چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد، آخرین تحولات مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

یکی از مواردی که در این جلسه مورد توجه نمایندگان مجلس بود شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تطابق آن با قانون مصوب مجلس است. در این‌باره با محمدحسین فرهنگی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در جلسه غیرعلنی روز گذشته دولت و مجلس چه بحث‌هایی صورت گرفت و آیا مجلس از توضیحات دولت در زمینه اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قانع شد؟

در جلسه روز گذشته، نمایندگان مجلس پرسش‌هایی را در مورد سایر جزئیات اجرای این قانون مطرح کردند و توضیحاتی توسط نماینده دولت ارائه شد. در برخی موارد توضیحات خوبی توسط دولت ارائه شد و نمایندگان قانع شدند اما در برخی موارد نیز مقرر شد تا دولت اصلاحات بیشتری را در اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اعمال کند.

  • شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا چه حد با قانون مصوب مجلس مطابقت دارد؟

با توجه به قیمت‌های اصلاح‌شده حامل‌های انرژی، به‌نظر می‌رسد شیب افزایش قیمت این فراورده‌ها با قانون مصوب مجلس مغایرت دارد. این مغایرت‌ها در مورد میزان افزایش قیمت اعمال شده برای برخی حامل‌های انرژی مانند برق، بنزین و سی‌ان‌جی بیشتر احساس می‌شود؛ چراکه قیمت‌های افزایش یافته بیشتر از میزان متعارف است.

با وجود این روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی طی توضیحاتی که در این زمینه به مجلس داد چنین اعلام کرد که تدریج مورد نظر مجلس برای اصلاح قیمت‌ها در میانگین افزایش قیمت همه حامل‌های انرژی و نه هریک از حامل‌ها به‌طور جداگانه بوده است. بنا بر این اظهارات، میانگین افزایش قیمت‌های اعمال‌شده رقم متعادلی بوده و مشکلی را برای شروع آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی ایجاد نمی‌کند.

  • گفته می‌شود قیمت‌های اعمال شده برای حامل‌های انرژی بیشتر از قیمت‌های فوب خلیج‌فارس است، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

هیچ کدام از قیمت‌های اعلام‌شده برای حامل‌های انرژی با درنظر گرفتن کرایه حمل، از فوب خلیج‌فارس بیشتر نبوده و نرخ بنزین، گازوئیل و سایر فراورده‌های نفتی با درنظر گرفتن هزینه حمل در منطقه خلیج‌فارس حدود 800 تومان است که از قیمت‌های اعلام‌شده این فراورده‌ها در کشورمان بیشتر است.

  • به‌نظر شما امکان تحقق وعده مطرح شده برای دو برابر شدن میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم با توجه به اعتبارات مورد نیاز و امکان افزایش قیمت‌ها تا چه حد است؟

هنوز برای اظهارنظر در این زمینه زود است و مباحث مطرح شده در این زمینه نیز برای آینده و نه دوره فعلی است. اکنون باید دید که قیمت‌های اعلام‌شده تا چه حد مورد پذیرش اقشار مختلف جامعه قرار می‌گیرد اما دو برابر شدن رقم یارانه پرداختی به مردم در سال آینده نیز نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز از طریق اصلاح و افزایش بیشتر قیمت‌هاست؛ چراکه دولت منبع دیگری برای تامین اعتبار مورد نیاز افزایش دوبرابری یارانه نقدی پرداختی به مردم در اختیار ندارد.

 

کد خبر 123871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز