گروه شهری: طرح انتخاب شهرداران توسط وزارت کشور در دستور جلسه این هفته مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

این طرح در حالی در دستور جلسه پنجم این هفته مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که با مطرح شدن آن طی ماه‌های گذشته بسیاری از اعضای شوراهای شهر و نمایندگان مجلس نسبت به سلب اختیار از شوراها در انتخاب شهردار در این طرح انتقاد کردند.

کمیسیون شوراهای مجلس طرح انتخاب شهرداران توسط مردم را که طرح اولیه محسوب می‌شد مورد بررسی قرار دادند، ولی در آن تغییرات اساسی ایجاد کردند و برمبنای آن قرار شد شهرداران تهران و مراکز استان‌ها توسط وزارت کشور انتخاب شوند. گزارش این تغییرات به صحن مجلس ارسال شده و قرار است امروز یا سه‌شنبه مورد بررسی قرار گیرد و تکلیف آن روشن شود.

بر اساس اصلاحی که کمیسیون شوراهای مجلس در آن طرح ایجاد کرد، مقرر شد شهردار تهران به پیشنهاد وزیر کشور و شهرداران مراکز استان و سایر شهرها به پیشنهاد استاندار و رأی اعتماد شورای شهر ذیربط صورت گیرد.در یکی از تبصره‌های این طرح آمده: وزیر کشور حکم شهردار تهران و مراکز استان‌ها را پس از رأی اعتماد شوراها صادر خواهد کرد و حکم شهرداران سایر شهرها توسط استاندار صادر خواهد شد.

بر اساس این طرح، شورای شهر به‌مدت 2 هفته فرصت دارد تا نسبت به شهردار اعلام شده رأی خود را مشخص کند؛ اگر 2 بار به شهردار معرفی شده رأی اعتماد داده نشود وزارت کشور یا استانداران می‌توانند به صورت مستقیم شهردار را انتخاب کنند.
در تبصره پنجم این طرح نیز آمده: موارد خاتمه کار خدمت شهرداران با استعفای کتبی آنها با تأیید وزارت کشور در تهران و مراکز استان‌ها و در سایر شهرها و استان‌ها با تأیید استاندار و فرماندار باید صورت پذیرد.

در بند دیگر از تبصره 5 هم آمده: وزیر کشور، استاندار یا فرمانداران بر حسب مورد می‌توانند در صورت عزل و استعفای شهردار نسبت به تعیین سرپرست اقدام کنند.اسدالله راشدی، نماینده شورای عالی استان‌ها در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به فارس گفت: اگر این طرح توسط مجلس تصویب شود به نوعی عقب‌نشینی از تحقق مدیریت یکپارچه شهری است و مهم‌ترین اختیارات شوراهای شهر و روستا از آنها گرفته می‌شود. راشدی افزود: از نمایندگان مجلس انتظار داریم مثل گذشته درصدد تقویت شوراها باشند.

کد خبر 124644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز