دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد، برای ایران امکان‌پذیر نیست که پاسخش به مجموعه‌ی پیشنهادی 1+5 را با زمان اجلاس گروه هشت متناسب کند.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه‌ی اول تلویزیون ایتالیا در پاسخ به این سوال که ایران در خصوص بسته‌ی پیشنهادی اروپا چه جدول زمانی را برای پاسخگویی در نظر دارد؟ اظهار کرد: همانگونه که قبلا بارها گفته‌ایم، کمیته‌های کارشناسی در داخل ایران در حال بررسی جدی بسته پیشنهادی اروپا هستند و تا پیش از پایان کار کمیته‌های کارشناسی امکان پاسخگویی ایران فراهم نیست.

وی با بیان این که "ما عادت نداریم ابتدا حرف بزنیم و نظر بدهیم وسپس درباره‌ی آن فکر کنیم" ادامه داد: مطمئنا پس از پایان کار کمیته‌های کارشناسی در ایران امکان پاسخگویی درباره بسته‌ی پیشنهادی اروپا وجود خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در هر صورت در بسته‌ی پیشنهادی اروپا ابهاماتی وجود دارد که نیاز به بررسی و رفع آنها به عملکرد طرف مقابل بستگی دارد. بنابراین باید ابتدا ابهامات بسته پیشنهادی اروپا برطرف شود تا ما قادر باشیم پاسخ دقیقی ارایه دهیم.

لاریجانی درباره‌ی مسایل و نکات غیرقابل چشم‌پوشی از نظر ایران در مساله‌ی هسته‌یی گفت که برای ایجاد ثبات و صلح و امنیت بین‌المللی باید بر مبنای رفتار عادلانه، هر گونه استانداردهای دو گانه و رفتارهای تبعیض‌آمیز را در چارچوب قوانین موجود بین‌المللی کنار گذاشت.

وی تاکید کرد: ثبات بین‌المللی که برای آمریکا و متحدانش یک سری حقوق و مزایای خاص را در نظر گرفته باشد، و سایر کشورها را محروم سازد، امکان‌پذیر نخواهد بود. آنچه برای ایران غیر قابل چشم‌پوشی است، محروم سازی‌اش از حقوق مسلم و انکار‌ناپذیر آن در چارچوب قوانین بین‌المللی است. سوال آن است چرا اصرار می‌کنند که ما از حقوق‌مان محروم شویم؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا ایران به دنبال محو رژیم صهیونیستی است؟ تصریح کرد: در مورد فلسطین ما نظر رسمی خودمان را بارها گفته‌ایم و رهبر معظم انقلاب به صراحت سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران را بیان کرده است که راه‌حل عادلانه و دموکراتیک برای حل مساله فلسطین برگزاری همه‌پرسی در فلسطین است. این شامل شرکت کلیه یهودیان مسلمانان و مسیحیان فلسطینی در یک رای‌گیری آزادانه و دموکراتیک برای تعیین سرنوشت حکومت آینده‌شان خواهد بود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب سلامی به صراحت گفته‌اند که ما نه روش [جمال عبد] ناصر را قبول داریم و نه روش صدام را. یکی می‌گفت اسراییل را به دریا بریزیم و دیگری می‌گفت اسراییل را باید آتش زد. سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران این است که همه مردم فلسطین اعم از یهودی و مسلمان و مسیحی حکومت خودشان را انتخاب کنند.

لاریجانی همچنین در این خصوص که برگزاری اجلاس گروه هشت در سن‌پترزبورگ چه علامت مثبتی را می‌تواند برای ایران ارسال کند؟ گفت: ایران کنار گذاشتن مسیر شورای امنیت سازمان ملل و برگزیدن مسیر مذاکرات از جانب کشورهای غربی را یک گام به جلو می‌داند.

وی افزود: ایران هم‌چنان با عزم و اراده‌ی سیاسی محکم، مسیر مذاکرات برای رفع نگرانی‌ها و ابهامات اروپا را با دیدگاه مثبت ادامه خواهد داد. ما نمی‌توانیم بررسی‌های کارشناسی خودمان را با اجلاس‌های بین‌المللی و یا اجلاس گروه هشت تنظیم کنیم. برای ما امکان‌پذیر نیست که فکر خودمان را با زمان اجلاس گروه هشت متناسب کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از ترک برن در چارچوب تور اروپایی‌اش، یکشنبه شب به رم - پایتخت ایتالیا - وارد شد تا با رومانو پرودی، نخست‌وزیر و ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

در این دیدارها قرار است دو طرف در خصوص مجموعه‌ی پیشنهادی ارایه شده از سوی پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان به ایران با یکدیگر رایزنی کنند. روابط دوجانبه و اوضاع بین‌المللی نیز از دیگر محورهای بحث میان دو طرف خواهد بود.

وی پنجشنبه شب در ضیافت شام خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل شرکت کرد، پس از آن عازم اسپانیا شد و سپس به برن رفت. قرار است وی مجددا فردا به بروکسل بازگردد تا درباره‌ی مجموعه‌ی پیشنهادی 1+5 با سولانا گفت‌وگویی داشته باشد.

طرف ایرانی اعلام کرده که این مجموعه ابهاماتی دارد و این نشست فرصت رفع آنها را فراهم می‌آورد.

در حالی که طرف غربی اصرار دارد ایران هر چه سریع‌تر پاسخی را به این مجموعه بدهد، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی کشورمان روز یکشنبه در تهران تصریح کرد، ایران نیازی به ارایه‌ی پاسخ مقدماتی به مجموعه‌ی 1+5 ندارد و هفته‌ی آخر مردادماه زمانی است که تهران پاسخش را به این پیشنهاد ارایه خواهد کرد.

کد خبر 1246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز