یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

صنایع غذایی به لحاظ ارتباط مستقیم با سلامت مردم یکی از بخش‌های بسیار حساس و مهم است که ایجاد هرگونه مشکل در این بخش می‌تواند اثرات سوئی در پی داشته باشد.

سید محمد حسینی

با هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، صنایع غذایی مجبور به اصلاح فرایند تولید خواهند شد و این امر در نهایت موجب کاهش قیمت تمام شده و افزایش سطح رقابت‌پذیری صنایع داخلی با شرکت‌های خارجی خواهد شد. در حال حاضر صنایع غذایی ملزم به تثبیت قیمت‌ها هستند و دولت نیز برای حمایت از آنها بسته‌های حمایتی درنظر گرفته است. با سید محمد حسینی، رئیس انجمن صنایع غذایی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تأثیر اولیه اصلاح قیمت‌ها بر صنایع غذایی چه بوده‌است؟

هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها یکی از طرح‌های خوب و ماندگار است که اجرای صحیح آن تاثیرات بسیار مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت. اجرای مرحله نهایی هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها موجب افزایش کرایه حمل ونقل جاده‌ای و قیمت حامل‌های انرژی شده است. این موضوع موجب بالارفتن قیمت تمام‌شده کارخانجات صنایع غذایی شده است. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که کارخانجات صنایع غذایی اجازه افزایش قیمت محصولات خود را ندارند و باید اجناس خود را به قیمت قبل از اجرای این قانون عرضه کنند.

  • اصلاح قیمت‌ها در صنایع غذایی چه زمانی اجرایی می‌شود؟

به‌نظر من نمی‌توان قیمت‌ها را در این سطح نگه داشت و باید به این نکته توجه داشته باشیم که هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها به‌خودی خود باید با افزایش منطقی قیمت‌ها همراه باشد. در شرایط کنونی تثبیت قیمت‌ها به ضرر تولید‌کننده خواهد بود و بسته‌های حمایتی جوابگوی افزایش قیمت تمام شده کارخانجات نخواهد بود.

  • آیا بسته‌های حمایتی مورد اشاره شما در صنایع غذایی اجرایی شده است؟

خیر. به‌رغم اعلام دولت مبنی بر تهیه بسته‌های سیاستی و حمایتی از صنایع غذایی تا‌کنون هیچ برنامه اجرایی در این زمینه وجود نداشته است، ضمن اینکه تسهیلات اعطایی دولت جبران افزایش قیمت تمام‌شده را نخواهد کرد. با اعطای تسهیلات، برخی از واحدها می‌توانند نسبت به بهینه‌سازی‌ ماشین‌آلات خود اقدام کنند.

  • افزایش قیمت تمام‌شده و تثبیت قیمت‌ها چه تأثیری بر عملکرد واحدهای تولیدی خواهد داشت؟

با تثبیت قیمت‌ها ممکن است برخی از تولید‌کنندگان برای جبران، از کیفیت محصولات تولیدی خود بکاهند. با توجه به گستردگی و پراکندگی واحدهای صنایع غذایی امکان نظارت کامل بر همه آنها در یک مقطع کوتاه زمانی وجود ندارد. کاهش کیفیت محصولات تولیدی در این واحدها در نهایت موجب به خطر افتادن سلامت مردم جامعه خواهد شد.

  • ارزیابی شما از آینده صنایع‌غذایی با درنظر گرفتن این شرایط چیست؟

درصورت تداوم این شرایط بسیاری از کارخانجات مجبور به کاهش ظرفیت تولید خواهند بود. دولت باید با انجام کارشناسی، قیمت‌های منطقی برای کالاها در نظر بگیرد و از افزایش غیرمنطقی آن جلوگیری کند. کارخانجات نیز باید از این فرصت استفاده کرده و نسبت به بهینه‌سازی‌ ماشین‌آلات و تجهیزات خود اقدام کنند تا ضمن کاهش قیمت تمام‌شده توان رقابتی آنها با محصولات خارجی نیز افزایش یابد.

کد خبر 124740

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز