همشهری‌آنلاین: کارشناسان می‌گویند، احتمال تداوم روند نزولی ارزش دلار در سال آینده و نیز کاهش سوددهی اوراق قرضه دولتی در آمریکا موجب افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران جهت سودبری بیشتر شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که بازارهای سهام جهان سال ۲۰۱۰ را با ثبت بالاترین رقم ۲۸ ماه گذشته به پایان ببرند.

بورس

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا هم نتوانست ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهان افزایش دهد. در همین حال انتظار می‌رود که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای تداوم روند بهبود اقتصاد آمریکا سیاست‌های پولی شدیدا انبساطی خود را در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه دهد.

به گفته یک تحلیلگر ارشد امور اقتصادی، از بسیاری جهات پایان سال ۲۰۱۰ شبیه سال ۲۰۰۹خواهد بود. در این سال هم رشد بازارها بر پایه امید به تداوم روند بهبود اقتصادی رخ داده است.

از سویی، ‌صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که روند بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۱نیز ادامه خواهد یافت اما سرعت آن برای اقتصادهای مختلف، متفاوت است. بر اساس اعلام صندوق، در حالی که اقتصادهای در حال توسعه روندی آهسته را طی می‌کنند، بازارهای نوظهور با آهنگی سریعتر رشد خواهند کرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازارهای سهام جهان سال ۲۰۱۰ را در مجموع با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به پایان ببرند. این رقم برای بازارهای سهام آسیایی معادل ۱۵ درصد اعلام شده است. نرخ‌های پایین بهره در اقتصادهای توسعه‌یافته جهان، بیشترین سود را نصیب بازارهای سهام آسیا کرده است. با وجود وضعیت نه چندان خوب اقتصادهای گروه بریک (برزیل، روسیه، هند، چین)، بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۱۰ را با ۱۶ درصد رشد به می‌برند.

بحران بدهی، کسری بودجه کلان، نرخ رشد پایین و بیکاری گسترده از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی کشورهای توسعه‌یافته در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌روند که تاثیر منفی زیادی بر بازارهای سهام این کشورها بر جا خواهند گذاشت. این وضعیت بیش از هر جای دیگری به ویژه در اروپا به چشم می‌خورد. کشورهای اروپایی برای کاهش کسری بودجه خود اقدام به افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌های عمومی کرده‌اند.

از سویی، این کشورها برای کاهش بدهی کلان خود نیز دست به انتشار اوراق قرضه زده‌اند. در آخرین روزهای سال ۲۰۱۰، دولت چین اعلام کرد که برای کمک به بهبود وضعیت اقتصادهای اروپایی قصد دارد اوراق قرضه برخی کشورهای این منطقه را خریداری کند. با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان نگران وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی و افت ارزش یورو هستند.

کد خبر 124832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز