یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

گروه دانش - حمیدضیایی پرور: کندی سرعت اینترنت در چند روز گذشته در ایران باعث انتقادات عمومی کاربران و صاحبان کسب و کار شد.

این اختلال به حدی است که در برخی ساعات کلا شبکه قطع بوده و در همین حال دسترسی به برخی سرویس‌های اینترنتی مانند جی‌میل امکان‌پذیر نیست، این در حالی است که این روزها ثبت‌نام اینترنتی کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، ثبت نام اینترنتی و انتخاب واحد دانشگاه‌ها، مهلت زمانی اصلاح اینترنتی اطلاعات طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها در سایت مرکز آمار ایران و برخی فعالیت‌های دیگر اینترنتی در سطح عمومی جریان دارد و کندی اینترنت منجر به اختلال جدی در این فعالیت‌ها شده است.

با وجود اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت که ابتدا توسعه شبکه دیتا و پس از آن خطای انسانی را عامل اختلال در اینترنت کشور اعلام کرده بود، وزیر ارتباطات قطعی فیبر نوری در خلیج‌فارس بر اثر لنگر کشتی را عامل بروز این اختلال اعلام کرد.

به گزارش فارس، رضا تقی پور در شبکه تهران درخصوص کم‌شدن سرعت اینترنت طی چند روز گذشته گفت: کاهش سرعت به‌دلیل پاره شدن کابل جاسک - فجیره است که در نتیجه این پارگی ظرفیت اینترنت ایران به میزان زیادی پایین آمده است.

بنابراین گزارش، این در حالی است که مسئولین شرکت زیرساخت در ساعات اولیه این اختلال ضمن رد هرگونه امکان پارگی در فیبر نوری، علت اختلال را توسعه شبکه دیتا عنوان کرده بودند و با گذشت یک روز دلیل اختلال بنابر گفته مسئولین این شرکت از دلیل قبلی به خطای انسانی تغییر کرد و برای بار سوم و زمانی که تب قطعی اینترنت فروکش کرد در نهایت دلیل این اختلال، پارگی کابل جاسک - فجیره عنوان شد و اینگونه زیرساختی‌ها کاربران را برای اعلام خبر پار‌گی فیبر نوری آماده کردند.

لنگر کشتی

وزیر ارتباطات علت کاهش سرعت اینترنت در ایران را برخورد لنگر کشتی با فیبرنوری عنوان کرد و گفت: پیمانکار خارجی برای رفع این مشکل تلاش می‌کند. رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با حضور در جمع خبرنگاران درخصوص علت کاهش سرعت اینترنت گفت: فیبر نوری جاسک- فجیره که ارتباطات اصلی اینترنت ما ست به‌دلیل برخورد لنگر کشتی‌ها با آن قطع شده است که این موضوع در ظرفیت اینترنت ما 30‌درصد تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: ما این موضوع را به پیمانکار خارجی اطلاع داده‌ایم و پیمانکار کار خود را شروع کرده که با حل این موضوع مشکل کاهش سرعت اینترنت برطرف خواهد شد.

قطع فیبر نوری با بولدوزر!

تعداد قطعی‌های کوتاه مدت و مقطعی اینترنت در ایران، به‌دلیل گیر کردن بولدوزر در فیبر نوری داخلی بسیار بالاست و این رقم به ١٩٠ مورد در سال می‌رسد که به معنای قطع «روز در میان» اینترنت در کشور است.

این قطعی‌ها عمدتا منطقه‌ای بوده است. آمارها نشان می‌دهد که تهران با ١٢‌درصد، بالاترین حجم قطعی خطوط فیبر نوری را داشته است.

عوامل تخریب خطوط فیبر نوری کشور

عوامل متعددی در تخریب خطوط فیبر نوری کشور، دخیل بوده است؛ از جمله پیمانکاران وزارت راه و ترابری، وزارت نیرو، شرکت آب و گاز، شرکت نفت، شهرداری، کارخانجانه‌های صنعتی، کشاورزان، عوامل طبیعی و عوامل ناشناس!

سلب اعتماد عمومی نسبت به سرویس‌های اینترنتی و خدمات دولتی و اداری مبتنی بر اینترنت، پیامد چنین رخدادی است. همچنین برخی فعالیت‌های اداری مبتنی بر خدمات الکترونیک عملا دچار اختلال شده و مردم سردرگم می‌شوند. اختلال در فعالیت‌های تجارت و کسب و کار الکترونیک و بخش خصوصی، از دیگر تبعات این رخداد است.

مختل شدن ارتباطات مبتنی بر پست الکترونیک و فعالیت‌های علمی و دانشگاهی و پژوهشی نیز از دیگر موارد قابل اشاره است. ضرر دیگری که مستقیما متوجه کاربران می‌شود، این است که با وجود خرید و مصرف کارت اینترنت و وصل شدن به شبکه خدمات اینترنت،

چون هیچ دیتایی دریافت نمی‌کنند، هم پول کارت را می‌دهند و هم پول مخابرات و هم اعصابشان خرد می‌شود وهیچ مکانیسمی هم برای جبران خسارت کاربران وجود ندارد.

ازاول تیرماه 1385، هیچ ICP در ایران، تجهیزات ماهواره‌ای ندارد و همه آنها کل پهنای باند مصرفی خود را از شرکت مخابرات دریافت می‌کنند.

آنها طبق دستورالعمل ابلاغ شده، مجبور شدند کل دیش‌های خود را جمع کنند. اکنون این سؤال مطرح است که اگر این شرکت‌ها، تجهیزات ماهواره‌ای داشتند، آیا قادر به جبران کمبودهای موردی مانند اختلال اخیر نبودند.

کد خبر 101172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز