حمید ضیایی‌پرور: در کشوری که شهروندانش حسرت یک اتصال پرسرعت واقعی به دلشان مانده است و خیلی‌ها اساسا تا پایشان به آن طرف آب نرسیده باشد نمی‌دانند اینترنت پر سرعت یعنی چه، این سخن معاون وزیر ارتباطات که قرار است 10میلیون پورت پر سرعت اینترنت به مردم بدهیم مصداق همان ضرب‌المثل ایرانی «سنگ بزرگ علامت‌نزدن» است.

کامپیوتر

در شرایطی که تعداد پورت‌های پرسرعت اینترنت در ایران به‌زحمت به نیم میلیون می‌رسد و‌ این عدد عملا کمتراز 5درصد تعداد کاربران اینترنت در ایران است، تازه آن هم اینترنت 128کیلو بیت در ثانیه که هیچ‌گاه هم سرعت واقعی را نشان نمی‌دهد، دکتر مهدی اخوان - قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل- وعده داده که زمانی که فیبر به در منازل بیاید، عرض باند دیگر محدودیتی برای کاربران خانگی و شرکت‌ها و حوزه تجاری کشور ندارد و اگر این ایده قابل اجرا باشد، ما شاهراه اطلاعاتی خوبی داخل کشور خواهیم داشت. البته مخاطب این گزارش باید کلمه «اگر» را با تأکید بخواند تا معنای دقیق این سخنان را درک کند.

دکتر اخوان با اشاره به پروژه فیبر نوری به در منازل (fiber to the home) اظهار کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در حال حاضر در وزارتخانه پیگیری می‌شود، بحث فیبر به در منازل است. در این طرح سعی می‌کنیم فیبر را به خانه‌های مردم برسانیم که البته در مرحله مقدماتی قطعا این طرح نمی‌تواند در کل کشور عملیاتی شود و فعلا هدف‌گذاری برای 10میلیون پورت پرسرعت انجام شده و قرار است که بیش از نصف خانواده‌های ایرانی را تحت پوشش قرار دهیم. او با بیان اینکه کارهای مقدماتی این کار انجام شده و جزئیات آن نیز در حال انجام است و با اشاره به اینکه سرویس‌های خوب و متعددی روی این شبکه قابل ارائه خواهد بود، گفت: زمانی که محدودیت عرض باند نداشته باشیم، می‌توانیم روی این شبکه سرویس‌هایی که ترکیبی از حوزه صدا، ویدئو و دیتاست را ارائه کنیم که امیدواریم این موضوع برکات زیادی را داخل کشور به همراه داشته باشد.قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل همچنین گفت: ‌تمام تأکید ما این است که بار ترافیکی را از ترافیک بین‌المللی به ترافیک داخلی منتقل کنیم. این کار باعث می‌شود سودی که از حوزه اینترنت به جیب خارجی‌ها می‌رود به جیب شرکت‌های داخلی که سرویس‌های مخابراتی را ارائه می‌کنند، برود و در نتیجه باعث ایجاد رونق کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات شود.

به گفته او ترافیک داخلی و بین‌المللی با یکدیگر قابل قیاس نیست. وقتی کاربری بخواهد سایت ایرانی‌ را که میزبانی‌اش در خارج است، در داخل کشور مشاهده کند، باید هزینه‌ ترافیک بین‌الملل را پرداخت کند، درصورتی که اگر میزبانی سایت‌ها را به داخل کشور بیاوریم، کاهش هزینه را خواهیم داشت که این بسیار مفید است.

البته اینها همه مربوط به زمانی نامشخص است که قرار است این پروژه اجرا شود؛ هر چند وزیر ارتباطات وعده داده که تا پایان برنامه پنجم توسعه که البته هنوز خود برنامه به تصویب نرسیده، سرعت اینترنت در ایران به 512 کیلو بیت در ثانیه برسد. شاید تا آن زمان، دنیای پیشرفته، سرعت‌های مگابیتی را پشت سر گذاشته و وارد عصر گیگابیت شده باشد.

اما برای اینکه بدانید هم‌اکنون دنیا از نظر سرعت اینترنت در چه وضعیتی است به این خبر توجه کنید که حاکی است در آخرین آماری که کشورهای دنیا را از نظر سرعت اینترنت خانگی مورد مقایسه قرار داده است، کره‌جنوبی دارای بیشترین سرعت اینترنت و ایران در رده 144 دنیاست. اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود افزود که سرعت اینترنت خانگی هر کشور را براساس حداکثر عملکرد و سرعت اینترنت خانگی بر واحد مگابیت بر ثانیه ارزیابی کرده است. بر این اساس کاربران کشور کره‌جنوبی همچنان خوش‌اقبال‌ترین کاربران اینترنت در جهان به شمار می‌روند و از سرعتی برابر 31/34مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند. پس از کره‌جنوبی کشور لتونی با سرعتی برابر 46/24مگا بیت برثانیه، جمهوری مولداوی با 76/21مگابیت بر ثانیه، ژاپن با 38/20مگابیت بر ثانیه، سوئد با 10/20مگابیت بر ثانیه، جزایر آلند با سرعت 84/19مگابیت بر ثانیه، رومانی با سرعت 64/18مگابیت بر ثانیه، بلغارستان با سرعت 66/17مگابیت بر ثانیه، هلند با سرعت 15/17مگابیت بر ثانیه و لیتوانی با سرعت 79/16مگابیت بر ثانیه به‌ترتیب رتبه‌های دوم تا دهم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای توسعه یافته‌ای از قبیل سوئیس، آلمان، دانمارک و بلژیک رتبه‌های 15 تا 18 را اشغال کرده‌اند و فرانسه، آمریکا و روسیه به‌ترتیب در رتبه‌های 20 ، 28 و 29 قرار گرفته‌اند. کانادا و انگلستان نیز در جایگاه 32 و 33 قرار دارند. از میان 152 کشور بررسی شده ایران پس از کشورهایی مانند ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، عراق و پاراگوئه با سرعتی برابر 61/0مگابیت بر ثانیه در رتبه 144 قرار گرفته است. پس از ایران تا انتهای لیست کشورهای لبنان، هائیتی، السالوادور، افغانستان، مالی، گواتمالا، زیمبابوه و یمن باقی مانده‌اند.

حسن ختام این گزارش، خبری است که یکی از خبرگزاری‌ها از نشست مشترک وزیر ارتباطات با برخی از اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران و نمایندگان تشکل‌های صنفی حوزه IT مخابره کرده است.

براساس این خبر، وزیر ارتباطات درخصوص سرعت پایین اینترنت، درصد واقعی ضریب نفوذ اینترنت، کاهش مشتری‌مداری در شرکت مخابرات و فیلترینگ، مورد سؤال و انتقاد اعضای اتاق تهران قرار گرفت. از جمله پدرام سلطانی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران و تهران در این نشست اظهار داشت: با توجه به انحصاری که وجود دارد و با توجه به کیفیت اینترنت ارائه شده در کشورمان قیمت اینترنت بسیار بالاست، در حالی که در دنیا ارائه خدمات اینترنتی به‌صورت Dial up خیلی وقت است که منسوخ شده است و حتی شهروندان عادی در دنیا از اینترنت با پهنای باند استفاده می‌کنند. در کشور ما حتی وزارتخانه‌های دولتی از این امکان محروم هستند چرا که به‌نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم نشده است.

همچنین خادمی از نظام صنفی رایانه در ادامه این نشست گفت: تا مشکل دسترسی را برطرف نکنیم به هیچ‌یک از محورهای یاد شده در برنامه پنجم نمی‌رسیم و تمام اهداف یادشده حالت شعاری پیدا می‌کند چرا که ما معتقدیم باید مشکل دسترسی حل شود و حداقل سرعت بیان شده از سوی وزیر ارتباطات یعنی 512 کیلو بیت باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات باید از حاشیه به متن بیاید، اظهار داشت: ما سال 87، 400هزار پورت نیاز داشتیم اما در حال حاضر به 3میلیون پورت نیازمندیم اما تنها 100هزار پورت را پر کرده‌ایم.در ادامه این نشست خبرنگاری با انتقاد از اینکه مسئولین ما آمارهای جهانی را قبول ندارند، اظهار داشت: از وزیر ارتباطات می‌خواهیم تا درصد دقیق ضریب نفوذ اینترنت در کشور را اعلام کند هر چند که ما معتقدیم در ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت ما سهمی زیر یک درصد داریم.

حالا به تیتر این گزارش یک‌بار دیگر دقت کنید.

کد خبر 112225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز