همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خودکفایی ایران در تولید پلاسما و دو فراورده مهم حاصل از آن خبرداد.

پلاسما

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جشن خودکفایی این محصولات خونی گفت: هم اکنون همه پلاسمای مورد نیاز ایران از خون‌های اهدایی مردم کشورمان تولید می‌شود و اهدای یک میلیون و 800 هزار واحد خون داوطلبانه در سال افتخار بزرگی است که در این راه به ما کمک کرد.

وی گفت: این اقدام و تولید دارو از پلاسمای ایرانی تاکنون 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

مرضیه وحید دستجردی افزود: هم اکنون تمام ایمونوگلوبولین تزریقی وریدی (IVIG) مورد نیاز کشور از پلاسمای ایرانی تولید می شود.

وی این فاکتور و فاکتور 9 را از فرآورده‌های بسیار مهم و گران حاصل از پلاسما برشمرد و گفت: 45 درصد فاکتور 9 مورد نیاز کشور نیز از پلاسمای تولید داخل به دست می‌آید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از تولید 15 تا 20 درصد فاکتور 8 مورد نیاز کشور از پلاسمای ایرانی خبر داد.

دستجردی افزود: تا پایان امسال نیز شاهد بهره برداری خط تولید فاکتورهای 7 و 8 نوترکیب نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه IVIG تولید شده از پلاسمای ایرانی 35 درصد ارزانتر از مشابه خارجی آن تولید می‌شود گفت: از سال 84 تا کنون 500 هزار لیتر پلاسمای ایرانی برای تولید دارو به اروپا فرستاده شده است.

وزیر بهداشت ساخت پالایشگاه پلاسما را دیگر برنامه مهم این وزارتخانه دانست و گفت: مرحله دوم و سوم ساخت این پالایشگاه در حال اجراست.

وی افزود: برنامه دیگر ما پس از خودکفایی در تولید فرآورده‌های خونی و داروهای حاصل از آن صادرات این محصولات به منطقه و سایر کشورهای دنیاست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به صرف 60 تا 70 میلیارد ریال اعتبار برای واردات سرم ضد هاری به کشور گفت: توانمندی تولید این سرم و سرم‌های ضد هپاتیت بی و کزاز در کشور وجود دارد.

وحید دستجردی گفت: اقدامات ابتدایی برای تولید این محصولات آغاز شده است و امیدواریم در 8 تا 9 ماه آینده شاهد تولید این محصولات باشیم.

ایمونوگلوبولین تزریقی ـ‌ وریدی یا IVIG در بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات و از جمله در بیماران دچار نقص ایمنی بدن استفاده می شود و دریچه جدیدی برای درمان بسیاری از بیماری‌هاست.

فاکتور 9 انعقادی نیز در درمان برخی بیماری‌های انعقادی خون استفاده می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خودکفایی کشور در تولید داروهای حاصل از پلاسما و اقدامات لازم در این زمینه نیازمند تلاش مضاعف همکاران و حمایت های جدی و بیش از پیش سایر بخش‌ها از جمله بانک مرکزی،‌ مجلس شورای اسلامی و مردم است.

کد خبر 124638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز