چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «این‌که روزنامه همشهری می‌خواهد یک کتاب را به طور رایگان و هفتگی به دست مردم برساند، اقدام خیلی خوبی است»؛

 این را عماد افروغ -رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس- می‌گوید. در بازتاب انتشار و توزیع کتاب همشهری که از پنج‌شنبه گذشته آغاز شد، برخی از صاحب‌نظران به اظهارنظر پرداختند.

عماد افروغ افزون بر مثبت‌خواندن این حرکت معتقد است: «کتاب همشهری باید بتواند پاسخ نیازهای روزمره فرهنگی و اجتماعی مردم را بدهد، فرهنگ عمومی را توسعه ببخشد و آنان را به حقوق فردی و اجتماعی‌شان آگاه کند؛ آگاهی به چالش‌های مختلف و معرفتی که جامعه امروز به آن مبتلاست».

وی می‌افزاید: «کتابی که هر هفته از طرف روزنامه همشهری به دست مردم می‌رسد، باید وزن فکری و معرفتی جامعه را ارتقاء ببخشد و به مردم معیارهایی بدهد که شناخت‌شان را دقیق کند».

هفته گذشته کتاب «جمال و خصال آخرین فرستاده» با بازنگری و مقدمه بهاءالدین خرمشاهی به مناسبت سال پیامبراعظم انتشار یافت و امروز کتاب داستان «ساعتت را به وقت گل نرگس تنظیم کن» به قلم مریم جمشیدی ضمیمه رایگان همشهری است.

در این باره دکتر غلامعلی حداد عادل، احمد مسجد جامعی و دکتر احمد جلالی یادداشت‌هایی نوشتند که روزهای قبل در همشهری به چاپ رسید.

محسن پرویز - معاون فرهنگی وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی- هم می‌گوید: «موضوع کلی پرداختن به کتاب موضوع ارزشمندی است اما این‌که کتاب همشهری چه اندازه می‌تواند در جریانات فرهنگی تأثیرگذار باشد، وابسته به نوع اجرای این کار و مخاطب‌شناسی مناسب است».

کیفیت کتاب همشهری از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحب‌نظران دیگر هم هست.

عماد افروغ می‌گوید: «امیدوارم این کتاب برخلاف برخی موارد دیگر مردم را  به کیفیت‌گرایی تشویق کند. اگر چنین نکند و به دنبال طرح بیلان‌ها و آمارهای کمی باشد، به کارهای معمول دیگری که همیشه بوده اضافه می‌شود و بی‌نتیجه می‌ماند. امیدوارم همشهری با چاپ این کتاب‌ها، گام‌های شایسته‌ای در مسیر کیفیت‌گرایی بردارد».

نکته مهم دیگری که در این زمینه مورد توجه است، گونه این کتاب‌هاست. کتاب همشهری بنا دارد در مرحله اول در قالب داستان کوتاه، خاطره، خلاصه رمان، شعر و طنز محصولات خود را عرضه کند و سپس در مراحل بعد حوزه‌هایی همچون پزشکی، روان‌شناسی، خانه و خانواده، تاریخ، جغرافی و سرگرمی را پوشش دهد.

علی افخمی - رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران- در این مورد، ضمن تأثیرگذاری مثبت این جریان و آشناشدن مخاطبان بخصوص دانشجویان با چهره‌های فرهنگی کشور درباره موضوعات این کتاب‌ها می‌گوید: «در آماری که از کتاب‌های دریافتی دانشجویان از کتابخانه گرفته‌ایم، متوجه شدیم که رغبت به خواندن رمان و موضوعات اجتماعی و روان‌شناسی بیش از هر موضوع دیگری در میان این افراد فرهنگی وجود دارد».

اما به هر حال باید توجه داشت که همشهری به عنوان رسانه مکتوب وظیفه خود می‌داند که گام اول را در این مسیر بردارد ولی مسلماً بقا و ادامه حرکت به استقبال مخاطبان بستگی دارد؛

همان‌طور که علی‌اکبر اشعری - مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران- ضمن تبریک به روزنامه همشهری در حرکتی که منجر به افزایش سرانه مطالعه در کشور می‌شود، می‌گوید: «رسانه‌ها به میزان افزایش اقبال عمومی، مسئولیت بیشتری در قبال جامعه دارند و با توجه به این‌که یکی از کاستی‌های فعلی جامعه، پایین بودن سطح مطالعه در جامعه است، چنین رسانه‌هایی می‌توانند با استفاده از شیوه‌های مؤثر، نقش خوبی ایفا کنند».

اشعری امیدوار است روزنامه همشهری در زمینه کتاب و کتابخوانی در همین حد متوقف نشود و هر روز به طرحی نو بیندیشد.

مسلماً آنچه در میان اظهار نظر تمام اندیشمندان و مخاطبان نسبت به اصل این حرکت فرهنگی یکسان است مثبت خواندن این کار و بالابردن نیاز مردم به کتاب و کتابخوانی است؛

همان‌گونه که رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران می‌گوید: «چاپ و توزیع کتاب همشهری به هر حال در ایجاد نگاهی مثبت به کتاب و کتابخوانی در جامعه، تأثیری مثبت دارد».

کد خبر 12458

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز