گروه بورس: دبیر کل کانون کارگزاران از آغازدریافت مجوز برخی از کارگزاری‌ها برای فعالیت در بورس‌های خارجی خبرداد

به گزارش همشهری، موضوع بین‌المللی‌شدن بورس تهران و ارتباط با بورس کشور‌های دیگر در دوره‌های مختلف مطرح شده اما تاکنون به سر انجامی نرسیده است.کارشناسان معتقدند، ارتباط‌های بین‌المللی می‌تواند به جذب سرمایه‌های بیشتر در بازار سرمایه و توسعه تولید کمک کند اما بورس تهران تاکنون در این زمینه اقبالی نداشته و حتی آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی که می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بورس کمک کند، مدت‌هاست در دست انداز‌های مختلف‌ گیر کرده و بورس تهران حتی نتوانسته است ارتباط مؤثری با کشور‌های همسایه خود داشته باشد.

بر این اساس، کارشناسان معتقدند بورس تهران باید از طریق ارتباط کارگزاران با بورس‌های دیگر هر چه سریع‌تر روابط خود را گسترش دهد. بر همین اساس به تازگی کمیته‌ای در کانون کارگزاران تشکیل شده تا روابط کارگزاران ایرانی را با بورس‌های خارجی توسعه دهد. حسین خزلی خرازی در همین رابطه گفت: پس از دریافت مجوز فعالیت خارجی کارگزاران ایرانی از سوی برخی کشورها، کارگروه جذب سرمایه‌گذاران خارجی درکانون کارگزاران تشکیل می‌شود.

دبیرکل کانون کارگزاران اظهارداشت: با توجه به آیین‌نامه جلب سرمایه‌گذاران خارجی و تصویب آن در هیات وزیران، این کارگروه برای بررسی مسائل اجرایی آیین‌نامه مورد بحث و انتقال تجربیات تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دراین کارگروه کارگزارانی که متمایل به فعالیت دراین زمینه هستند، حضور خواهند داشت، به رایزنی برخی از کارگزاران به‌منظور اخذ مجوز جهت تاسیس شعبه‌ای در سایر کشورها به‌منظور جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و افزود:  یکی از کارگزاران کشور موفق به اخذ مجوز تاسیس شعبه کارگزاری در آمریکا، لس‌آنجلس، کانادا و کوالالامپور از سوی نهادهای ناظر آن کشورها شده است.وی ادامه داد: همچنین دو کارگزار دیگر نیز درتلاش برای جذب این مجوز در شانگهای وکوالالامپور هستند.

بورس تهران باید فرا ملی شود

در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای بورس درباره فعالیت کارگزاران ایرانی در بورس‌های خارجی گفت: در این زمینه آیین‌نامه نوشته شده‌ای وجود ندارد و شورای بورس نیز مصوبه‌ای در این زمینه نداشته است اما کارگزاران بورس خود می‌توانند برای فعالیت در بورس‌های دیگر اقدام کنند.

وی افزود: بهترین راه توسعه همکاری‌ها با کشور‌های دیگر روابط دوسویه و فعالیت کارگزاران خارجی با کارگزاران ایرانی است به‌گونه‌ای که کارگزاران خارجی نیز بتوانند با همکاری با کارگزاران ایرانی نسبت به جذب منابع در بورس ایران اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بورس تهران باید از حالت داخلی خارج شود و ابعاد فرا ملی پیدا کند تاکید کرد: با عرضه سهام شرکت‌های خارجی در بورس تهران و همچنین عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی، زمینه بین‌المللی‌شدن بورس تهران فراهم می‌شود.

کد خبر 104908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز