گروه اقتصادی: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، مسئولان از تثبیت و عدم‌افزایش قیمت فراورده‌های لبنی خبر داده و دست‌‌اندر‌کاران بخش تولید این فراورده‌ها نیز مباحث مطرح در زمینه رشد خزنده قیمت یا کاهش کمی و کیفی این محصولات را رد می‌کنند.

با عباس شیرانی، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه‌های تعاونی لبنی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تاثیر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر وضعیت صنعت فراورده‌های لبنی چگونه بوده است؟

بنابر اعلام وزارت بازرگانی با اجرای این قانون شرکت‌های لبنی حق افزایش قیمت را نداشته و بر این اساس تا‌کنون قیمت لبنیات افزایش نیافته است. اما ادامه روند تولید با توجه به افزایش هزینه تمام شده تولید، صرفه اقتصادی ندارد؛ گرچه وعده‌هایی مبنی بر ارائه بسته‌های حمایتی برای جبران افزایش هزینه تمام شده تولید توسط مسئولان مطرح شده و بر این مبنا از شرکت‌های لبنی خواسته‌ایم تا اطلاع ثانوی از هرگونه افزایش قیمت این محصولات خودداری کنند. دولت قول داده است که افزایش هزینه تمام شده تولید لبنیات را جبران کند.

  • پیروی از سیاست تثبیت قیمت‌ها تا چه زمانی میسر است؟

اکنون شرکت‌های لبنی ناچار هستند که نقدینگی مورد نیاز برای ادامه فعالیت خود را از محل سر‌مایه‌ای که در اختیار دارند، تامین کنند. درصورتی که بسته حمایتی پیش‌بینی شده برای بخش صنعت هر چه زودتر اجرایی نشود و تثبیت قیمت‌ها همچنان تداوم یابد، از آنجا که این صنعت با حاشیه سود بسیار پایین 2 تا 3درصدی به فعالیت خود ادامه می‌دهد برای ادامه روند تولید با بحران مواجه خواهد شد. با وجود این به‌نظر می‌رسد مسئولان برخی اقدامات برای جبران افزایش هزینه تمام شده تولید را در دستور کار قرار داده‌اند؛ به‌نحوی که هفته گذشته وزارت صنایع و معادن آمار واحدهایی را که انشعاب گاز دارند، از ما خواسته بود و به‌نظر می‌رسد به‌دنبال راهکارهایی هستند. همچنین وعده‌هایی برای تامین نقدینگی، مطرح گردیده که هنوز اجرایی نشده است.

  • مشکلات پیشین در زمینه نرخ پایه خرید شیر خام مرتفع شده است؟

در این زمینه مشکل چندانی وجود نداشته و اکنون بازار تقریبا به تعادل رسیده است. اکنون نرخ پایه خرید شیر خام 460 تا 480 تومان است.

  • اما برخی از تاثیر منفی افزایش هزینه تمام شده تولید و تثبیت قیمت‌ها بر کاهش کمی و کیفی فراورده‌های لبنی خبر می‌دهند.

چنین امکانی وجود ندارد چرا که علاوه بر نظارت، هیچ کارخانه‌ای مایل نیست تا با انجام چنین اقداماتی نام و نشان تجاری خود را خراب کند. گرچه تولید‌کنندگان ناچار خواهند بود به سمت تولید محصولات لبنی پر چرب و فانتزی که مشمول نرخ‌گذاری دولتی نیست حرکت کنند.

  • با اجرای این قانون هزینه تمام شده تولید فراورده‌های لبنی تا چه حد افزایش یافته است؟

این افزایش هزینه در بخش‌های مختلف تولید و عرضه فراورده‌های لبنی صورت گرفته است؛ به‌نحوی که حتی پیش از اجرای این قانون قیمت مواداولیه بسته‌بندی و ظروف مورد نیاز در این بخش با افزایش 30درصدی مواجه شد و اکنون نیز قیمت این مواد به قیمت‌های گذشته باز نگشته و هزینه تمام شده تولید لبنیات به‌دلیل این افزایش قیمت 10 تا 15 درصد رشد داشته است.

  • بازسازی و نوسازی خطوط صنایع لبنی از جمله راهکارهای کاهش قیمت تمام شده این محصولات است؛ آیا تسهیلاتی برای تحقق این هدف تخصیص یافته است؟

از چندی پیش وزارت صنایع و معادن با اعلام فراخوان خواستار ثبت نام متقاضیان انجام این کار شده و برخی شرکت‌های لبنی نیز نسبت به ثبت نام در چارچوب این فراخوان اقدام کرده‌اند. با وجود برپایی 2نشست با وزارت صنایع هنوز کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته و زمان مشخصی برای اجرای این طرح مطرح نشده است.

کد خبر 124636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز