جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

وزارت بهداشت اعلام کرد: روزانه 800 نفر در کشور می‌میرند که 300 مورد ‌آن به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

قبر

زهرا عبداللهی، معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: روزانه 800مورد مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که 300مورد آن به‌دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و یکی از دلایل عمده آن مصرف روغن نباتی جامد است که با داشتن اسیدهای چرب اشباع‌شده، موجب رسوب پلاک‌های چربی در جدار عروق و بسته‌شدن آنها می‌شود.

وی افزود: رعایت الگوی صحیح مصرف غذایی در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، ‌دیابت، افزایش فشارخون، افزایش چربی خون و انواع سرطان‌ها مؤثر است.عبداللهی گفت: یکی دیگر از عوامل بروز بیماری‌های متابولیک، افزایش مصرف مواد قندی است که علت آن مصرف بی‌رویه نوشابه‌های گازدار است. براساس آمار موجود، سرانه مصرف نوشابه در کشور 42لیتر در سال است و هر بطری معمولی 300میلی‌لیتری نوشابه حاوی 28گرم قند است.

به گفته وی، مصرف بی‌رویه نوشابه‌های گازدار یکی از عوامل عمده بروز چاقی است و چاقی زمینه‌ساز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان‌هاست.عبداللهی تصریح کرد: نوشابه‌ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می‌کند و نهایتاً مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار کمبود کلسیم و به‌دنبال آن پوکی استخوان را به‌دنبال دارد. پوکی استخوان موجب شکستگی‌های خودبه‌خود استخوان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شیر و لبنیات، بهترین منبع تامین کلسیم هستند، گفت: مصرف روزانه شیر و لبنیات ضروری است و بررسی میزان مصرف مواد غذایی، نشان می‌دهد که مصرف شیر و لبنیات در کشور کمتر از مقادیر توصیه شده است. معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه تاکید کرد: عادات و رفتارهای غذایی غلط مثل سرخ کردن غذاها، مصرف چربی اضافی (مثلاً استفاده از کره در کنار غذاها) مصرف نمک اضافی در موقع صرف غذا، استفاده از سس‌های چرب همراه با سالاد، افراط در مصرف شیرینی به‌خصوص شیرینی‌های خامه‌ای در کنار کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی از جمله عوامل دیگری هستند که سلامت مردم را به خطر انداخته‌اند.

کد خبر 126814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز