گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: اگرچه پیش از این رقم بودجه جشنواره تئاتر فجر همواره از سوی دبیران جشنواره همچون یک راز حفظ می‌شد اما این بار دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد که مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان برای این جشن بزرگ تئاتری کشور هزینه می‌شود؛ جشنواره‌ای که بنا به گفته دبیرش، امسال هیچ نمایش سفارشی در آن وجود ندارد.

جشنواره تئاتر فجر

صبح دوشنبه20 دی  نشست خبری بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد. در این نشست بیشترین سؤالات درباره شورای تازه تاسیس سیاستگذاری جشنواره بود.

آنطور که دبیر جشنواره اعلام کرد در این دوره از جشنواره شورای سیاستگذاری با حضور مدیران و مسئولان فرهنگی تشکیل شده تا برای تئاتر تصمیم‌های مؤثر بگیرند. گرچه در این شورا تنها یک عضو تئاتری دیده می‌شود و مابقی شورا از اعضای غیرتئاتری هستند اما حیدری در مقام دبیر جشنواره معتقد است که در شورای تئاتر با مسئولان فرهنگی درباره وضعیت تئاتر طرف می‌شویم تا با حمایت آنها مشکلات تئاتری‌ها نیز برطرف شود.

سید محمدهادی ایازی مشاور عالی شهردار و معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، حجت‌الله ایوبی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، جواد آرین‌منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علیرضا افشار معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور، محمود عزیزی هنرمند پیشکسوت، سعید کشن‌فلاح رئیس دانشگاه هنر، حسین مسافرآستانه مدیرکل هنرهای نمایشی، موسوی مقدم قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرتضی تمدن استاندار تهران، محمد حیدری دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و محمد خزاعی مشاور دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در این شورا حضور دارند.

دبیر جشنواره در پاسخ به این سؤال که آیا حضور این افراد جنبه تبلیغی دارد، اعلام کرد که شاید حضور برخی از مسئولان در شورای سیاستگذاری تئاتر تبلیغاتی نیز باشد اما حضور این افراد می‌‌تواند برای تئاتر کشور مؤثر واقع شود.محمد حیدری پیش از این سکاندار هدایت مجموعه تئاتر شهر بود اما به‌دلیل مشغله زیاد جشنواره تئاتر فجر از این سمت استعفا داد تا به کارهای جشنواره برسد.

او که از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فجر یعنی از 6 دوره پیش تا پارسال به‌عنوان مدیر کمیته‌های مختلف در جشنواره تئاتر فجر مشغول فعالیت بود، ابتدای جلسه دیروز اعلام کرد که تغییرات مدیریت، رفتن معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تغییر مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی باعث شد که برنامه جشنواره در 6‌ماه اول با تغییراتی اجرا شود اما در 6‌ماه دوم ستاد جشنواره با برنامه‌ریزی حرکت کرد.

هرچند این مدت صحبت‌هایی از دخالت حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تئاتر به گوش می‌رسد که در نهایت دلخوری‌هایی هم به‌دنبال داشته ‌است اما حیدری مصرانه اعلام کرد که هیچ دخالتی از سوی معاونت هنری صورت نگرفته‌‌است و جشنواره به‌صورت مستقل برگزار می‌شود.

او در ادامه گفت: البته معاونت هنری پشتوانه و حامی خوبی برای ما بوده‌است و نظارت‌ها و حمایت‌ها ادامه دارد. با این حال دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد که شاید آقای شاه‌آبادی ابتدای ورودش به تئاتر چندان شناختی از این مقوله نداشت اما در حال حاضر از جشنواره ما به‌خوبی حمایت کرده است.

یکی از تغییراتی که دبیر جشنواره به آن اشاره کرد مربوط به بخش بین‌الملل بود؛ بخشی که با رفتن محمد اطبایی از امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی، برعهده دبیر جشنواره گذاشته شد تا مثل تمام جشنواره‌های معتبر دنیا دبیر جشنواره پاسخگوی آن باشد.

11 کشور آلمان، ‌ایتالیا، کره، استونی، چین، کانادا، سوئیس، یونان، روسیه، چک و لهستان با 15 اثر در جشنواره امسال شرکت خواهند داشت؛ انتخابی که بنا بر گفته دبیر، مبتنی بر کیفیت آثار و برقراری ارتباط بصری موفق با تماشاگر بوده‌‌است.
بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 16 بهمن ماه تا اول اسفندماه در تهران و استان‌های خراسان شمالی، گلستان و البرز برگزار می‌شود. پیش فروش بلیت‌های جشنواره از 5 تا 8 بهمن‌ماه انجام می‌شود و برخلاف سال‌های گذشته بلیت روز در گیشه به فروش نخواهد رسید.

از لابه لای حرف‌های دبیر جشنواره
نمایش‌«هامون‌بازها» به کارگردانی محمد رحمانیان در بخش میهمان جشنواره اجرا می‌شود.
تمام بازبین‌های جشنواره فجر از چهره‌های شناخته شده هستند.
بخش رادیو تئاتر دوسالانه شده است.
گروه‌های شهرستانی در جشنواره مشکل اسکان نخواهند داشت.
کمک هزینه گروه‌های نمایشی را با توجه به معیارهای گروه‌ها می‌پردازیم و این کمک هزینه‌ها از قرارداد اجرای عمومی کسر نمی‌شود.
در میان 67 اثر، 39 بازیگر مشترک وجود دارند.
در میان کارهای خارجی کارهایی انتخاب شده‌اند که کم‌هزینه و کم خرج باشند و بخشی از هزینه‌ها برعهده مراکز فرهنگی کشور میهمان بوده است.

کد خبر 125460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز