گروه بورس: با توقف عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس مالزی برنامه عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس خارجی منتفی شد.

به گزارش همشهری، پس از عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 85 طرحی در دستور کار مسئولان بورس تهران قرار گرفت که برمبنای آن قرار بود سهام این شرکت به‌عنوان نخستین شرکت ایرانی در بورس مالزی عرضه شود، به همین دلیل مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار با انجام چند سفر به این کشور آسیایی ضمن بازدید از بورس مالزی مذاکراتی را برای عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در این بورس انجام دادند اما با وجود گذشت 2 سال از انجام این سفرها هیچ اقدام عملی برای عرضه سهام ایرانی در بورس‌های دیگر نقاط دنیا انجام نشد و عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس مالزی نیز به دست فراموشی سپرده شد.

در همین رابطه روز گذشته غلامرضا حیدری کردزنگنه، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن تاکید بر منتفی شدن عرضه سهام ایرانی در بورس‌های خارجی اعلام کرد: در حال حاضر عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس ایران را بهتر از سایر بورس‌ها می‌دانیم.

همچنین محمدرضا رستمی، معاونت ناظران و امور اعضای بورس اوراق بهادار تهران نیز درباره اینکه چرا روند عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس در بورس مالزی متوقف شده است، گفت: به‌نظر می‌رسد بخشی از این موضوع به‌دلیل تحولاتی بود که در عرصه اقتصاد جهانی رخ داد و باعث نوسان در قیمت‌های جهانی شد. وی افزود: البته این موضوع از سوی سازمان بورس دنبال می‌شود اما شرکت مس نیز موضوع عرضه سهام را در بورس مالزی پیگیری نکرد.

به گفته وی، همزمانی برنامه عرضه سهام شرکت مس در بورس مالزی با بحران مالی جهان از جمله عواملی بود که باعث منتفی شدن عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی شد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ هم در گفت‌وگو با مهر با اشاره به رونق بورس ایران نسبت به بورس‌های جهانی گفت: در حال حاضر عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس ایران را بهتر از سایر بورس‌ها می‌دانیم.

زنگنه با بیان این مطلب که قانون اصل44 و بورس اجازه عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس‌های خارجی را صادر کرده است، بیان کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری سهام این شرکت‌ها در بورس‌های خارجی مجاز است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکید کرد: این در حالی است که هم‌اکنون شرایط بورس ایران بهتر از بورس‌های خارجی است، به‌نحوی که حتی رونق بورس‌های خارجی نظیر بورس هنگ‌کنگ که دومین بورس بزرگ دنیاست، مانند رونق بورس ایران نیست.

وی اضافه کرد: امسال بورس هنگ‌کنگ با رشد منفی 26 درصد نسبت به سال گذشته مواجه شده، درحالی‌که بورس ایران از رشد مثبت 40 درصدی برخوردار است.کردزنگنه تاکید کرد: با توجه به این وضعیت، سهام شرکت‌های دولتی را در بورسی عرضه می‌کنیم که از موقعیت و وضعیت بهتری برخوردار باشد، بنابراین بورس ایران بهتر از سایر بورس‌هاست.

وی در عین حال اعلام کرد: شرکت‌های دولتی برای عرضه سهام در بورس‌های کشورهای خارجی نظیر بورس مالزی از آمادگی برخوردار هستند و هیچ منع قانونی برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس‌های خارجی وجود ندارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این گفته بود قرار است در این خصوص تفاهمنامه‌ای بین سازمان بورس ایران و برخی بورس‌های کشورهای خارجی منعقد شود.
وی افزوده بود: هر زمان که تفاهمنامه‌های مذکور منعقد شود، سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌تواند عرضه‌ها را علاوه بر بورس‌های داخلی در بورس‌های خارجی نیز انجام دهد.

کد خبر 94134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز