و گفت: برخی مسئولان و منتصبان در دولت از جمله رئیس دفتر قوه مجریه برخی مسایل تنش‌زایی را مطرح می ‌کنند از جمله حلال بودن موسیقی. یا اینکه افرادی که می گویند موسیقی حرام است از این باب است که از موسیقی اطلاعی ندارند یا مواردی مانند بحث مکتب ایرانی را مطرح می کنند.

خبرنگاری از نکونام پرسید پیگیری‌های شما در خصوص اظهارات آقای مشایی در کمیسیون اصل 90 به چه شکل خواهد بود، که نکونام پاسخ داد: به هر صورت بنده یک روحانی هستم. نماینده مردم نیز هستم و نسبت به این مسایل حساسم. علاوه بر گزارش‌هایی که در این خصوص به ما رسیده بنده به عنوان وظیفه‌ای که دارم موضوع را پیگیری می‌کنم از طرفی دیگر ما برای بازی با دین جایی نداریم.

وی افزود: گاهی افراد غیر وابسته به مقامات حکومتی حرفهایی می‌زنند که مسئله آن متفاوت است اما گاهی افرادی که وابسته به حکومت هستند، آن هم با فعل و انفعالاتی که در انتصاب این فرد رخ داد اظهاراتی را مطرح می‌کنند که قطعاً برای ما دغدغه جدی ایجاد کرده و امیدواریم آنچه که به عنوان سوء ظن مطرح است و معتقدیم شاید برخی تحرکات ناخواسته ریشه در مسایل خارجی داشته باشد درست نباشد.

نکونام گفت:‌ایجاد دغدغه و اختلاف بین حوزه‌های علمیه و مراجع و متدینین و همچنین توده‌های مردم و جامعه‌ای که اسلام محور و دین‌محور است غیر از اضطراب و دلهره چیزی به دنبال ندارد.

وی یادآور شد: در بحث شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از یک سو دولت به آن کمک مالی می کند و از طرف دیگر وقتی حسابرسی می‌کنیم می‌گویند ما یک شرکت خصوصی هستیم و نمی‌توانید حسابرسی کنید.

وی گفت: این موارد به صورت فوق‌العاده در کمیسیون رصد و به آن پرداخته می‌شود.

وی همچنین موضوع عزل وزیران و مسئولان رده بالای کشوری را از دیگر موارد تنش‌زا خواند و گفت: کمیسیون نسبت به این موضوع نیز اهتمام دارد البته این از اختیارات رئیس جمهور است که عزل و نصب داشته باشد اما ادامه آن نابسامانی در کشور ایجاد می کند.

نکونام با تشکر از رئیس جمهور و دیگر مسئولان کشور که روند برکناری‌ها را متوقف کردند ابراز امیدواری کرد: از این پس کمتر به این مسایل پرداخته شود.

وی گفت: هم اکنون در زمان استثنایی به سر می‌بریم و همه باید برای کشور کار کنند هم اکنون فرصت مطرح کردن سیاست‌های نظام در جهان است که باید از آن استفاده کرد. اما این جابجایی‌ها به این سیاست‌ها لطمه می زند و افکار عمومی مجلس نیز از این قضایا نگران است به خصوص که ما در کمیسیون دغدغه این مسایل را داریم.

تلاش کمیسیون اصل 90 برای ساماندهی اعطای تسهیلات بانکی

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: ما در خصوص تسهیلات اعطایی به مواردی برخورد کردیم از جمله افرادی هستند که نزدیک 100 میلیارد و یا بالاتر از آن به سیستم بانکی بدهکارند و این غیرطبیعی است. هرچند بانکها در وصول مطالبات تلاش‌هایی کردند اما پرونده‌های ما حاکی از این است که بانکها از تمام توان خود برای وصول مطالبات استفاده نکردند زیرا آنها می‌توانستند بدهکاران بانکی را از سایر خدمات بانکی محروم کنند که متاسفانه این کار کمتر شده است.

وی ادامه داد: یک علت افزایش بدهی‌های بانکی و عدم وصول مطالبات بانکی گزارشات غلطی است که از سوی برخی دولتمردان داده می‌شود از جمله برخی دولتمردان نامه‌هایی به سیستم بانکی یا وزارتخانه‌ها می‌فرستند و درخواست مهلت به افراد بدهکار را دارند گاهی حتی فرد مدنظر محکومیت قضائی و زندان داشته اما از دولت نامه‌ای رفته و درخواست مهلت به وی شده است و این برای سیستم دولت خوب نیست.

وی در خصوص شرکت‌های سرمایه گذاری نیز گفت:‌تاسیس شرکت‌های سرمایه گذاری ضمن اینکه می‌تواند پتانسیل خوبی برای کمک به بانک‌ها و توسعه و آبادانی کشور داشته باشد اما در برخی مواقع خانه امنی برای ارتکاب هر نوع فسادی شده است.

تذکر مجدد به دولت برای تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت

نکونام با اشاره به پیگیری‌های این کمیسیون برای مقید کردن دولت در راستای تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: این موضعت در ملاقات خصوصی با رئیس جمهور هم مطرح شده است.

وی گفت: همه دولت‌ها از اول انقلاب مکلف بودند نسبت به این موضوع اقدام کنند اما هیچکدام به وظیفه قانونی خود عمل نکردند زیرا شرکت نفت شرکتی درآمدزا است و هیچکدام از دولت‌ها نخواستند که برای مصرف و هزینه خود محدودیتی ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: برطبق آخرین اقدامات انجام شده قرار است دولت و مجلس با همکاری یکدیگر اساسنامه شرکت ملی نفت ایران را تهیه کنند. قطعاً اگر دولت اقدامی در این زمینه انجام ندهد مجلس اساسنامه شرکت نفت را به صورت طرح تهیه و بررسی خواهد کرد.

نکونام یادآور شد: البته مجلس در بودجه سال 89 قیودی را برای شرکت نفت لحاظ کرد که این شرکت مجاز به هر نوع تصرف در درآمدها نباشد.

رسیدگی به تخلفات بانکی به خصوص در شعب ارزی

نکونام از رسیدگی این کمیسیون به تخلفات بانکی به خصوص در شعب ارزی اشاره کرد و گفت: این پرونده جزو اولویت‌های کمیسیون اصل 90 است. در شعب یکی از بانکها شاهد افزایش مطالبات ارزی بودیم که با پیگیری‌های کمیسیون این مورد کاهش یافت. اما متاسفانه با چنین مواردی مواجه هستیم. در یک مورد تبدیل ارز 57 میلیارد تومان تخلف یک فرد است که صرفاً 5 میلیارد آن وصول شده و هم اکنون این فرد زندانی است و اعلام کرده برای جبران بدهی پولی ندارد.

وی گفت: متاسفانه دیدگاهی که وجود دارد این است که شرکت‌های بزرگ می‌توانند منجر به پیشرفت کشور شوند بنابراین تلاش می‌شود تا شرکت‌های مختلف شرکت‌های بزرگ را تشکیل دهند در حالی که قانون اساسی مخالف تمرکز ثروت در دست افراد است. ما شرکت های ظاهراً خصوصی داریم که واقعاً دولتی هستند و همین شرکت ها هزارها میلیارد برای جلوگیری از ورشکستگی از دولت گرفته‌اند

افزایش سقف مطالبات معوق بانکی به بالای 50 هزار میلیارد تومان

نکونام از تخلف در تسهیلات بین بانکی خبر داد و گفت:‌متاسفانه سود واقعی این تسهیلات گزارش نمی شود.

وی ادامه داد: اخیراً سقف مطالبات معوق در حال افزایش است و از 50 هزار میلیارد تومان هم بالا زده است. کمیسیون اصل 90 در این رابطه قصد دارد سراغ مدیران عامل بانکها برود هرچند که این مدیران عامل توپ را به دیگر میدانها می اندازند و می گویند به دادگستری اعلام کرده‌اند اما ما معتقدیم مدیران عامل در ارایه تسهیلات به افراد نقش دارند این در حالی است که اسناد و وثیقه هایی که از بدهکاران در اختیار دارند کفایت بدهی آنها را نمی‌کند.

بررسی اختلاف آماری در کشور و تلاش برای ارایه آمار صحیح

رئیس کمیسیون اصل 90 به اختلاف در آمار در کشور از جمله آمار بیکاری و تورم اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم این جزو نواقص است بنابراین کمیسیون جلسات عدیده‌ای با حضور مسئولان تشکیل داده تا با همکاری آنها به یک سیستم آمارگیری واقعی و واحد برسیم.

وی گفت: معتقدیم آمار صحیح است که مدیران و مجریان را در تصمیم‌گیری ها موفق می کند. اگر آمار غلط باشد تصمیمات منبعث از آمار غلط حتماً غلط خواهد بود.

گزارش کمیسیون اصل 90 از آلودگی آب شرب تهران در صحن قرائت می‌شود

نکونام از بررسی‌های کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص آلودگی آب شرب تهران خبر داد و گفت: بنده در زمانی که در سازمان بازرسی کل کشور بودم گزارشی در این خصوص تهیه کردم. طبق گزارشات تهیه شده در این بخش، عمده آلودگی آب شرب تهران به خاطر مستحدثات حوزه‌های آبریز است.

وی گفت: شورای عالی امنیت ملی نیز خواستار تخریب این موارد شده اما آنچنان که باید در این خصوص اقدامات لازم انجام نگرفته است و گزارش کمیسیون اصل 90 در این خصوص در مجلس قرائت خواهد شد.

نظارت جدی بر کار قوه قضائیه

رئیس کمیسیون اصل 90 با اشاره به عملکرد این کمیسیون بر نظارت بر کار قوای سه گانه با تشکر از آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اجتماعی و امنیتی و فعال کردن قضات و شعب گفت:با وجود این اقدامات گاهی به مواردی برخورد می کنیم که باید عملکرد قوه قضائیه را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

وی به رای خلاف قانون از سوی یک قاضی در یک پرونده اشاره کرد و گفت: پس از استعلام از بانک مرکزی در خصوص یک پرونده مشخص شد قاضی حکم دهنده در آن پرونده در صدور حکم تخلف کرده و به صورت غیرقانونی این حکم اجرا شده است. با پیگیری‌های کمیسیون اجرای حکم متوقف شد و حتی منجر به محکومیت این قاضی شد که امیدواریم با دستورات بعدی ریاست قوه قضائیه احقاق حق جدی نسبت به موضوع انجام شود.

نکونام از پرونده‌ای در خصوص نیازمندی‌های جامعه پزشکی از رادیوداروها خبر داد گفت:‌ مشکلاتی در این خصوص ایجاد شده که برخی تقصیرات متوجه مسئولان است و ما به طور جدی روی آن کار می کنیم.

گزارش کمیسیون اصل 90 از فتنه سال 88

نکونام همچنین شکایت زوار عتبات عالیات از سرویس‌دهی کاروان‌ها،‌موضوع پرونده اختلاس دانشگاه پیام نور و پرونده فتنه سال 88 را از دیگر موضوعات مورد توجه کمیسیون اصل 90 خواند و گفت:‌ در خصوص زائران عتبات عالیات جلسه‌ای با رئیس سازمان حج و زیارت داشتیم و پیشنهاد شد جلسات در سطح بالاتر برگزار شود تا به بی سر و سامانی این بخش پایان داده شود.

وی گفت: در پرونده دانشگاه پیام نور نیز پیگیری‌های انجام شده منجر به محکومیت متخلفان شد و وجوه اختلاس شده به صندوق دانشگاه بازگشت داده شد.

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی ابعاد فتنه 88 با ارایه گزارش به صحن مجلس تا پایان سال

نکونام ادامه داد: پس از قضایای فتنه، مجلس نسبت به اتفاقات سال 88 ورود پیدا کرد که البته به خاطر فاجعه ننگ‌بار کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک مسیر گزارش مجلس در آن جهت خلاصه شد و به اثرات فتنه کمتر توجه شد.

وی ادامه داد: پس از قرائت گزارش در صحن مجلس و ارسال آن به کمیسیون اصل 90 کمیته‌ای متشکل از برخی نمایندگان در کمیسیون تشکیل شد و ابعاد فتنه در وزارتخانه‌های مختلف و همچنین قوه قضائیه و شورای نگهبان در حال بررسی است و تا پایان سال و یا اوایل سال آینده گزارش جامعی به ملت ایران ارایه خواهد شد تا در تاریخ ایران بماند.

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: مقام معظم رهبری به خاطر عمق فاجعه مکرراً در سخنرانی‌های خود نسبت به فتنه 88 تذکر می‌دهند. این در حالی است که فتنه در کشور ما زیاد بوده اما در فتنه 88 دست اندر کاران حکومتی در آن دخیل بودند به طوری که نخست وزیر سابق، رئیس جمهور سابق و رئیس مجلس سابق در این ماجرا نقش داشتند. کسانی که زمانی متصدی اداره کشور بودند آتش بیار معرکه شدند در حالی که باید چشم بصیرت به عمق انقلاب داشته باشند و این لطمات زیادی به کشور وارد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد گزارش منسجمی که از همه ابعاد به آن نگریسته شود ارایه و در تاریخ انقلاب بماند.

وی ابراز امیدواری کرد کمیسیون اصل 90 به نحو احسن این کار را انجام دهد.

نکونام تلاش برای اجرایی شدن نظام هماهنگ پرداخت، رسیدگی به تخلفات در واگذاری زمین و همچنین رسیدگی به وضعیت دریافتی اعضای هیئت مدیره‌ سازمانها، تاکید بر ایجاد سیستم سامانه اطلاعاتی مشتریان بانکهاو رسیدگی به مشکل پالایشگاه گاز ایران ا ز دیگر موارد برسی شده در کمیسیون اصل 90 اعلام کرد.

تاکید کمیسیون اصل 90 بر تخصیص اعتبار مصوب برای مترو

رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 در خصوص مصوبات مجلس و اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی با جدیت ورود پیدا کرده است، گفت: هم اکنون اختلافی که وجود دارد این است که وضعیت حساب ذخیره ارزی به چه صورت است. آیا این حساب به صندوق توسعه ملی منتقل شده یا نه.

وی گفت: مورد دیگر این است که آیا مصوبات هیئت دولت در خصوص برداشت از حساب ذخیره ارزی و یا مصوبات مجلس در این خصوص پرداخت شده است یا نه.

وی افزود: یکی از مواردی که مصوبه مجلس بود و به آن عمل نشد موضوع مترو است که طبق مصوبه مجلس 2 میلیارد دلار باید به این بخش اختصاص داده می شد که به بهانه‌های مختلف اجرایی نشده است.

نکونام عدم تصویب آیین‌نامه برای قوانین را علت دیگر اجرایی نشدن برخی مصوبات خواند و گفت:‌دولت متعهد شده در فرصت معقول آیین‌نامه ‌های مربوطه را تدوین کند.

تخلفات در واردات بنزین

وی افزود: طبق مصوبه مجلس دولت باید بنزین وارداتی را به قیمت آزاد و بنزین تولید داخل را به قیمت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌داد که این اتفاق نیافتاد و در این خصوص تخلفاتی شد که پرونده‌ای در این باره در کمیسیون اصل 90 در حال رسیدگی است.

وی گفت:گاهی اوقات رئیس مجلس مکلف است نسبت به آیین‌نامه‌های مصوب دولت اظهار نظر کند. این اظهار نظر رئیس مجلس گاهاً با ناراحتی دولت مواجه می‌شد تا آنجا که دولت مصوبات هیئت وزیران را به مجلس ارایه نکرد. اما این مشکل در حال برطرف شدن است.

عملکرد غیرقانونی هیئت رئیسه مجلس نسبت به دانشگاه آزاد

نکونام با اشاره به اینکه کمیسیون اصل 90 نسبت به عملکرد مجلس نیز نظارت دارد گفت:‌در پی شکایت تعدادی از نمایندگان از عملکرد هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اصل 90 در خصوص چگونگی طرحی مربوط به دانشگاه آزاد در مجلس، پس از انجام کار حقوقی به این نتیجه رسیدیم که هیئت رئیسه مجلس نباید براساس روشی که در آن جلسه اتخاذ کرده بود بررسی طرح را ادامه می‌داد.

وی گفت: معتقدیم در این زمینه با استنباط از ماده 145 آیین‌نامه داخلی، قصوری پیش آمده که در آینده نباید تکرار شود. کمیسیون اصل 90 گزارشی در این خصوص تهیه و برای قرائت به هیئت رئیسه مجلس ارایه شده است.

شکایت نمایندگان از عملکرد هیئت رئیسه مجلس

نماینده گلپایگان همچنین یادآور شد: در بررسی برنامه پنجم به خصوص ماده مربوط به مجمع عمومی بانک مرکزی نسبت به چگونگی این بررسی تذکراتی داده شد که هیئت رئیسه کمتر به آن توجه کرد.

وی گفت: این مورد موردی بود که شورای نگهبان نیز نسبت به آن ایراد گرفت اما در بررسی که در مجلس انجام شد نمایندگانی از دو قوه دیگر به مجمع عمومی بانک مرکزی اضافه شدند که علیرغم ایراد شورای نگهبان و تاکید بر اینکه اداره بانک مرکزی از امور حاکمیتی است و تفکیک قوا باید در آن رعایت شود، مجلس مجدداً نسبت به مصوبه خود اصرار کرد در حالی که این خلاف قانون اساسی است و اعضای هیئت رئیسه اخطار قانون اساسی ا وارد ندانستند در حالی که شورای نگهبان به آن ایراد داشت و این مصوبه را تایید نکرد . ب هر ترتیب در این خصوص شکایتی به اصل 90 شده که در حال بررسی است.

نکونام در پاسخ به خبرنگاری که از سرنوشت طرح نظارت بر نمایندگان جویا شد گفت: ای کاش زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند مجلس ساز و کاری برای نظارت بر نمایندگان تنظیم کند، نمایندگان تکبیر نمی‌گفتند.

وی ادامه داد: با اهتمامی که کمیسیون اصل 90 در این خصوص داشت طرح نظارت بر نمایندگان تهیه شد. این طرح صرفاً اسمش نظارت بر نمایندگان است اما انصافاً حدود اختیارات نمایندگان را افزایش داده است. اما متاسفانه با فضایی که در مجلس ایجاد کردند فوریت این طرح رای نیاورد هم اکنون هم خبر ندارم که چه اتفاقی برای آن افتاده. به کمیسیون اصل 90 نیامده و نشنیدم که به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شده باشد.

خبرنگاری در خصوص اجرای قانون تخصیص اعتبار مترو با توجه به فرا رسیدن پایان سال از نکونام در خصوص مسیر اجرای این قانون جویا شد که نکونام پاسخ داد: شهرداری در این خصوص اقداماتی انجام داده و علاوه بر ارسال نامه به کمیسیون اصل 90 نامه‌ای به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارسال کرده است که ما نیز موضوع را دنبال می کنیم اما دولت نیز حرف‌های جدیدی دارد که شاید بیشتر از این مبلغ به عنوان آورده خودمان در اختیار مترو بگذاریم. بنابراین این پرونده همچنان مفتوح است.

شکایت رسایی از لاریجانی

خبرنگاری در خصوص شکایت رسایی نماینده تهران از لاریجانی رئیس مجلس جویا شد که نکونام پاسخ داد: هنوز به صورت رسمی شکایتی از سوی آقای رسایی ارایه نشده اما آقای رسایی را در راهرو دیدم که خبر داد در حال آماده کردن شکایت است.

درخواست کمیسیون اصل 90 از شورای نگهبان درباره قراردادهای خارجی

خبرنگاری در خصوص پرونده کرسنت و متهمان آن از رئیس کمیسیون اصل 90 جویا شد که وی پاسخ داد: موضوع کرسنت یک پرونده باز در کمیسیون اصل 90 است اما یک سری ابهامات در این خصوص مطرح است از جمله آن تفسیر شورای نگهبان از قانون قراردادهای خارجی است زیرا قانون می گوید قراردادها باید به تصویب مجلس برسد اما تصمیم شورای نگهبان بر این است که قراردادهایی که صرفاً بین دولت ایران با دولت‌‌های خارجی بسته می شود مدنظر قانون است.

نکونام گفت‌: بنده نامه‌ای خدمت رئیس مجلس نوشتم که این موضوع در محضر روسای سه قوه و یا مقام معظم رهبری مطرح شود و در تفسیر شورای نگهبان در این خصوص تجدید نظر شود.

خصوصی کردن اقتصاد سخت است

خبرنگاری در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و عدم واگذاری مدیریت آنها از نکونام و نظر این کمیسیون نسبت به آن جویا شد که وی گفت: متاسفانه همواره دولت‌ها تلاش می کنند خود را به اقتصاد بجسبانند و از آن کنده نشوند. متاسفانه دولت‌ها در واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی و حتی واگذاری مدیریت‌ها نمره قابل قبولی ندارند و این نیز جزو کارهای منفی دولت است که شرکتی واگذار می‌شود اما مدیریت آن واگذار نشده است و یا اینکه دولت همچنان در آن شرکت صاحب رای و نظر است.

نکونام گفت: در اعطای مجوز واگذاری نیز شاهد سخت‌گیری‌هایی هستیم به طوری که افراد از سرمایه گذاری پشیمان می‌شوند لذا راه سختی در پیش داریم تا بتوانیم دولت را از اقتصاد، بازرگانی و صادرات و واردات جدا کنیم زمان می برد تا به وضع ایده‌ال نزدیک شویم.

 

 

کد خبر 125515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز