همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان مبنی بر ادعای رهبری آذری زبانان جهان را تخیلاتی بیش ندانست و گفت: این تخیلات پدیده جدیدی در میان رهبران آذربایجان نیست و این احساس کمبودی است که به آنها دست داده است.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با  مهر به اظهارات اخیر  الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان که خود را رهبر آذری زبانهای دنیا خوانده بود گفت: این اظهارات در زمره تخیلات است و پدیده جدیدی در میان رهبران آذربایجان نیست. در واقع این مشکل آنهاست که در این خصوص احساس کمبود می کنند.

 وی افزود: زیرا آذری‌ها در جمهوری اسلامی ایران بخش مهمی از مسئولیت‌ها را عهده دارند و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند.

 بروجردی خاطرنشان کرد: راهبرد اتحاد ملی که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده برای ما یک راهبرد بسیار مهم و جدی است و خوشبختانه درون جامعه ما بخصوص عزیزان آذری زبان به محوریت ولایت فقیه افتخار می‌کنند  و این را در مناسبت‌های مختلف نشان داده اند.

 وی تصریح کرد: بنابراین این تخیل و توهم که آذری‌های ایران از جایی دیگر تبعیت کنند کاملا غیر واقعی است و عکس آن صادق است.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما درکشورهای مختلف دنیا شاهد یک نگاه مشتاقانه وعاشقانه ملت‌ها به جمهوری اسلامی ایران به دلایل متعدد هستیم و شاید برای ما این مقابله با این واقعیت است که از این گونه صحبت‌ها مطرح می‌شود.

 وی تاکید کرد: حداقل ما درون کشور چنین مشکلی نداریم که آذری‌های ایران نیروی نفوذی برای جمهوری آذربایجان باشند. قومیت‌های مختلف در کشور ما از یک موهبت عظیم الهی که اتحاد ملی است برخوردارند و علاقه کامل به ایران اسلامی دارند.

 بروجردی گفت: ما درون کشور مشکلی نداریم اگر بیرون از مرزها مشکلی است این کشورهای دیگر است که با رعایت اصل عدم دخالت در امور سایر کشورها باید مشکلات خود را حل کنند.

 رئیس جمهوری آذربایجان با صدور پیامی به مناسبت 31 دسامبر که در این جمهوری به عنوان روز همبستگی آذربایجانی‌های جهان نامگذاری و تعطیل رسمی اعلام شده است خود را رهبر تمام آذری‌های جهان قلمداد کرد!

 در پیام اخیر الهام علی اف به مناسبت روز 31 دسامبرکه توسط رسانه‌های باکو از جمله خبرگزاری رسمی آذرتاج و شبکه تلویزیون دولتی آذ. تی. وی منتشر شده، آمده است: "هموطنان عزیز! هم تباران محترم!... موجودیت دولت مستقل آذربایجان، شرایط گسترده‌ای را برای تقویت هر چه بیشتر اتحاد ملی میان آذربایجانی‌های دنیا و سازماندهی هموطنانمان فراهم می‌کند.

 در همین حال، هم تباران در خارج از کشور نیز برای توسعه کشورمان و یاری رساندن به حل مشکلاتی که بروز می‌کنند، تلاش می‌کنند، مثمر ثمر شدن این یاری رسانی در سایه اتحاد منسجم نیز به امر سازماندهی دیاسپورا (جمعیت ذی نفوذ در خارج از کشور) اهمیت زیادی می‌دهد و به این روند کمک همه جانبه می‌نماید."

 الهام علی اف همچنین در ادامه پیام خود اعلام کرده که در سال آینده کنفرانس به اصطلاح "سومین کنگره سراسری آذربایجانی‌های دنیا" در شهر باکو برگزار خواهد شد.

کد خبر 124941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز