گروه دانش و سلامت: این نخستین بار نیست که 2 مقام دولتی درباره موضوعی واحد نظراتی متفاوت ارائه می‌دهند

اعلام این نظرها به‌خودی خود چندان اشکالی ندارد اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که مسئولان و دستگاه‌ها بخواهند با استناد به این آمارها و نظرهای رسمی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کنند.

دیروز در همایش توسعه کاربردهای شبکه اختصاصی دولت 2 مقام دولتی سخنرانی کردند. ابتدا محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری با انتقاد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما تنها 11 درصد است که طبق اعلام سازمان جهانی مخابرات این مقدار 50 درصد کمتر از متوسط جهانی است.

به گزارش مهر، وی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده از بنگاه‌های سازمان‌های اصلی دولتی به لحاظ مراحل ارائه خدمات وب‌ محور4.16درصددر حد صفر، 3.47 درصد در مرحله انتشار اطلاعات،45.25 درصد در مرحله تعاملی و 4 درصد در مرحله تراکنش قرار دارند.

وی به ابعاد گوناگون توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی با استقرار دولت الکترونیک، شهروند الکترونیکی و شکل‌گیری جوامع مجازی اشاره کرد و گفت: در فرایند توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور، نقش قانون به‌عنوان نرم‌افزار توسعه کشور با موارد مربوط به آن از اسناد فرادستی و راهبردی کلان ملی گرفته تا آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های کاربردی سازمانی نقش مؤثری در شکل‌گیری حرکت توسعه و نیل به اهداف آن دارد.

میرتاج‌الدینی با اشاره به گفته مسئولان امر درخصوص زیرساخت‌های ارتباطی که تنها 18‌ماه نسبت به متوسط جهانی عقب‌تر هستیم، خاطرنشان کرد: از نظر کاربردی کردن این بستر فاصله زیادی با سایر کشورهای دنیا داریم.

میرتاج‌الدینی اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور ذیل مفاد مرتبط با فناوری اطلاعات توجه شایسته‌ای به توسعه این فناوری‌ها و استقرار دولت الکترونیک شده است و در ماده‌های49 و 39 این لایحه احکامی برای توسعه خدمات الکترونیک، سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و ایجاد پایگاه‌های داده گنجانیده شده است.

نوبت که به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید در واکنش به اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که ضریب نفوذ اینترنت را 11‌درصد عنوان کرده بود، گفت: برابر اعلام مجامع بین‌المللی ضریب نفوذ اینترنت در کشور 9.34درصد است اما از نظر شاخص‌های آمادگی دیجیتال در وضعیت مناسبی نیستیم.

رضا تقی‌پور گفت: شاخص‌ها و نحوه شاخص‌گذاری در بحث تعیین ضریب نفوذ اینترنت همواره مورد بحث است اما اهداف مختلفی در مورد این شاخص‌ها مورد نظر برخی از کشورهاست که ما نباید بیش از حد به این اهداف دامن بزنیم.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور 50 درصد خانوارهای ایرانی از ارتباطات پرسرعت اینترنت برخوردار خواهند شد، افزود: طبق اهداف کمی برنامه پنجم توسعه گسترش پورت‌های پرسرعت اینترنت با سرعت 512‌کیلوبیت در ثانیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه از نظر شاخص‌های آمادگی دیجیتال فاصله نسبتاً زیادی داریم، افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه جایگزینی 80 درصد اسکناس‌ها با پرداخت الکترونیکی و کاهش یک‌پنجم مراجعات مردم به بانک‌ها را در دستور کار داریم.

کد خبر 111124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز