حمید ضیایی‌پرور: هر وقت گزارشی در رسانه‌ها درباره اختلال وضعیت اینترنت منتشر می‌شود، همه توجه‌ها به لنگر کشتی‌ها در خلیج‌فارس جلب می‌شود که شاید باردیگر به کابل فیبر نوری در اعماق آب برخورد کرده و باعث قطع اینترنت شده است.

پهنای باند - اینترنت

با این وجود در بسیاری از موارد بدون اینکه لنگری در کار باشد، کاربران اینترنت با مشکل ریزش بسته‌ها در مسیر اینترنت مواجه شده و به‌اصطلاح با قطع و وصل نامنظم شبکه مواجه می‌شوند. آخرین بار طی 2هفته گذشته چنین اختلال‌هایی در شبکه رخ داد، اما مسئولان ذی‌ربط در وزارت ارتباطات از اساس این اختلال‌ها را رد کرده و در عوض برخی مسئولان از برنامه این وزارتخانه برای افزایش ظرفیت پهنای باند کشور تا 470گیگابیت بر ثانیه خبر دادند.

در همین زمینه مدیرکل مهندسی عملیات شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که در هفته‌های اخیر شرکت ارتباطات زیرساخت هیچ گونه اختلالی در شبکه اینترنت بین‌الملل و بین استانی نداشته است و هرگونه اختلالی در این باره را تکذیب کرد. حسن کریمی با بیان اینکه فقط حوزه شبکه بین استانی و بین‌الملل در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است، تأکید کرد: هرگونه اختلال احتمالی که در شبکه‌های برخی از شرکت‌های اینترنتی یا شرکت‌های مخابراتی استانی رخ می‌دهد ارتباطی به شرکت ارتباطات زیرساخت ندارد.

اما به فرض که این سخنان درست باشد، نمی‌توان از کاهش کیفیت اینترنت در کشور چشم پوشی کرد؛ کاهش کیفیتی که به اذعان کارشناسان نتیجه کافی‌نبودن پهنای باند شرکت‌های ندا یا فراهم‌کننده نقطه اتصال بین‌المللی است. به‌طوری که طبق اعلام رسمی گروه شرکت‌های انتقال داده‌های پرسرعت (PAP)، طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا آخر آبان ماه سال‌جاری، یک‌میلیون و 250هزار و 818 پورت توسط مجموعه شرکت‌های بخش خصوصی دارای پروانه خدمات انتقال داده‌ها در کل کشور نصب شده که از این تعداد 690هزار و 300پورت توسط کاربران در حال بهره‌برداری است. بنا بر این گزارش تعداد پورت‌های منصوبه «استان تهران» تا آخر آبان سال‌جاری توسط گروه شرکت‌های PAP، 448هزار و 994پورت بوده است که از این تعداد 260هزار و 850پورت دایر شده است. آمار آبان ماه، نشان می‌دهد که تعداد پورت‌های منصوبه توسط شرکت‌های بخش خصوصی در «شهر تهران»، 351هزار و 782پورت است که از این تعداد 221هزار و 979پورت در حال بهره‌برداری است. طبق این آمار و در مقایسه با آمار ماه مهر، شرکت‌های ندا مجموعا 38هزار و 749پورت جدید ADSL در 426شهر نصب کرده‌اند که از این تعداد در کل کشور و در 407شهر تنها 19هزار و 720پورت به بهره‌برداری رسیده و تحویل کاربران شده است.

این مسئله به گفته مدیران گروه شرکت‌های ندا، به‌دلیل عدم تأمین پهنای باند مورد نیاز شرکت‌ها برای انجام عملیات توسعه‌ای به‌وجود آمده است.

شایان ذکر است که تأثیر عدم تأمین پهنای باند مورد نیاز شرکت‌های ندا در آمار ماهانه پورت‌های منصوبه و دایری آبان‌ماه به‌وضوح قابل مشاهده و قابل استنتاج است. به گفته شرکت‌های ندا، به‌دلیل اینکه پهنای باند مورد نیاز این شرکت‌ها تأمین نشده و اضافه شدن کاربر جدید با شرایط کنونی به معنی افت کیفیت ارائه خدمات اینترنت ADSL به کاربران فعلی است، شرکت‌های ندا برای راضی نگهداشتن و از دست ندادن مشتری‌های فعلی، واگذاری پورت‌های جدید را محدود کرده‌اند.

همان طور که می‌بینید شرکت‌های pap مشکل را به گردن وزارت ارتباطات انداخته و از کمبود پهنای باند گلایه کرده‌اند، این در حالی است که این وزارت بارها صریحا اعلام کرده که هیچ مشکلی در زمینه تامین پهنای باند در کشور وجود ندارد.

حالا بهتر می‌توان درک کرد که چرا سرعت اینترنت برای کاربران نهایی، یعنی همین مشترکین ADSL مطابق آنچه در قرارداد به آنها فروخته شده نیست، به عبارت بهتر معنای سخن گروه شرکت‌های ندا این است که آنها مجبورند برای ارائه خدمات به مشترکان خود همین ظرفیت موجود پهنای باند را میان کاربران بیشتری به اشتراک بگذارند. این درست مانند این است که به‌جای مثلا 5نفر افراد یک خانواده، یک محله بخواهند از شیر آب یک خانه، استفاده کنند.

قدر مسلم برقراری انشعاب‌های متعدد از یک ظرفیت محدود، باعث کاهش حجم اطلاعات و کندی خطوط می‌شود.
در شرایطی که نیاز جامعه برای دریافت خطوط اینترنت پرسرعت هر روز بیشتر می‌شود، تعارض و دوگانگی در قول و عمل مسئولان وزارت ارتباطات در تامین پهنای باند مورد نیاز مردم و بخش‌های مختلف جامعه، سؤال بر‌انگیز است.

اکنون در بسیاری از نقاط شهر تهران تعداد زیادی از متقاضیان اینترنت پر سرعت ماه‌ها و گاه سال‌ها در انتظار دریافت سرویس اینترنتADSL هستند. این مشکل حتی در مناطق مرکزی شهر نیز به‌عینه مشاهده می‌شود؛ مشکلی که باعث اختلال در بسیاری از خدمات تجاری، علمی و آموزشی شده است.

برخی از مناطق تهران نیز به دلایل مبهم نعمت اینترنت محرومند؛ دلایلی مانند وجود خطوط فیبر نوری در منطقه یا برقراری ارتباط خطوط تلفنی از طریق سامانه‌های موسوم به پی‌س‌ام‌فور.

امروز پهنای باند مانند آب و برق و گاز برای واحدهای تجاری و مسکونی ضروری است و انجام بسیاری از امور زندگی روزمره به اینترنت وابستگی پیدا کرده است. برخی اظهارات کارشناسی حکایت از آن دارد که به ازای هر 10درصد افزایش پهنای باند کشورها، شاهد رشد 2/1درصد تولید ناخالص ملی در آن کشورها هستیم؛ به عبارت دیگر رشد و توسعه کشورها امروز وابستگی ملموسی با توسعه پهنای باند در آن کشورها پیدا کرده است. ضعف دولت در تأمین پهنای باند مورد نیاز جامعه به‌رغم مصوبات خوب و متعالی موجود می‌تواند به منزله مانعی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404تلقی شود.

کد خبر 124770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز